Jump to content

Presisjon på taktiske håndvåpen


Kalashnikov

Recommended Posts

Hallo alle ! Jeg ønsker å høre om noen har erfaring med H&K-pistolene, og først og fremst om presisjonen i dem. Har kjøpt USP SD, 9 mm, og får ikke prøvd den før en stund - men spent på presisjonen til taktiske våpen kontra mer konkurransepregede. Kjøpte også Brügger & Thomet-demperen; noen som kan svare på, 1: Hvor mye dårligere presisjon blir det med demper? 2: Og er det virkelig slik at for å endre treffbildet, så skrur man den (demperen) opp og flytter rekylforsterkerleddet til "neste" trinn? Kjempeglad også for å høre hvor langt ned man kan gå på ladningene (i antall m/sek) før funksjoneringen svikter og våpenet ikke mater? Takknemmelig for alt av svar ! K.

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye, Federal86. Fint med flere svar også - feel free ! Trond

 

 

Grunnen til at du får så få svar er nok fordi du har feil tittel.

Det vil si at du burde fjerne taktiske å heller skrive "presisjon på poly pistoler".

Fordi det er vel egentlig det du mener.

Poly pistoler er Glock/Hk Usp / Smith & Wesson M&P/ The Ruger SR9 osv...

Altså typiske taktiske pistoler.

 

Det er nemlig mange her inne som mere sansen for treverk og bolt action enn poly og auto.

Selv om at jeg selv digger taktiske konkurranse våpen.

Link to comment
Share on other sites

Presisjon i 9mm tjenestevåpen. Hva mener du med presisjon?

Om du tenker på den rent tekniske presisjonen som ligger i våpenet og som du får frem i en ransom rest, er den mer enn bra nok til å vinne feltstevner.

Noe annet er hvor lett/vanskelig det er for skytteren å "ta ut" denne tekninske presisjonen både i et enkelt skudd og i repeterte skudd med tidsbegrensning.

Her kommer bla slike ting inn i bildet: Avtrekksvekt, avtrekkets kvalitet (andre ting ved avtrekket enn vekten), høyden på kjernelinjen, våpenets vekt, grepet/skjeftet, siktelinjens lengde, siktemidlenes kvalitet osv, osv.

Personlig tror jeg forskjellen (i poeng i feltløypa) mellom et tjenestevåpen og et konkurransevåpen er større for en dårligere skytter enn for en toppskytter.

Link to comment
Share on other sites

Du har selvfølgelig helt rett, Federal86: Bra med tilbakemelding på sånt; og da er temaet blitt mer pressis ift. ordvalget "taktiske håndvåpen".

 

Takker nvh, er enig i at det er skytteren som teller. Deltok på noen felt-konkurranser sist jeg var med aktivt, og uansett hvordan jeg traff, skyldte eller berømte jeg aldri andre enn meg selv - tenkte aldri på våpenets presisjon. Hadde jeg trent 7 dager i uka og vært i verdenstoppen, hadde det vært noe annet... Nei, jeg vil jo utvikle meg, derfor skylder jeg aldri på regn, pressisjon eller andre ytre forhold. Alltid mange som skylder på slike ting, og står stille utviklingsmessig. Gledelig med svar, dere - takk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...