Jump to content

Blooper med haglepatron


lipitor

Recommended Posts

Hadde jammen det kanerene kaller blooper på havet idag.

 

Istedet for pang kom det ett fomp etter en merkbar forsinkelse fra avtrekk. Ladningen gikk ut men så endel ubrent krutt i løpet.

 

Har ingen forklaring på hva årsaken kan være. Hadde noen med dårlig krymp som smalt bra, resten av loten og pakka smalt som de skulle. Patronene var oppbevart tørt. Eneste jeg kan tenke meg var om tenhetta kan ha vært defekt.

 

Noen forslag?

 

Longshot/Fio616/32 g ladning

Link to comment
Share on other sites

Longshot er forholdvis tregt krutt. Ladningen er forholdvis lett for longshot, men går sikkert bra i de fleste tilfeller. Saken er at grensen for blooper alltid vil ligge der hvis du ikke generellt ligger nokså høyt i trykk. Har ikke tro på hetta. Dette er bare noe som skjer når krymp/kulde/ladning etc. bikker patrameterene i samme retning i en enkelt patron.

For 32 grams ladninger finnes det bedre egnet krutt. Det hjelper ikke å ha i mer. Du må ha mer lettantennelig krutt. I BPIs lademanual for hevishot skriver de at en rett å slett må innse at en må justere kruttype etter kalde forhold, noe fabrikanter ikke gjør egentlig...De må være trygge under alle forhold, og hastigheten lider i kulde. Dermed kan du skyte med bra utganshastighet i -20 mens samme patroner kan være farlige i 20+. Det er derfor vi lader; For å få skreddersydde patroner :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde dette med 33 grams slug og N340 for to år siden. Kula gikk kun femti meter. Årsaken i dette tilfellet var med all sannsynlighet at stjernebretten var elendig. Fordi slugen er flat foran er det umulig å få en skikkelig stjernebrett til å være holdbar. Den siger ut med tiden. Kruttet rant tilbake i mekanismen og stoppet til kanalen for tennåla, så heller ikke neste skudd gikk av. Dette _(siste) skuddet ble forsøkt avfyrt mot en tiur på femten meters hold, så det var litt surt....

Link to comment
Share on other sites

Patronene gikk fra innetemp 0400 søndagsmorgen. Oppbevart i tykk, vanntett plastboks.

Inn i bilen, ut av bilen opp i båten.

 

Første 20-30 minuttene mens vi var nærme land hadde vi en temp på ca -3 til -5. Tviler på at kulda nådde inn gjennom den tykke plasten i løpet av denne perioden.

 

Vel fremme tipper jeg tempen lå på 4 til 6 grader. Boksen ble åpnet ca 0830 og bloopern kom ca 1000.

 

Det skal nevnes at ca 250 patroner med samme ladning ble avfyrt problemfritt frem til 1130, noen av disse ble oppbevart i lommer under turen ut og skulle vært mer utsatt for temperatur enn bloopern.

 

Vi snakker om Fio 616 hetter fra Staffans. Disse er ladet i hylser og utstøtt ved Gyttorp, mener å ha stusset over missfaring i pappen på enden av disse i sommer.

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde dette med 33 grams slug og N340 for to år siden. Kula gikk kun femti meter. Årsaken i dette tilfellet var med all sannsynlighet at stjernebretten var elendig. Fordi slugen er flat foran er det umulig å få en skikkelig stjernebrett til å være holdbar. Den siger ut med tiden. Kruttet rant tilbake i mekanismen og stoppet til kanalen for tennåla, så heller ikke neste skudd gikk av. Dette _(siste) skuddet ble forsøkt avfyrt mot en tiur på femten meters hold, så det var litt surt....

 

Mener å ha hørt at flere har vært borti himkok fra den kanten, med lignende resultat... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...