Jump to content

Våpen til reparasjon i USA: Forsendelsesmåte?


Alopex lagopus

Recommended Posts

Hva slags revolver er det?

Men mindre det er noe spesiellt, vil det nok være mer lønnsomt å kjøpe en ny.... :(

 

Du må vel itillegg til å finne noen til å ta frakten, få gjort ganske mye papirarbeid.

Midl eksportlisens ut av Norge og midl importlisens til USA.

Og den jobben er vanligvis ikke gratis...

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Dette kan jeg også godt tenke med å få svar på. Jeg har og en revolver jeg kunne tenkt meg å sende til USA. Det finnes jo saker og ting som ikke lenger lages og som det kan være hyggelig å ha service fra fabrikken på. Da jeg begynte og undersøkte dette i sommer så jeg for meg at løsningen var å sende med Fedex eller DHL til USA. Jeg husker i farten ikke hvem av dem som ikke ville ha med våpen å gjøre. Til Hartford var det snakk om litt over en tusenlapp, en vei.

 

Ettersom det ikke er en vare som skal importeres/eksporteres men utføres service på kan det da ikke være nødvendig med noen importpapirer? Det å sende det ut av USA uten et bevis på eierskap er sikkert ikke lett, men dersom man har en form for erklæring fra toll eller politiet her om at gjenstanden ikke eksporteres, men samme vei tilbake bør det jo være noe enklere? Det finnes jo en midlertidig utførselsblankett hos Politiet.

 

Jeg så for meg å høre med Jetcarrier angående returen. Et norsk våpenkort sammen med legitimasjon burde jo holde for dem. Posten sender våpen innlands så derfra burde det være grei skuring. Ulempen er at Jetcarrier ligger i New Jersey og det er ikke den mest våpenvennlige delstaten og det sikkert må gjennom en lisensiert våpenhandler der borte.

 

Kommer du på en lur, enkel og billig løsning så si ifra hvordan det hele gikk. :D

Link to comment
Share on other sites

Ettersom det ikke er en vare som skal importeres/eksporteres men utføres service på kan det da ikke være nødvendig med noen importpapirer? Det å sende det ut av USA uten et bevis på eierskap er sikkert ikke lett, men dersom man har en form for erklæring fra toll eller politiet her om at gjenstanden ikke eksporteres, men samme vei tilbake bør det jo være noe enklere? Det finnes jo en midlertidig utførselsblankett hos Politiet.

 

Jeg så for meg å høre med Jetcarrier angående returen. Et norsk våpenkort sammen med legitimasjon burde jo holde for dem. Posten sender våpen innlands så derfra burde det være grei skuring. Ulempen er at Jetcarrier ligger i New Jersey og det er ikke den mest våpenvennlige delstaten og det sikkert må gjennom en lisensiert våpenhandler der borte.

 

 

Å joda. Alle våpen som skal inn i USA må man ha importlisens på. (ATF Form 6 NIA)

 

JetCarrier frakter ikke våpen.

 

For beste svaret, kontakt:

 

Firearms and Explosives Imports Branch

Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives

244 Needy Road

Martinsburg, WV 25405

 

Telephone: (304) 616-4550

Fax: (304) 616-4551

NIA Fax: (304) 616-4554

Business Hours

 

Monday through Friday (except Federal holidays) from

8:00am to 5:00pm Eastern Standard time

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

En liten tilbakemelding om hvordan jeg løste det. Denne kunne kanskje like godt ha ligget under Lover og regler, men det var her jeg startet tråden.

 

Kort fortalt: tok med revolveren i bagasjen og oppsøkte fabrikken selv i forbindelse med en jobb-reise til USA. En ekstra innenlandsflygning på en internasjonal billett kostet ikke mye. Dette medførte mye studier av all mulige regler, men fungerte greit.

 

- Sjekket en rekke firma, men dagens regler for våpen inn til USA gjør at få vil røre det.

- Buster, takk for tipset om Grieg Logistics. De kunne gjøre det, men med alle dokumentkostnader ville prisen ligge på nivå med en flybillett t/r, eller over.

- Ringte fabrikken som fortalte om store problemer for utenlandske kunder med reparasjonsbehov pga de nye reglene.

- Bestemte meg derfor heller å legge til et par dager på en jobbreise. Ringte Bureau of Alcohol, Tobacco, Fireams and Explosives og snakket med en hjelpsom saksbehandler. Våpen kan kun medbringes til a) jakt eller b) invitert konkurranse. Hun anbefalte å kjøpe en amerikansk hunting licence (fås på internett) og sende dem kopi av lisensen sammen med ATF Form 6 NIA (som Cardinal refererte til).

- Dette tok tilsammen 4-5 uker, og godkjent ATF Form kom tilbake som fax.

- Avtalte med fabrikken at de reparerte på avtalt dag mens jeg besøkte dem

- Deretter, pakket våpen i tråd med flyselselskapenes regler, fikk reisebyrået til å melde inn våpen på alle sju flights, og fyllte ut norsk utførselsdokument.

- I US Customs fikk jeg gjentatte unnskyldninger fra tolleren om hvor vanskelig dette var blitt...

 

Alt gikk glatt, og jeg fikk meg en fin ekstratur til en liten by vest i Wyoming (de som har denne adressen gravert inn på venstre side av løpet vet dermed at det var verdt det).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...