Jump to content

Innjaging av 20 måneders petit basset.


Delpi

Recommended Posts

Hei, vet at det er en annen post om innjaging av petit basset, men jeg lager like godt en ny en. :D Har en petit basset gutt på 20 måneder. I fjor ble det ikke så veldig mye jakt med han, men det ble noen. Han fikk los, MEN det var bare da jeg slapp han på tur. Det samme har skjedd i år, men i år har jeg vært ute ca 10 ganger siden båndtvangen ble opphevet. Han har hatt los, men det har altså bare vært når jeg slipper han på tur, fordi jeg merker at han blir vild. Mange vil sikker si at 10 ganger til nå i denne sesongen er allt for lite, men det er det jeg har klart. Da han var mindre, gjemte jeg meg noen ganger på tur, og han skulle da finne meg. Det gjorde han redd og ble da ganske skeptisk til å stikke vekk og søke. Har blitt bedre nå, men er ennå et sykke å gå. har ett par spørsmål:

 

1. Hvor mange ganger i uka bør jeg ha han med på jakt, og hvor lenge? Har ikke tid til så mange ganger i uka, men er 1 gang med 3-4 timer, pluss en 1-timers jakt ok?

 

2. Når vi er på jakt har jeg forstått at man bare skal sitte helt rolig på sekken, og eventuelt lese. Da pleier han oftest og bare legge seg ned ved siden av meg, for å slappe av.. noen tips?

 

3. Det er ikke så veldig mye rådyr her vi bor, men hvis jeg ser ett rådyr på jakt, bør jeg skyte det, eller burde jeg vente til han har fått los på den en stund?

 

 

mvh David

Link to comment
Share on other sites

Gå så ofte du har tid, og så lenge du har tid. Om hunden ser ut for å bli lei kan du avbryte før, men neppe et problem med ei såpass gammel bikkje, om den er i noen lunde brukbar form.

 

Ikke sitt i ro! Gå rolig og la hunden søke foran deg. Prøv å ha vinden rett forfra, aldri i ryggen. Ikke gå fortere enn at hundne lett finner deg på baksporet, hver gang, slik at hunden blir trygg på dette. Da vil oftest søket bli større etter hvert.

 

Når losen går, så skal du finne deg en post, og da skal du sitte musestille i ro. Ikke med noen bok, men ei børse, til nød et fotoapparat. Skyt dyr kun i los innen du har fått hunden i gang. Om du ikke får skutt, så i alle fall ros hunden godt!

 

Om man skal skyte ved første sjanse, eller la hunden lose lengst mulig strides mange om. Jeg har null personlig erfaring med innjaging av rådyrbikkjer, så jeg er ikke retter personen å svare på det.

 

Skitt jakt, og lykke til med bikkja!

Link to comment
Share on other sites

Hei. Det er mange forskjellige meninger hvordan vi skal jage inn hundene våre, men mitt forslag er at du følger denne oppskiften.

 

Injagning :

 

Vi här i Norden är nog dom enda i Europa (och övriga världen) att inte jaga med "pack".Då förstår man att en petit som är avlad för packjakt kräver litet mer sponsring

 

under injagningen.

 

Men första kravet på en petitägare är att hunden måste vara familjemedlem ! Det är ingen hund man håller i hundhus/hundgård mer än kortare tid som t.ex. när man är på jobbet. Familjen och föraren/jägaren ersätter packet .Från första stund hunden kommer till nya hemmet skall föraren bygga upp en mycket nära relation med hunden ! Där ligger nyckeln till framgång !

 

Jag tar ut mina hundar till skogen redan i 12-15v ålder. Jag går in i skogen , står stilla och låter valpen rota runt så mycket den vill.Har den sökt av ett litet område och visar ointresse så tar jag bara några steg i en annan riktning och valpen söker i regel av ett nytt område. Verkar den tappa intresser och blir trött , tar jag hem hunden.

 

Jag ger den alltid en dags vila imellan .Valpen måste få tid att smälta och bearbeta upplevelsen .

 

Allt efter valpen blir större och starkare söker den ut längre o längre.Den blir oxå mera självsäker , lär sig hitta tillbaks ....Viktigt är att föraren under inga som helst omständigheter får lämna sin plats ! Valpen måste kunna litar på honom/henne !

 

Hundar som får vara ute i skogen flera ggr. i veckan får tidigt stor erfarenhet och börja

 

ha drev med skall (5 min) från ca5 månaders ålder.

 

 

 

Det är nu som hundägaren måste lägga band på sig ......det är ju vansinnigt roligt att höra valpens första små drev, men den är trots allt alldeles för ung för jakt.

 

Hunden får absolut inte överansträngas. Den är inte färdigt utvecklat varken i kroppen eller mentalt.....och viktigast av allt så har den inget färdigt itvecklat imunförsvar ! ! !

 

Gå till skogs som vanligt men.... har valpen haft ett litet "drev" får den vara lös en stund till och sedan tar man hem den ! Nu skall den ha två dagars vila imellan !

 

Tar med valpen på bockjakt, lär den sitta still i tornet o låt den spåra fram till djuret om du har skjutid . Det är mycket bra träning för valpen att lära sig olika aktiviteter

 

i skogen. Hunden blir mångsidigt användbar.

 

Alla mina valpköpare som följd mina råd har haft stor glädje av sin jaktkamrad.

 

Att Petiten är "sen" är inte min erfarenhet. Det är snarare så att dom som blir "sen" får vara i skogen alldeles för litet och för sent i åldern !

 

Lycka till nu alla petit-ägare !

Link to comment
Share on other sites

Ikke sitt i ro! Gå rolig og la hunden søke foran deg. Prøv å ha vinden rett forfra, aldri i ryggen. Ikke gå fortere enn at hundne lett finner deg på baksporet, hver gang, slik at hunden blir trygg på dette. Da vil oftest søket bli større etter hvert.

 

Itte komenter ting du itte har greie på !!!!!!!! hilsen Bjørn og Leif

Link to comment
Share on other sites

Ikke sitt i ro! Gå rolig og la hunden søke foran deg. Prøv å ha vinden rett forfra, aldri i ryggen. Ikke gå fortere enn at hundne lett finner deg på baksporet, hver gang, slik at hunden blir trygg på dette. Da vil oftest søket bli større etter hvert.

Jeg har null personlig erfaring med innjaging av rådyrbikkjer, så jeg er ikke retter personen å svare på det.

Skitt jakt, og lykke til med bikkja!

Eeeehhheemm!

Nå er vel ikke ei elgbikkje til laushundjakt i viltfattige områder han ønsker seg???? :wink:

 

Nå skal jeg uttale meg bittelitt bastant på snevert grunnlag ettersom jeg ikke har sett hunden din i aksjon - så bær med meg...

For å få en hare/rådyrhund som ikke er skikkelig våknet ennå (ikke fått opp jakt- og søkslysten), som er av en rase som ikke er kjent for

overivrig søk, og som er 20mnd gammel og litt skeptisk på å være alene i skogen er det kun en ting som gjelder for å få opp et jaktmessig søk,

SITT I RO!

Gjemselsleker begrenser søket og tryggheten. Å flytte seg rundt om i terrenget gjør bare at hunden din må bruke konsentrasjon og bekymring

på å holde styr på hvor du er. (det er selvsagt gunstig at han kan lete deg opp og har sikker retur - men dette er neppe et problem nå?)

Når hunden er trygg på at du ALLTID er der når han returnerer, slipper han seg løs etter hvert.

Om han i tillegg finner et spennende spor går denne prosessen fortere => Viltrike områder er å foretrekke for deg!

Mitt tips er som dine jaktkompisers - bål, kaffe (ikke mat :wink: ), bok, avis eller laptop for den saks skyld. Du skal være så forutsigbar kjedelig

for hunden at han ikke "gidder" å være rundt føttene dine.

Du har selvsagt et problem med at han legger seg ned og sover ved deg. Bruk den tiden av døgnet der han er mest aktiv og bruk områder med mere vilt.

Om du selv må hjelpe til for å finne "nattfoten" kan du jo gå med bikkja i bånd til du enten ser stor interesse hos hunden eller ser ferske spor selv.

MYE ROS når du vet det er rett viltslag - selv om det var du som fant sporet. Han skal vite at DETTE er saker gubben liker.

I tidlig fase av "oppvåkningen" slipper du han bare der. Stikker han etter sporet setter du deg også der. Om han fremdeles pusser skoene dine

trekker du et stykke ifra dette området (50m), og gjør dine ritualer som viser hunden at her skal du sitte leeenge (eks bål).

Når han gjør noen turer bort til sporet trenger du ikke gjøre noe vesen utav det. Noen bikkjer tåler å roses på sporet uten at de føler trang til å returnere,

mens andre springer rett til fører som plutselig laga gladlyd og ble kjempeinteressant - kanskje jeg får godbit og kos? Dette ser du an.

 

Når hunden er sikker i skogen og har "våknet" nok til at han frivillig og med lyst slår ut i søk kan du vurdere å begynne å bevege deg i søk og los.

 

Skitt jakt og lykke til. Søk info i petit-tråden og blant petitfolket - de er mer enn ivrige og villige til å hjelpe!

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar alle sammen!

Han har utviklet seg veldig mye siden jeg laget dette emnet. Nå sitter han ikke å slapper av ved siden av meg lengre, nå er det vekk med en gang. :lol: Han har også hatt los 2 ganger på en jakt-økt. Den varte ikke lenge, men var veldig morro. Det har oppstått et lite problem da. :( En av plassene det har vært mye dyr før, har det i år vært mye sauer(ikke våre da selvfølgelig). Han har desverre fått los på dem ett par ganger, noe jeg ikke liker i det hele tatt. Håper ikke det går ut over prestasjonen med rådyrene da. :D

Link to comment
Share on other sites

Om du selv må hjelpe til for å finne "nattfoten" kan du jo gå med bikkja i bånd til du enten ser stor interesse hos hunden eller ser ferske spor selv.

 

Dette er i mine øyne, etter å ha jaget inn noen hunder, svært viktig. Å sitte i et område og håpe at "her må det jammen være vilt" blir mildt sagt som å spille bingo. Klart, noen hunder vil selvsagt også takle det ved å søke tilstrekkelig langt ut - de fleste vil ikke gjøre det. De søker bedre og bedre ut, men kommer kanskje aldri i kontakt med noe vilt eller "annet moro", og resultatet da blir at jakt fort kan bli litt kjedelig for hunden. I mine øyne er det ingenting galt med å bevege litt rundt på seg til områder der hunden viser mer interesse, for så å sette seg ned der. Når hunden har "gjort seg ferdig" i området, med eller uten resultat, er det heller ingen stor feil å bevege seg litt til et annet område - men poenget er at dette skal skje på EIERENS vilje, og ikke hunden. Dersom bikkja skjønner at "dersom jeg legger meg her så flytter far på seg" så er ikke det en positiv utvikling. Så la bikkja ligge å hutre litt først.

 

Men en ting er klart, en hund som stadig er i kontakt med vilt vil få en lengre og lengre los og også en større og større iver. Et større søk kommer også da. Og sist - og dette er feilen jeg mener altfor mange gjør med inndriving av hund - ikke forvent for mye. VÆR TOLMODIG!

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst, knallbra at det ser ut til å ha løsnet litt Delpi! :D Men unge mann, jeg er redd for at bikkjas usikkerhet er et direkte resultat av din egen usikkerhet. Bikkja leser deg som en åpen bok når det gjelder kroppsspråk og atferd, og den blir sjøl usikker og utrygg hvis du er det! Da legger han seg ned i lag med deg i skogen, antakelig føler han litt at han må passe på DEG, og da er man ute og kjøre...

 

Men, det har tydeligvis skjedd noe siden sist, det er bra! :D

 

Det meste er sagt og skrevet i den tråden om valpeinnjaging du refererer til, og i petit-tråden. Petit basset griffon vendeen er veldig var for feil innjaging, packhundrase som den opprinnelig er, og det svenske rådet om å uomtvistelig fastsette flokktilhørigheten og rangordning fra ung alder er viktig, og det må gjøres hver dag gjennom samvær og dressur.

 

Bikkja må være trygg på at du er sjef, han et lavere individ på rangstigen. En sterk leder gir ei trygg bikkje i skogen (en sterk leder er ikke en slem leder, men en konsekvent leder som setter klare grenser for hva som er lov og ikke lov). Jeg har sett hvordan feil innjagde bikkjer er i skogen, de virker rett og slett ikke! Hvis dette ikke rettes på i tide så er det ikke håp for bikkja, den vil aldri bli noen jakthund.

 

Du må absolutt ikke la han jage sau, du risikerer å få bikkja skutt av bonden eller krevd avlivet. I ditt tilfelle MÅ bikkja strømmes mot sau før han slippes i terreng med sau igjen!

 

Når alt kommer til alt, så er det antall timer i skogen som gjør bikkja til jakthund. Innad i ett og samme kull har jeg sett store forskjeller i prestasjoner i skogen, der bikkjer med MYE tid i skogen jager veldig godt i 1,5-2 års alder, mens de som knapt har vært ute er usikre og gjør en dårlig jobb, og er på valpestadiet jaktmessig ennå.

 

Men det er bare å peise på! Så gammel som hunden din er nå burde den vært i gang forlengst, men det er ikke for sent såfremt du gjør tingene riktig. Ut et par ganger i uka hele høsten når vær og føre tillater det er rette medisin.

 

Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Da var det første rådyret jeg har skutt i boks. :D Vi startet tidlig lørdag morgen i 8 tiden. Tok ikke lang tid før han spurta vekk fra meg til neste post. Så fra jeg hadde satt meg til dagens først los tok ca 10 min. Ikke galt. Den varte i kanskje 10 min, eller lignende. Etter det var han ikke så veldig gira, så da flyttet vi oss litt lengre opp i lia, og etter en stund der var han vekke. Han hadde en liten los først, men så mistet han den. Litt senere kom losen igjen. Denne gangen nærmet den seg fort merket jeg. Plutselig kom to rådyr frem, og jeg skøt. Rådyret datt ned, men siden jeg ville at det skulle dø så fort som mulig(beveget bare hodet da jeg skøt de 2 ekstra skuddene), skøt jeg to til da den lå. Delpi hadde ikke los da jeg skøt, han mistet den nok ca 20 sek før jeg skøt, men tok ca minuttet før han hadde funnet det. Dette var gøy. Jeg skøt desverre mora til en kalv, så jeg ble stresset og vet ikke om Delpi ble litt usikker eller ikke. På søndagen gikk vi ut for å prøve å få tak i kalven. Heldigvis hadde jeg sett 4 dyr sammen før i uka på den plassen, og er 99% sikker på at jeg skøt den ene av dem. Derfor er jeg veldig sikker på at kalven går sammen med de andre 2, noe som hjelper meg ivertefall.

 

Idag var vi ute igjen, og de første 45 minutter gikk han bare rundt å "rota" litt. Men da stakk han av å var borte i 30 min. :D Jeg måtte rope på han, fordi klokken begynte å bli mye, og lyset ble mørkt. Dette var artig! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...