Jump to content

Gledelig overrasket over stokkolje fra Beretta.


Barbarosso

Recommended Posts

Endelig! Jeg har lenge lett etter en stokkolje som både gav stokken liv, en "ripemotststandig" overflate og motstandsdyktighet mot fukt.

 

Har brukt både såkalt Schaftöl, møbelsnekkerolje (gudene må vite hva som var oppi den) og andre oljer, men kolber og stokker har stor sett vært pene i noen få uker. Hovedproblemet har som oftest vært at i langvarig regnvær har porene åpnet seg igjen med et matt og ru resultat. Bivoks har vært prøvd som avslutning for å mette prene, men det holder som kjent kun kort tid.

 

Så fikk jeg låne en krukke med Tru-oil fra Beretta som en kompis fikk med seg fra Italia. Han behandla en spesialbygd skeet-stokk til en Perazzi med den. Den var seigere, og man måtte polere lett med 700-papir mellom hvert strøk (tok ett hver tredje time). Men resultatet ble meget bra. De første strøkene trakk fint inn, mens de neste la en pen hinne på treverket. Den har nå herda/tørka, og er akkurat passe motstandsdyktig mot riper og slag. Har studert andre stokker som er satt inn med samme stoff, og resultatene er veldig gode selv om de er tildels amatørmessig utført.

 

Leter etter norsk leverandør, så dersom noen vet er jeg takknemmelig for svar.

 

Bård

Link to comment
Share on other sites

Tok en titt på Schou sine websider og fant denne:

 

http://schouvapen.no/produkter/jakt/vap ... ck-finish/

 

Vet ikke om det er den samme, men på Beretta sine sider finnes det kun en stokkolje. Som Beretta-importør bør jo Schou kunne svare på det. Og de kan levere gjennom hele forhandlernettet sitt.

Synes forresten flasken som er avbildet ligner til forveksling på Birchwood-Casey sin Tru-Oil med Beretta-etikett.

Link to comment
Share on other sites

Ja når du sier det er ihverfall likheten på flaskene ganske påfallende...

BC flaska mi er tom så jeg får ikke sammenlignet innholdet.

Korreksjon..det var en liten skvett igjen på BC flasken, og den oljen er vesentlig tykkere og mørkere enn den på Beretta-flasken som er lysere og tynnflytende.

 

True-oil001.jpg

 

True-oil002.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Jeg har for en stund siden kjøpt en Beretta Ultralight lux "skryte litt" :D

Så har jeg den der Tru Oil flasken og har begynt å smøre inn stokken. For hvert strøk jeg legger på skal jeg pusse når det har trekt inn med pussepapir 700?

Har smurt inn stokken et par ganger og vært forsiktig men synes det blir dårlig resultat..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...