Jump to content

Når kan jeg begynne å trene hunden på blodspor?


johals

Recommended Posts

Hvor gammel bør hunden være før jeg trener den på blodspor? (Grå Elghund) Og kan vanlig f.eks. griseblod brukes, eller bør det brukes viltblod fra f.eks. elg?

 

Og til slutt, når kan, (eller når er relativ alder) for ettersøksprøven?

 

Takk for svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan begynne så snart du har fått valpen i hus :) Men pass på at det hele er en lek og at dere avslutter positivt og FØR bikkja er lei. Den er ung i hodet sitt og det kan lett bli overload.

 

Benytt helst matblod (storfe) fra enten frysedisken på Rema eller direkte fra slakteri.

 

Hunden må være fylt 9 måneder og ID-merket før den kan gå opp til prøven.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Gratulerer med ny hund!

(svarte samtidig med lykke, men lar det stå til)

Du kan begynne å trene hunden når du får den hjem, ved ca 8 uker. Det en begynner med da er tillvenning til blodlukten, for eksempel ved å tilsette litt blod i maten, for så å lage sm, ferske blodspor et par ganger i uka der matskåla står i enden. Så er det bare å øke lengde og liggetid på blodsporet etterhvert, men husk at intervallet mellom treningsøktene bør økes med vanskelighetsgraden til ett spor i uka.

 

Vanlig matblod er greit å bruke. Fås hos butikk, slakter eller slaktreri.

 

Hunden må være 9 måneder på blodspor og ferskspor prøve.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde han på noen meter blodspor idag, det gikk veldig fint! Han følgte sporet fint, snuste seg bortover, og fant til slutt godbitene med litt blod på i enden :D

 

Noen andre måter å trene han på, eller skal jeg bare forsette me blodspor? Og hvilket underlag er greit å bruke(f.eks. grus, gress, skogbunn..?) Og hvor mange meter o.s.v. er det lurt å lage spor i starten? Mener å huske at prøven er på 600 m?

 

Hvor ofte er det lurt å trene han? Sitter i det hele med noen spørsmål! Takker så mye for svar! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Legg spor som er rundt 100 m og ikke for komplisert. Tren en gang i uka - du kjenner sjølv bikkja di og ser om den blir drittlei.

Variert underlag; skogbunn er fint. Øk heller liggetida enn lengden på sporet.

 

Gå inn på hjemmesida mi - den som ligger i signaturen min og heter "ettersøk" så vil du finne flere svar :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert på området men jeg har godkjent ettersøkshund. Når valpen skal belønnes med godbiter kan det være lurt å hive dem utover plena så får valpen søke dem opp. Det funka med hunden min i allefall. Det blir lek for valpen samtidig som den lærer seg til å søke. Selv har jeg sort elghund. Elghundene går jo ofte på overvær så det er greit å trene litt på den måten slik at det blir naturlig for den å spore mere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Benytter tråden min til et annet spørsmål om elghund. Hvordan kan man sikre tidlig kontakt, eller lukt med elg, når det er vanskelig å slippe hunden noen plass her? Har hørt noen si at viss hunden ikke får kontakt eller lukt av elg før den er voksen blir den ikke brukanes som elghund.. Stemmer dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nå blir vel jeg litt kjærringa imot strømmen, menmen..

 

Det jeg første ville ha konsentrert meg om er å få opp motivasjonen for elgskanken. Det er den hunden skal ønske over alt på jord, og når man da har fått hunden skjønt at blod betyr skank, så er halve jobben gjort egentlig..

 

Ikke tren heller mer enn max 1 gang i uka.. Hunden skal holde motivasjonen oppe og ønsket om skanken må være der..

 

Bruk av annen belønning enn skank er jo greit nok det, men det må du jo tross alt bære på godisene selv, hunden vet at du har den og dermed blir ikke sporet mer motiverende jo nærmere skanken hunden kommer fordi belønningen er jo tross alt bak hunden alikevel..

 

Og fersksporet ekke noe å trene noe særlig på lell. Det er jo hovedsaklig litt begge deler me dette sporet alikevel. Fester man på en sele på en hund, vil den høyst sannsynlig spore noe. Hvem vet hvor viltet løp alikevel? Og vil høyst sannsynlig bestå prøven..

 

Når man kommer til et ettersøk ligger det innenfor hjernebarken til hunden å følge et skadet dyr istedenfor et som er friskt. Det er jo mindre energikrevende å følge et skadet dyr enn et som er friskt.

 

Viktigste me all treninga, blodspor, er faktisk å lære seg og lese hunden =)

 

Lykke til! =)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...