Jump to content

338 win mag eller 9,3x62


Gunman

Recommended Posts

Jeg har planer om å kjøpe Blaser Proffesional, men er ikke sikker på hvilket kaliber jeg skal ha utenom et 6,5x55 løp til trening. For tiden har jeg en rifle i 9,3x62 som jeg bruker på elg og hjortejakt og er meget godt fornøyd med den. Denne riflen skal jeg selge da jeg vil ha en Blaser. Synes 9,3 er behagelig å skyte med og har hørt at 338 skal ha litt mer rekyl, stemmer dette? Alle synspunkt mottas med takk!

 

 

 

 

Who dares, wins

Link to comment
Share on other sites

Jeg er av dem som syns at 338 har mer ubehagelig rekyl enn 9,3x62. Økningen i kulediameter går også i 9,3`en sin favør. Dessuten får du en patron mer i magasinet om du velger 9,3, og du kan bruke samme bolthode i Blaseren som du bruker til 6,5x55.

 

Fornøyd blir du sikkert uansett, men jeg hadde kjøpt 9,3.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde også gått for 9,3. Da har du samme bolthode. Det eneste du trenger å bytte er da magasine og løpet. Om du lader med 250 gr kuler klarer du 800 m/s bra nøyaktig det samme som 338 win mag. Vil du ha tyngre kule så er 9,3 velsignet for å dytte iveg kuler helt opp til 325gr. Synd jeg ikke valgte den, men jeg foretrakk en 358 norma magnum istede :D og 9,3`n er litt snillere i rekylen noe som ikke er så domt da blaser`n ikke er av de tyngste.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt elg med begge deler og begge er bra men jeg syns 338'n har enda bedre virkning på elg etter mitt skjønn er det større knall og falleffekt . Begrunnelsen er at jeg skyter konsekvent lungeskudd og de går nesten aldri over 10 m. Har flere venner som bruker 9,3x62 og ved lignende treff løper de oftest betydelig lengre. Dette er da skudd som ikke berører ryggraden for da ramler de jo på stedet uansett hva man bruker . 338'n lager større kjøttødeleggelse ved rene bogskudd men tror nok at det har med utgangshastighet og gjøre og at dette kalibret egner seg best med 'lodda' kuler . Jeg bruker Barns X eller Swift i 250 eller 275 grain.

Rekylen er litt kjappere eller en 9,3 men begge er lett kontrollerbare med litt tilvenning .

Og rette gode stokker kan utrette mye .

Min favoritt er 338 uten tvil .

Forsøk og oppspor noen i distriktet ditt som har disse to og be om og få prøve dem !

Oppnår vel flere som er uenig nå tenker jeg !! he he :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...