Jump to content

Villsvin i Solør


Echo

Recommended Posts

Sitter her i den sørlige delen av Solør og venter på at villsvina skal få etablert seg skikkelig. De viser seg nå og da, men hver gang er det en halv armé ute for å skyte dem ned. :evil:

 

Det verste er at de kan skytes ned i yngletiden også.

 

Alle som tar jegerprøven i Norge lærer om at det er viktig å ha god jaktmoral, men hvor i helvete er moralen til myndighetene når de tillater jakt på villsvin uten å ta hensyn til yngletid.

Ei sugge kan vel lovlig skytes ned, unger eller ikke?

 

Kanskje på tide å ta myndighetene litt i nakken og riste dem litt. Har prata med en kompis i NJFF og han lovte å ta saken videre :D

Skal pokker ikke gi meg når det gjelder dette.

 

Håper alle jegere her i distriktet blir med på å la villsvina etablere seg skikkelig, så vi kan få et nytt og spennende jaktvilt i skogene våre.

Link to comment
Share on other sites

Virker som vi har samme oppfattning av villsvinet og dens utbredelse i Norge.

Jeg håper også at jegerne både på Finnskogen og i Aremark tenker litt mer på etik enn kun å få skutt seg et villsvin i fremtiden.

Vi får håper svina får fri nå i våres/sommer nå som snøen har gått og at båndtvangen har kommet.

 

Tror utviklingen i Aremark/Marker har gått alt for langt til at de kan stoppes.

Men tiden vil vise.

Link to comment
Share on other sites

De kunne godt ha spredt seg sånn rundt Hamarområdet og synes jeg! Sikkert spennende jakt (om ikke en halv armè jakter på den samtidig).

 

Noe merkelig egentlig at en kan skyte villsvin året rundt. Hva med ungene om mor blir skutt? De vil enten sulte ihjel eller bli tatt av rovdyr. Ikke helt enig i akkurat den type forvaltning av naturen. Dyreplageri etter min mening. Nå er jo villsvinet en uønsket art i norsk fauna, men likevel. Mener å ha lest at villsvinet kom til Norge før ulven. Stemmer det? I så fall, hvorfor er da ulven mer ønsket enn villsvin? Ulven regnes jo som "urnorsk." Men det må da vitterlig villsvinet være og da?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...