Jump to content

Skal ha Sauer, men hvilken modell?


Ilatad

Recommended Posts

Hei

Driver og sparer til å kjøpe meg en Sauer 202, men klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken modell.

Har sett mest på Wolverine og Forest og pga vekt er Forsest favoritten nå.

rifla skal brukes til all jakt, hovedsaklig driv og post jakt på elg og rådyr.

Har blitt veldig glad i trestokker, men synes Otback er litt stilig.

Kaliber har jeg ikke bestemt meg for enda, men ettersom jeg ikke er så glad i rekyl ender jeg vel på 3006 eller lignende.

Lyddemper kan også bli aktuelt.

 

Noen som har tips/erfaringer med 202?

 

PS. Det er ikke noe vits i å tipse meg om andre merker for det er Sauer jeg skal ha! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sauer 202 Scandinavian som brukes på jaktfelt med ei 6,5x55 pipe. Da jeg kjøpte den tenkte jeg først på den som ei jaktrifle så jeg valgte 30-06 løp. Jeg er enig i at trestokk er vesentlig penere enn plaststokk, men dette bunner jo ut i smak og behag.... Ellers mener jeg at med 14,7 grams kule for jakt i 30-06 så er det brukbart med rekyl, så en pipe i et mindre kaliber er fint for mengdetrening.

 

Uansett, om du har interesse av det, så skal jeg nå montere på en ny stokk på min, en Tyristubben stokk. Så du må gjerne sende meg en PM om du har lyst på et løp i 30-06 og en original trestokk. Dette vil du kunne få for en billig penge. Løpet er ikke skutt 100 skudd en gang. Stokken har fått et par tre små hakk, men ikke noe som er skjemmende.

 

Uansett så kan du være trygg på at Sauer 202 er en knakende fin børse! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville uten tvil gått for Wolverine i utgangspunktet. Kal. ville fortrinsvis hvert 9,3x62. Senere ville jeg ordnet et kort lett løp i 308W gjenget for demper og et 6,5x55 løp i standard jaktutførelse. Og så stokk etter ønske og lommebok.

Dette er et våpen man kan ha flere/mange forskjellige løp, kalibre, kikkertsikter og stokker til. Kan brukes som "projektbørse" livet ut om man ønsker det. Man får den i den utførelsen man ønsker.

Bare låskassa blir uforandret. Til en opplysning har outback aluminiumlåskasse og wolverine har i stål.

Link to comment
Share on other sites

En varm anbefaling

Har kjøpt meg en Sauer Outback i cal. 30-06 spessial bestillt med 51 cm fluted løp (Highland), med nye A-Tec demperen (TMM4).

Kikkerten er en Zeiss Victory 3-12x56 med lyspunkt.

Kunne ikke vært mere fornøyd, fantastisk lett,sikker og hendig børse med glimrende presisjon.

Har til nå i høst lagt ned 3 hjorter og ett rådyr.

Link to comment
Share on other sites

En varm anbefaling

Har kjøpt meg en Sauer Outback i cal. 30-06 spessial bestillt med 51 cm fluted løp (Highland), med nye A-Tec demperen (TMM4).

Kikkerten er en Zeiss Victory 3-12x56 med lyspunkt.

Kunne ikke vært mere fornøyd, fantastisk lett,sikker og hendig børse med glimrende presisjon.

Har til nå i høst lagt ned 3 hjorter og ett rådyr.

 

Spessialbestilt med fluta løp?????? min outback har fluta løp som standard...ctm-4 demper og en victory 3-12x56...anbefales...har lagt ned 8 hjort til nå i år......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
snart 7000 medlemmer og bare 7 som har noe fornuftig å komme med? :roll:

 

Hmmm - du har fått flere gode forslag, men ruller med øynene og syns det er for dårlig ...

 

Kan godt være at vi andre som eier Sauer rifler syns forslagene var riktig gode, og derfor lot være å skrive noe.

Link to comment
Share on other sites

snart 7000 medlemmer og bare 7 som har noe fornuftig å komme med? :roll:

 

Hmmm - du har fått flere gode forslag, men ruller med øynene og syns det er for dårlig ...

 

Kan godt være at vi andre som eier Sauer rifler syns forslagene var riktig gode, og derfor lot være å skrive noe.

 

Det kan godt hende, men det vet jo ikke jeg når dere ikke sier det ;)

Neida, det er ikke for dårlig. Den rullinga var ment for at dere ikke skulle ta det så serriøst. Skal jeg være ærlig var det en litt diskre måte å skrive "bump" på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Prøv å få lånt en Forest å prøveskyt.

Men jeg hadde valgt stål låsekasse. Ikke for det at jeg ikke stoler på alu kassene. Men regner med at du skal skifte pipe, evt bruke den til jaktfelt etc. ( 6.5x55 pipe i tillegg).

Du nevnte 30-06, ikke dumt med tanke på den ekstra pipa... Da slipper du utgifter på et et nytt magasin.

 

Wolverine leveres i tre utgaver.

-Varmint, flutet pipe 650/21 profil

-Match, 670/21 profil

-Jaktmatch, 600/17 profil.

Ta profilene med en "liten klype". Tatt etter hodet, det sier ikke lite :oops:

Litt mere begrenset i antall kalibre. Førstnevnte er en ren Varmint rifle. Ville heller valgt Forest eller en annen modell.

Men nå det er sagt, Forest`n er gullegod... 8)

Link to comment
Share on other sites

Prøv å få lånt en Forest å prøveskyt.

Men jeg hadde valgt stål låsekasse. Ikke for det at jeg ikke stoler på alu kassene. Men regner med at du skal skifte pipe, evt bruke den til jaktfelt etc. ( 6.5x55 pipe i tillegg).

Du nevnte 30-06, ikke dumt med tanke på den ekstra pipa... Da slipper du utgifter på et et nytt magasin.

 

Wolverine leveres i tre utgaver.

-Varmint, flutet pipe 650/21 profil

-Match, 670/21 profil

-Jaktmatch, 600/17 profil.

Ta profilene med en "liten klype". Tatt etter hodet, det sier ikke lite :oops:

Litt mere begrenset i antall kalibre. Førstnevnte er en ren Varmint rifle. Ville heller valgt Forest eller en annen modell.

Men nå det er sagt, Forest`n er gullegod... 8)

 

Av en eller merkelig grunn hører jeg mer på den enn andre.. om det er at du har hjernevasket meg via chatten eller hva det er det vet jeg ikke.. det var jo du som fikk meg på tanken på forest og der er jeg fortsatt..

Mulig årsak er at jeg har blitt "kjent" med deg via chatten og du og Tussa har både peiling og interesse for sauer..

 

Ser mange skryter av Outback og det er sikkert et godt alternativ.. Må vel planlegge en tur til Landrø etterhvert, men kanskje jeg venter til pengboka er litt større og søknaden innvilget.. (kan jo hende at jeg blir fristet til ett innpulskjøp) ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...