Jump to content

Skyte patroner med hylse over makslengde..?


Palinder

Recommended Posts

Hei. Hvor risikabelt er det å skyte patroner som har litt over maksimum hylselengde?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg overtok noen hjemmeladde patroner fra en bruker her på kammeret i bytte mot noe jeg hadde liggende. Kaliberet er 30-06. Patronene er ikke spesielt hardt ladd, sa han. (Partizan 180grs blyspiss, ladd med 53grs N-160.) Hylsene er iflg ham engangsskutte og helpresset, men jeg kontrollmålte alle sammen, samt prøvde alle i kammeret på børsa mi. Fant to patroner som gikk tregere i kammeret enn de andre.

 

På disse to har hylsa litt over maksimum lengde oppgitt i Ladeboka. Den ene ligger vel på 63,6mm og den andre ca 63,4mm. Maks oppgitt i ladeboka er 63,3mm. Begge er i underkant av 81mm lange totalt.

 

Som sagt går begge patronene i kammer, men noe tregt.

 

Derfor altså: Er det risikabelt å skyte disse to i min Kongsberg 393?

 

Kan han ha glemt å kontrollmåle og trimme dem etter pressing?

Link to comment
Share on other sites

Kan han ha glemt å kontrollmåle og trimme dem etter pressing?

Troligt det som har skjedd eller at han ikke har trimma de nok.

 

Derfor altså: Er det risikabelt å skyte disse to i min Kongsberg 393?

 

I teorien, JA!

Hva som er praksis rundt i det langstrakte land må hver og en svare for selv.. :lol:

 

Eg har ikke skjekka lade datane som du oppgir da dette ikke var en del av spørsmålet.

Beklager bastante svar, men skrevet slik at du skal forså hva eg skriver og at eg ikke skal være grunn til missforståelser..

:lol:

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du har jo fått flere patroner av kameraten din, så jeg ser ikke helt grunnen til å ikke kaste de 2 som er litt off. Stapp dem i søppla eller om det er slikt "gull" som Norma/Lapua som du ikke vil kaste, så ta ut kulene og trimm hulsa og bruk den på nytt.

 

Når det gjelder teorien/praksisen på for lange hylser, så har jeg en kjenning som havnet i denne diskusjonen. Dette endte opp med maskinering av kobberplugg som kunne føres inn i hylsa og som i andre enden hadde samme diameter som ytterkant av hylsa. Denne målingen viste at det var en god del mere å gå på en det som står i bøkene. Nå må det jo sies med en gang at slikt vil variere med de enkelte våpen. Ingen våpen er helt like og tall som er oppgitt i bøker sørger for at du er på den sikkre siden. For lang hylse vil føre til en bariere for kula når den skal entre løpet. Dette vil gi økt trykk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...