Jump to content

Ladedata Scirocco Swift 308


Kenny

Recommended Posts

Har kjøpt en pakke med Scirocco Swift 150 grns. kuler som skal trykkes ner i ei .308 hylse, finner ikke noe ladedate på de kulene noe sted. Hverken i ladeboken eller på nettet, noen som har noen erfaringer de gidder å komme med?

 

Gjerne så snart som mulig, drar på bukkejakt i Polen 10. mai, og kunne tengt meg å prøve ut litt.

Har handlet inn Norma Oryx fabrikk ammo i tilfelle jeg ikke rekker å finne en god ladning, men det kunne vært morro å prøve seg.

Link to comment
Share on other sites

Vært litt hektisk i det siste, men nå er jeg klar for å lade litt.

Har kun ladet pistol ammo før, så jeg er litt usikker her.

 

"fine ladedata på en liknende kule" vil det si en hvilken som helst kule med samme vekt, eller har kule form noe å si også?

 

Ser i ladeboken at det er ladedata for flere kuler med samme vekt, men med forskjellig krutt mengde.

 

Blir litt usikker på hva jeg skal velge til startladning.

 

Eller har ikke dette noe å si? Kan jeg bare legge meg i midten og se hvordan det går???

Link to comment
Share on other sites

Er ikke Scirocco ei kule som har en ganske hard konstruksjon? Det betyr i såfall at man får høyere trykk enn ei konvensjonell kule av samme vekt. Ergo kan man ikke ha like mye krutt i hylsa. Start lavere og se etter trykktegn. Ikke bruk samme data som f.eks Lapua Mega 150 grs.

 

Dersom dette er feil, korriger meg. Sitter på jobben og prøver å huske hva som stod om Scirocco i ladeboka. Mener det var slik jeg forstod det.

Link to comment
Share on other sites

Tenker jeg begynner å lade om 10 min.

 

Prøver en ladning på 43 grns. med N150 krutt, det er den laveste ladningen jeg finner til denne kulevekta, da kan det vel ikke gå så innmari dårlig!

Kommer til å skyte over kronograf.

 

Tar jeg feil nå så får noen rope veldig høyt!!

Link to comment
Share on other sites

Startladning for den aktuelle kulevekten går nok greit, særlig om du skyter over kronograf. Er hastigheten for god til å være sann så er den det, dvs. da er trykket høyt og du må ta det litt med ro. Scirocco er nok ikke av de værste, men gir kanskje mer trykk enn helt konvensjonelle kuler, det ser du om du får mye høyere hastighet enn det ladetabellen oppgir for en startladning. Følg også med på boltløft, merker på hylsen/tennhetten etc..

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...