Jump to content

Tur til Grønland


TikkaReven

Recommended Posts

Hei!

 

Dette er veldig tidlig i planleggingen, så jeg behøver en del hjelp til å komme igang.

Har sett for meg 2-3 uker på grønland sommeren 2010.

Jeg vet det arrangeres turer med guider og slikt. Det har jeg egentlig ikke sett for meg.

Jeg tenkte mer på å leve selvstendig et stykke vekk fra sivilasjonen.

Hvordan skal jeg komme i kontakt med folk, som kan oppnå denne drømmen min, og vil de i det heletatt tillate hvem som helst dette?

 

Håper noen har litt kjennskap til noe lignende, og kanskje kunne hjelpe meg?

 

Mvh

 

TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg og noen kompiser var 14 dager i Syd-Grønland på egenhånd for noen år siden. Dvs egenhånd.... Vi skulle primært fiske, så vi leide inn lokale/tok ferge for å komme til de stedene vi ville. Du kan campe overalt på Grønland som du vil. Problemet er som sagt å komme seg rundtomkring, det finnes jo ikke veier mellom "byene".

 

Har endel info og webadresser, som vi brukte i vår "research".

Kommer i farta på: http://www.blueice.gl - han driver en slags "outfitter" i Narsarsuaq, et av de to stedene Air Greenland flyr til direkte fra København. Vi brukte han for å båte oss fra Narsarsuaq to-tre timer til en elv litt nedi fjorden der. De kom også og henta oss etter ei uke og skippet oss til Narsaq. Her lå vi i telt utenfor "byen", over helga og tok så lokal ferge først til Qaqortoq - overnatting på ungdomsherberget - ferge videre til Tasiusaq og vandret omkring der til jeg fikk tak i en med båt som tok oss til en elv ikke langt derfra. Der lå vi i nesten en uke, hadde avtalt henting med en utrolig serviceminded og trivelig fyr på turistkontoret i Nanortalik. Lå over på et herberge i Nanortalik, ferge tilbake til Narsarsuaq og fly til København og buss til Oslo... :lol:

 

Husker at vi fant mye info på http://www.visitgreenland.gl samt endel mailer til han fyren på turistkontoret i Nanortalik. Som sagt, vi var på Syd-Grønland. Har inntrykk av at de aller fleste reportasjer o.l. i blader er fra Vest-Grønland med utgangspunkt i det andre stedet Air Greenland flyr til - Kangerlussuaq.

 

I Syd-Grønland kan du vente deg et landskap som ligner på Norge, bare at det er mye isfjell som driver rundtomkring. Ellers et rimelig oppegående samfunn. Mye sjørøye i elvene også, hehe.

 

mvh

Sigurd

Vestby

Link to comment
Share on other sites

På oppfordring til alle som vil reise til Syd-Grønland.... :D Dette var en ren fisketur, men det er fullt mulig å jakte også. Vi traff et par dansker på flyet som skulle opp for å jakte moskus...

Fiske er billig på Grønland. Minnes vi betalte DKK 70,- eller deromkring for et ukeskort. Verre er det med dram. DKK 426,- for ei hel Gammel Dansk er ganske drøyt... :lol:

 

normal_44_-_Bilde_fra_Qaqortoq.jpg

 

De er glad i farger på husene sine der... Her fra Qaqortoq.

 

normal_40_-_Overblikk_over_Narsaq.jpg

 

Og her fra Narsaq. Ferga henta oss dagen etter, da var det myyye mer is i fjorden. Han skipperen der hadde nok ikke noe Titanic feber.... :lol:

 

normal_39_-_Petter_lurer_i_Narsaqfjorden.jpg

 

Slike omgivelser får man iallfall ikke i fjorder/elver her på berget. På fastberget altså. Mulig Svalbard kan by på noe lignende?

 

normal_151-_Morgenstund_med_Trygve.JPG

 

Morgenstund....

 

normal_30_-_Ulken_min.jpg

Disse karene fikk vi en del av helt nede ved elveutløpene...

 

normal_49_-_Tasiusaq_-_stedet_alle_glemte.jpg

Tasiusaq. Bor vel drøyt hundre mennesker her. Herfra hadde vi ingen idè om hvordan vi skulle komme oss opp til elva vi hadde fått anbefalt. En liten vandring i landsbyen bød først på en nyflådd hund og deretter på en båteier... :lol:

Vi betalte han endel kroner, så kjørte han oss i en gammel trebåt i to omganger (vi var 8 stykker, 4 voksne og 4 barn).

 

normal_Kuusuaq.jpg

I denne elva fikk vi også mye fisk.

 

normal_Sjoroye.jpg

Som denne f.eks.

De helt store røyene uteble derimot. Men det var vanvittig moro likevel. Fikk tips i en landsby der om å prøve røye sushi. Det var faktisk ganske bra. Etter fjorten dager med stekt røye, kokt røye, gravet røye og røye sushi, så blir en litt lei røye...

 

Kort oppsummert så var det en veldig veldig morsom tur. Ikke altfor dyr heller. Selve oppholdet ble jo billig, vi bodde jo i telt stort sett, med unntak av to netter på ungdomsherberge på hjemturen. Greit å ha tatt en dusj før en skal sitte sammen med en drøss andre folk noen timer på fly og buss... Vanskelig å ta seg rundt uten bruk av lokalfly/helikopter som selvsagt koster. Vi brukte lokalferge fra Narsaq til Tasiusaq, det tok halvannen dag. Ellers er det greit å vandre på bena, men rekkevidden blir jo deretter...

 

Hvis noen lurer på noe, så send PM så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan.

 

mvh

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej

 

 

Fiske

 

I grønland findes,med undtag af en enkelt lakseførendeelv, kun elve med røye. Alle udlændinge (ikke-danske statsborgere) skal løse fiskekort hvis man ønsker at fiske på Grønland - På nuværende tidspunkt er prisen for et dags-, uges-, og månedskort henholdsvis DKK 75,-, 200,- og 500,-, Dette fiskekort gælder til alle elve, indsøer og sjøen i hele Grønland (Undtaget Qinngua dalen i sydgrønland, paradisdalen i Sdr. Strømfjord og national parken i nordøst grønland).

Her er således rig mulighed for at tage ud på egen hånd og fiske hvor man kommer frem.. Der er mere eller mindre røye i alle elve men bestandsstørrelsen varierer meget efter hvor nært bebyggelse den ligger. Samtidig er langt de fleste elve født af bræerne og derfor uklare. Der findes dog en række elve, specielt i området mellem Sisimiut, Maniitsoq og Nuuk på vestkysten samt området nord for Illorqortormiut i østgrønland, som er store klare elve med meget store fisk (op til 10 kg).

Der arbejdes i øjeblikket på at ændre denne liberale lovgivning for udlændinge så alle elve, som i Norge, bliver individuelt prissat ud fra udbud og efterspørgsel. Hvisdet bliver vedtaget (somdet ser ud til) vil prisen på røye fiske stige markant i fremtiden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 month later...

Det kan være mye mygg og knott i Grønland. Hvor ille det blir, avhenger av hvor fuktig sommeren blir. I de to siste åra, har det vært tørre somre, og ikke så alt for mye mygg. Men hva som er mye mygg, kan jo være litt subjektivt. I værste fall kan det bli skikkelig "Finnmarksvidde-tendenser". Så hvis du planlegger en grønlandstur i juni-august, bør du være forberedt på selskap fra noen millioner mygg og knott.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...