Jump to content

Ønsker ny jakthund, noen forslag/innspill ?


PangPang

Recommended Posts

Etter tap av forrige hund, så vurderer jeg å anskaffe meg en ny hund, som kan brukes til hjortejakt og rådyrjakt.

 

Har sett litt på elghund, og det virker som en grei hunderase. Budsjettet er noe begrenset, ser for meg at en blandingshund ikke nødvendigvis er negativt, så lenge den har noenlunde passelig eksteriør og gode egenskaper.

 

Ved anskaffelse av valp er vel det litt vanskelig å finne ut av!? (egenskaper)

 

Jeg bor landlig til, og er på hjortejakt hver høst, men etter å ha fått min bror interessert i jakt, så åpner det seg en helt ny verden for meg, det ligger litt i kortene at hunden blir godkjent som ettersøkshund, slik at en er fleksibel m.t.p ettersøksavtale ved jakt i andre terreng.

 

Forrige hund jeg hadde, var en collie. Men denne gangen ønsker jeg en hund som går under stuebordet og som får plass i min Kia sportage :)

 

Sikkert mange her inne som er over gjennomsnittet interessert i hund, ønsker derfor innspill om følgende:

-Renraset vs blandingshund?

-Annonseplasser hvor der selges hund

-Burde en være skeptisk til omplasseringshund??

-Hund som passer til formålet?

-Hva får en,to,tre tusenlapper?

Useriøse svar og innspill frabedes :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

-Renraset vs blandingshund?

Kommer an på formålet - det er mange blandingshunder som osgå er bra jakthund, men du sier i fra deg alt av avl etc da. Fordeler og bakdeler.

 

-Annonseplasser hvor der selges hund

Alt fra Finn.no til de forskjellige raseklubber/-ringer. Selv her på kammeret.

 

-Burde en være skeptisk til omplasseringshund??

Både og, men stort sett ikke. Se an hvorfor en hund omplasseres og be om å få møte hunden også.

 

-Hund som passer til formålet?

I og med at du nevner rådyrjakt så setter dette begrensninger i boghøyde. Elghund som du nevner er f.eks. altfor høy.

 

 

-Hva får en,to,tre tusenlapper?

Umulig å si, men kanskje en som skal omplasseres eller en blandingshund.

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill =)

Når det gjelder rådyrjakt, så er det mest aktuelt med bukkejakta, og da vil hunden mest sannsynlig bli brukt til eventuelt ettersøk, på drivjakt seinere i sesongen så blir dette primært for ettersøk. Kanskje en dachs er egnet for både hjortejakt og rådyrjakt?

 

Når det gjelder pris, så er jeg ikke fastlåst på 3tusen, for hvis det dukker opp noe som er midt i blinken så vet vel alle at en graver litt ekstra dypt i lommene :P

 

Jeg får ta en liten titt og se om jeg finner noe passelig, men blir litt vanskelig når en ikke vet hva en skal lete etter :wink:

Er disse grei skuring?

 

-Dachs

-Elghund

 

Andre forslag?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder omplassering kan du også sjekke på

 

www.dyrenett.no

 

Men undersøk litt rundt hund og eier før du tar over en "brukt" hund.

Er ikke alltid det er alergi som er årsaken til at hunden må finne et annet hjem.

Jeg har selv tatt over noen jakthunder som har blitt bra, men har også levert tilbake et par som jeg ikke så noe håp for. Er det en voksen hund, så er det greit å ha den på prøve en stund. Da finner man ut om det er noe å satse på.

Gode jakthunder står som regel ikke under "gis bort" i avisa.

 

Når du finner en hund du liker, så les litt om dem før du hiver deg på en handel. Mange som kjøper seg hund etter utseendet, og som egenlig ikke aner hva slags hund de har skaffet seg. Det er tross alt en skapning du skal ta hånd om i mange år.

 

Dachs er en godt egnet rase både til rådyr, hjort og som etttersøkshund, og framkommeligheten er overaskende når man ser på bakkeklaringa. Les litt om jakt med dachs, så ser du om dette er noe for deg. Og bestemmer du deg for en slik, er det en del og velge i. Anbefaler å sjekke litt rundt.

 

Også tar de ikke opp så mye av plassn i Sportagen heller :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja nå har jeg vært å hentet en hund, etter å ha tatt dere på ordet, samt lest litt på nettet så ble det en dachs på 16mnd, den har visstnok gode forutsetninger for mitt bruk og håper på en tid med masse gjensidig jaktglede.

 

Nå skal vi bli kjent, deretter masse trening til neste sesong =))

 

Takk for alle svar :)

 

Når det gjelder omplassering kan du også sjekke på

 

www.dyrenett.no

 

Men undersøk litt rundt hund og eier før du tar over en "brukt" hund.......... "

Link to comment
Share on other sites

Blandingshund har helt klart vært et alternativ - men nå har du jo fått tak i hund :) .

Og det vil helt sikkert bli mange fine timer (samt noen med litt irritasjon :lol: - hvis du får en "langdriver").

 

 

 

 

 

 

 

 

(tenk om jeg kunne fått en strih. vorsteh/tysk jaktterrier - i sistnevntes størrelse :) )

Link to comment
Share on other sites

Helt uenig med jmonsen :) - og enig med rypeforskeren som for en tid tilbake ville ha en norsk fuglehund.

Han mente vel at man kunne ta de beste gener fra gordon/engelsksettere.

Og selvsagt var alle raseklubber harnisk over forslaget.

 

 

 

Jeg kan liksom ikke se for meg at det skulle blitt et forferdelig resulat hvis jeg hadde fått hvalper etter godt meritterte stri.h. vorstehere - og gode tyske jaktterrierlinjer.

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg har en gråhund/jamthund-tispe, og den er bare knall på jakt - og ellers!

 

Den er nå 10 år - og har som min 12,5 år gamle vorsteh - aldri hatt behov for besøk hos veterinær (med unntak av vaksinasjoner).

 

Selvsagt skjønner jeg at det beste ville vært å hatt renrasete med god mentalitet/fysiske proposjoner - slik at man også kunne "tatt med seg" utstillinger etc.

 

Men hvis formålet er jakt - og intet annet - skjønner jeg ikke (men har alltid blitt betraktet som litt slow :? ) aversjonen mot blandingshunder.

 

Den andre engelske setteren jeg hadde - var en tjuvparring på fjellet - uten de beste gener.

 

På jaktprøver - var denne hunden - èn av de som fant fugl.

Men mangel på dressur/interesse for dressur - "felte" den.

 

En venn av meg kjøpte en 1.pr. hund i -83, og vi dro til Finnmark.

Når jeg var i ferd med å gå over ei myr - ropte han til meg at det var ingen vits i å gå der - da han nylig hadde vært der.

 

Men det var korteste vei over til ham - og til en kafferast :lol: , så jeg gikk over myra.

"Zapo" løp selvsagt myra på tvers og langs - og dermed så stod han.

Ei rype gikk opp - og ble med til kafferasten.

 

Aksjekursen på 1.pr. hunden sank hos eieren - etter dette :)

 

Dette var et avkom etter ikke-meriterte hunder.

Den første setteren jeg hadde - var etter meriterte hunder - og var ikke noe bedre viltfinner.

 

En blandingshund av gode gener - tror jeg ville gjort samme jobb som en renraset.

 

Men som sagt: Noen har alltid ment at jeg er litt "slow" :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...