Jump to content

Kjøpe kuler og diesett i USA


Lawman

Recommended Posts

Enkelt fortalt: Du kan ikke lovlig kjøpe kuler i USA og ta de med bagasjen hjem.

Du kan ikke søke om eksportlisens, det må en registrert eksportør gjøre.

 

Komplisert: Du kan søke importlisens hos politiet, få den oversatt og sendt til eksportør i USA. Han søker om eksportlisens og sender kulene hjem.

 

 

Alt i alt, for dyrt og mye jobb med mindre man kjøper MYE.

Link to comment
Share on other sites

det må en registrert eksportør gjøre.

Nå er det dessverre ikke så enkelt. For at en godkjent eksportør skal kunne søke om eksport må tilverker av kuler ha en godkjent eksport licens til en kostnad av ~1750$ per år. Dette betyr at tilverker av de interessante coustomkuler gir blanke f.. i å ens tenke eksport. :evil:

Komplisert: Du kan søke importlisens hos politiet, få den oversatt og sendt til eksportør i USA.

Nå er selvfølgelig USA et stort land med mange stater å leverandører men at dette fungerer vet jag av egen erfarenhet.

 

Last ner formular fra UD, fyll ut dette og returner til UD. Dette får du tilbake i stemplet tilstand etter 1 - 3 uker. Legg dette original sammen med en bestilling som du skriver selv i et vanlig konvolut å send til leverandør. VIKTIG, de må ha original papirer da de søker om eksport.

 

Importlisens fra politi er de overhode ikke interessert av.

 

Oversette? Det handler om den bestilling du selv skriver. Bullets, private use, navn å adresse på leverandør og deg selv. Vanskeligere enn så er det ikke.

 

Komplisert? Ikke i det hele tatt.

 

Lønnsomt? Tja det kommer an på hva du er ute etter å kan få fatt på. Valg av fraktmåte speler selvfølgelig en stor rolle for sluttprisen.

 

Toll på berget er derimot interessert i importlisens. Nå er det jo en del her som påstår at det trengs ikke. Men for egen del ser jag mindre problem å betale et beløp som er mindre enn to halvliter for så å ungå å eventuelt måtte krangle med toll. :wink:

 

Nå kan det hva så at noen sender med en enklere form av papirer å kanskje jag til og med kjenner navnen men det skulle aldrig falle meg in å diskutere dette på et åpent forum. :oops::shock::lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå er det dessverre ikke så enkelt. For at en godkjent eksportør skal kunne søke om eksport må tilverker av kuler ha en godkjent eksport licens til en kostnad av ~1750$ per år. Dette betyr at tilverker av de interessante coustomkuler gir blanke f.. i å ens tenke eksport. :evil:

 

 

ja det er jo det jeg skrev/mente. Registrert som registrert hos US State...............

 

 

Komplisert? Ikke i det hele tatt.

Komplisert som det kompliserte svaret (kontra det "enkle")...

 

Lønnsomt? Tja det kommer an på hva du er ute etter å kan få fatt på. Valg av fraktmåte speler selvfølgelig en stor rolle for sluttprisen.

 

 

 

Gebyr for eksportør:

Varierer, men vanligvis ca 15% av verdi på varene med minimums beløp på ca $150.

US State: $250

Frakt: vil jo variere men kan bli dyrt pga vekt.

 

Som sagt, med mindre man kjøper mye er det lite lønnsomt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke verdt å ta sjansen!

 

Bli arrestert i USA er ikke morro, og oppholdet der borte med advokater, ny flybilett osv er i ikke fristende.

Blir du tatt i Norge for ulovlig import så kan du i verste fall miste alle dine våpen og må finne deg en ny hobby.

 

Det er nok av ting i statene å spare på utenom kuler.

Link to comment
Share on other sites

Straffetrammen for brudd på ITAR er vel 10 år i fengsel og noen millioner i bot...

 

og å besøke USA igjen i fremtiden kan du nok også glemme.

 

 

Når det er sagt, så er vel kanskje sjansen for å bli tatt ikke å stor, problemet er konsekvensen hvis du blir det.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

En kompis av meg har en far der borte. HAn var borte nå og hadde kofferten full av spisser hjme igjen. Han er ikke amerikansk statsborger. Var ha nlykkelig uviten eller har han lov? HEr var det snakk om nesten 1000 spisser av ymse slag

Link to comment
Share on other sites

Da tar jeg dette som et nei/vanskelig/dyrt/

Da er det vel billigere og la en butikk kjøpe et stort parti/ kjøpe 10000kvanta sammen med butikkens bestilling så totalorderen blir så stor at det blir rabatter igjen om det lar seg gjøre.

 

Det er rart at man ikke skal kunne få tak i for eks 22. i Norges største byer.

Usa vil ikke eksportere og vi får ikke kjøpe av Israel.

Link to comment
Share on other sites

Skal ha 22. i Trondheim

xxl lade har ikke, selger meg 22. til rifle og later som det er til pistol.

xxl tiller har ikke'

Obs sport lade har ikke, sluttet å slege? Strøket over plakaten

abc fritid hadde ikke forrige gang jeg var innom, han bak kassa sa at de ikke satset på håndvåpen.

Obs sport tiller hadde ikke.

Intersport har ikke og da har jeg lett i 3 timer og dro tomhendt hjem den dagen iallefall.

Link to comment
Share on other sites

ABC fritid kom med en deal nå 1900 for 5000 stk cci standard blå eske.

(Til en i pistolklubben)

 

Det jeg mener med 22 til rifle er Fiocchi 22lr maxac , litt mer futt for at den skal gå rett på 100m.

Pistolen fikk syk rekyl og smalt høyre, ble nesten som 32.

Dette ødelegger hämmerlien, sluttstykket sprekker når den slår så hardt bakover at rekyldemperen bunner.

Link to comment
Share on other sites

Ohhh nesten som en 32.... :mrgreen:

Vi lever i forskjellige verdner :)

Pistolene mine spiser maxcac de, men jeg bruker de ikke så ofte fordi jeg fikk ikke nå spesielt god presisjon. Det blir fortsatt feil å si at det ene er rifle ammo og det andre er pistol ammo. Det er ammunisjon i kaliber .22 lr. Hverken mer elelr mindre...

 

At butikker kan gå tom for vare syns jeg ikke holder til å på stå at det er umulig å få tak i. Men i lille norge er vi prisgitt et smalt utvalg som butikkene økonomisk kan forsvare å ha på lager.

Link to comment
Share on other sites

Jeg formulerte meg kanskje upresist.

Jeg kjøper ofte 5000-15000 pr handel og vil ha blå cci

XXL har ikke hatt på 6 mnd og obs har sluttet forløpig , men så ser det ut som abcfritid tar inn til samme pris.

Blir kanskje feil å si rifleammo da det ikke står på pakken, men den får iallefall en rettere kulebane på 100m og er foretrukket over standard cci av rifleskytere og

delene i hämmerli sp 20 er ikke venner med kraftig rekyl.

Nå koster jo disse pakkene 15kr mer pr 50 skudd også , så det er ingen grunn til å kjøpe de om det i tillegg blir lavere score på blinken.

 

 

En obs-butikk pleide å ta inn 20x5000 esker og de var alltid tom, brenner vel neppe inne med noe.

De har også økt prisen med 5kr pr 50 skudd /500kr pr 5000skudds eske siste 4 uker

Kan ikke være pga økt innkjøpspris, da obs kjøper mer pr gang + at mindre bedrifter fortsatt bestiller nye partier og selger disse for 500kr billigere en obs pr 5000 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Er nå ikek helt enig med deg i teorien om Maxcac.. den er litt kraftigere en en standard .22 lr, men fortsatt ikke "rifle" ammunisjon som du sier. Det er den .22 pistoler som foretrekker litt kraftigere saker en standard også. At noen skulle forterekke maxcac for å få mindre kulefall på 100m er i rifle er mulig, men ikke en regel.

 

Det er et stykke fra ditt utbrudd om at det er "umulig å få tak i .22 ammo i trondheim" til det at du ikke får tak i et bestemt merke...

Link to comment
Share on other sites

Edit: Ja jeg mente til en ok pris .

De har andre merker til for eks 75% høyere pris.

 

Skal jeg ha 15000stk så merker jeg forskjell på 5700 og 10500kr.

CCI / Fiocchi

 

Jeg ser at det kom litt feil ut.

Tilbake til tråden så ser jeg også at det ikke er lett ,lovlig eller billig å slepe med seg ammo fra usa heller.

får gjøre den nest beste tingen, kjøpe og bruke i usa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...