Jump to content

Barnes TSX for 223


George

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har ei rifle i 223Rem med riflestigning 1:12.

Har akkurat starta å lade egen ammo og trenger litt starthjelp. Finner ikke noe særlig stoff jeg kan bruke som omhandler lading av homogene kuler. Har en pakke 55gr kuler, men har skjønt det som de kan være litt tunge for rifla mi...

Er det noen her som har ladedata for Barnes TSX? Tenkte å bruke det til rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Med 1:12 riflestigning kan du normalt stabilisere kuler opp til 55 grains, en grei start for å finne ladedata er tabellen til VV :http://www.lapua.com/fileadmin/user_upload/Relodata/.223Remington.jpg

 

Eneste jeg har ladet til 223 er 55 grains FMJ og 50 grains V-max og de har begge gått veldig bra. Ellers er det verdt å lese kuletesten til Kjell Olav: viewtopic.php?f=17&t=410&hilit=223+kuletest

 

Husk bare på å holde deg til kuler opp til og inkludert 55 grains da.

 

Jeg har planer om å lade 62 grains TSX til 223en, men de er anbefalt til riflestigning 1:9 eller raskere. (range report kommer kanskje :D )

 

Ellers får du ha lykke til med 223en det er et fint kaliber i mine øyne!

 

Pål

Link to comment
Share on other sites

Her er noe data de er på 53grs kuler vv N-135 24 grs lengde 56mm den har 850 m/sek

N-135 23grs 56 mm den har 760 M/sek men eg syntes de var best men den første ladningen 24grs fikk bedre pressisjon i den.

55 grs er ikkje for tunge til din rifle eg har skutt 62 gra kuler og stabilerer dem fin går litt til høyre ca 4 knepp på min kikkert men stiler eg den inn der så går dem som perler på en snor.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har lada 55grains Barnes TSX med N130. Blir ikke helt klok på hvor jeg skal legge startladning.... Kan disse lading av disse kulene i det heletatt sammenlignes med vanlige kuler i samme vekt???

Starter du på 20grs er du litt lavere enn de starter 55grs ellers, det viktige er å ha en friflukt på 1,3mm(i følge Barnes).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 6 months later...

Er det noen som har ladedata til Barens-TSX 55 grs eg må lade litt i gjen her hehe har til 53 grs men kan nok ikke bruke samme ladningen tror eg

Har krutt

VV N130

VV N135

VV N140

Rhino 10

er det noen som kan ha data med disse krutt typene?

Bullet Weight: 55 gr Case Trim Length: 1.750" S.D. 0.157

Bullet Style: MPG FB Primer: WSR B.C.

COAL: 2.220" Barrel Length: 24"

Case: Winchester Twist Rate: 1:12"

Og hva betyr COAL: 2.220" i cm/mm

Link to comment
Share on other sites

coal er vel det samme som oal (totallenge på snoppen)

jeg fyrer 55grs tsx i 22-250 med norma 203B og bruker ladedata fra norma sine sider, sukkerbit presisjon. (kan bruke sukkerbiter som blinker på 100 meteren)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...