Jump to content

Erverv av halvautomatisk salonggevær


Doppelganger

Recommended Posts

Skal søke om erhverv av et såkalt salonggevær. Har ikke bestemt meg for hvilket våpen jeg har mest lyst på enda, og vil nødig utelukke muligheten for å kjøpe halvautomat. På skjemaet understrekes det at ved søknad om halvautomatisk hagle/rifle/blabla alltid skal oppgis fabrikkmerke og div. konkrete data, men litt googling antyder at det er en "generell dispensasjon for erverv og innehav av halvauto salongrifler"

 

Betyr det at man kan søke om (og få innvilget) "rifle" for så løpe og kjøpe en halvautomatisk rifle?

 

Og hvis det er slik, hvorfor kunne de ikke nevnt dette på skjemaet?

 

9Ki

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ein eigen rubrikk for dette på skjema. Du trenger ikkje skrive noko anna enn rifle, .22 så lenge du skal kjøpe deg rifle hos forhandler.

Skal du kjøpe privar må du fylle ut meir detaljer.

 

Elles så må du nok bestemme deg for bolt( enkeltskudd ), eller halvautomat før du søker.

Evt -søk om automat og ringe til våpenkontoret og endre seinare dersom du ombestemmer deg.

Vil tru at det er enklast den vegen sjølv om det ikkje skulle vere noko problem uansett.

 

Ø

Link to comment
Share on other sites

Hmm, kanskje jeg også skulle prøve meg da. Eller vil det kanskje ha en negativ effekt for senere søknad av halauto salonger dersom jeg får avslag?

 

 

Det vil ha den "negative" effekten at det står i systemet at du har fått avslag på våpensøknad i kal. xx neste gang du søker.

Link to comment
Share on other sites

Husk også at erverv av 1/2 auto rifle krever våpenskap, (fra første våpen).

 

Hvor er denne regelen skrevet ned? Har 1/2 auto salong men fyllte ikke ut våpenskap på søknaden.

 

Fra lovdata

Kap. 22. Privat oppbevaring av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv.

§ 22-1. Krav til sikker oppbevaring

 

Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, plikter å oppbevare gjenstandene slik at uvedkommende ikke får adgang til dem. Eier og innehaver av skytevåpen plikter å påse at våpenet er tomt for ammunisjon under oppbevaring.

 

§ 22-2. Krav om FG-godkjent sikkerhetsskap og FG-godkjent innbruddsalarmanlegg

 

1. Overstiger antallet rifler og/eller hagler fire registreringspliktige våpen i husstanden, skal våpnene eller en vital del av våpnene oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap (Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd) eller i skap med et høyere sikkerhetsnivå jf. «Forsikringsselskapenes bestemmelser vedrørende prøving og godkjennelse av sikkerhetsskap» (1985). Med FG-godkjent sikkerhetsskap eller skap med høyere sikkerhetsnivå menes skap som er godkjent etter Norsk Standard NS 5089, INSTA 610 eller NS-EN 1143-1. Med vital del menes sluttstykke eller pipe. For våpen som lades ved at våpenet brekkes, regnes pipe, forskjefte eller kolbe med avtrekkermekanisme som vital del. I husstand med færre enn fem våpen må våpenet/våpnene eller en vital del av dette/disse oppbevares forsvarlig nedlåst.

2. Registreringspliktige pistoler, revolvere, hel- og halvautomatiske rifler, eller en vital del av våpnene, skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap eller i skap med høyere sikkerhetsnivå. Med vital del på pistol regnes våpenets rammestykke og sleide/sluttstykke. Med vital del på revolver regnes rammestykke og sylinder/tønne.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ein eigen rubrikk for dette på skjema. Du trenger ikkje skrive noko anna enn rifle, .22 så lenge du skal kjøpe deg rifle hos forhandler.

 

Egen rubrikk for hva?

 

Hvis jeg skal søke om fx. en boltrifle i .223 Rem skriver jeg "Rifle", ".223 Rem" og haker av Nei på spørsmålene om halvauto etc. Hvis søknaden innvilges så kan jeg så kjøpe en hvilken som helst ikke selvladene rifle i angitt kaliber, men kun en ikke selvladene, ja?

 

Hvis jeg derimot finner ut at jeg vil ha en Mini 14 må jeg søke om det konkret, dvs. skrive "Ruger", "Mini 14" og oppgi løpslengde, som det fremgår av rettledningen bakpå søknadsskjemaet. Med den søknaden innvilget kan jeg kjøpe en Mini 14, men kun en Mini 14, ja?

 

Nå skal jeg søke om rifle i kaliber .22 LR. Jeg har ikke tatt noen avgjørelse på hvilken modell, og vil gjerne ha muligheten til å kjøpe en halvautomat. Spørsmålet er altså om jeg med innvilget søknad om "Rifle, .22 LR" kan kjøpe fx. en Ruger 10/22, - at det er en generell disp. som unntar salongrifler fra bestemmelsene om halvautomater som nevnes i rettledningen bakpå søknadsskjemaet? Er det det, Ja eller Nei?

Link to comment
Share on other sites

Vart litt usikker for eg må ærleg talt seie at eg ikkje såg på dette som eit problem når eg søkte.

Såg heller ikkje på den beskrivelsen du nevner sidan det faktisk var butikken som fylte ut søknaden om eg ikkje hugser feil.

 

Det var kun fylt ut rifle cal 22 og halvautomat.

 

Om det er nok i samsvar med rettleiinga kan eg desverre ikkje svare på, men veit at det blir godtatt her i distriktet..

Når eg søkte om pistol i 22 skreiv eg heller ikkje merke, men det er jo heller ikkje ei rifle

 

Beste er å gjere som mangen ofte råder..

 

Ring ditt lokale våpenkontor som heilt sikkert er hjelpsame. Evt. kontoret i Odda.

 

Ø

Link to comment
Share on other sites

Skal ringe våpenkontoret i morgen for å få fasit :!:

 

Men du er inne på noe ang. pistol:

http://www.cascity.com/vapenjus/vj115.htm

 

Halvautomatiske pistoler

I utgangspunktet er halvautovåpen ikke tillatt, men det er en generell dispensasjon for erverv og innehav av halvautopistoler. [...]

og

Salongrifler (kaliber .22 Short eller Long Rifle)

[...] Det er en generell dispensasjon for erverv og innehav av halvauto salongrifler.

 

Edit: kosmetikk

Link to comment
Share on other sites

Vil det si at at man ikke kan søke på et generelt grunnlag når det gjelder halvauto? Må man vite hva man skal kjøpe før man søker? Dette har ikke jeg hørt om før, om man skriver halvauto og 22 lr så mener jeg at det burde holde. Også kan man selv velge om man kjøper ruger, remington eller marlin om man vil. Tar jeg veldig feil nå?

Link to comment
Share on other sites

Og den hyggelige damen på våpenkontoret i Elverum sa at, joda, man må krysse av for halvautomat og oppgi pipelengde etc.

 

Men nå har jeg tenkt litt mer på dette og tror damen tar feil; årsaken til at man må oppgi fabrikat, modell og pipelengde ved søknad om jakt-/konkurranserifle (m/sentertenning) er at det er kun visse våpen som har disp. fra et generelt forbud om hel- og halvautovåpen (de på PODs liste). For pistoler og salongrifler gjelder dog en generell disp. slik at alle halvautovåpen er tillatt (medmindre de har kvaliteter utover automatikken som gjør dem forbudt). Hvis du søker om og får innvilget en pistol i et gitt kaliber er det ett fett om du kjøper en enkeltskudd, revolver eller automatpistol. Det samme prinsippet må gjelde salongrifler. Jeg tror jeg sender et vedlegg med søknaden hvor jeg forklarer mitt syn på saken, så får vi se hvordan responsen blir ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...