Jump to content

Kjøp av nytt sikte


kjutte

Hvilket sikte er best for skumringsjakt av desse?  

57 members have voted

  1. 1. Hvilket sikte er best for skumringsjakt av desse?

    • Meopta Meostar 3-12x56
      5
    • Meopta Meostar 3 - 12 x 56 M/lys
      45
    • Leupold 3-12x56
      7


Recommended Posts

Hei, skal nå kjøpe meg nytt sikte. som skal mest brukast til hjortejakt. kanskje også litt reinsdyr jakt.

Det kjøme sikkert til å verte ein go del skumringsjakt og måneskinns jakt på meg. so difor trenge eg ein go kikkert.

Men so er eg student og har ikkje råd til allverda, så difor står det mest mellom disse 3. er også åpen for andre forslag dersom prise ikkje er altfor høg.

Sitte å lure på om med lys er så mykje bedre egentli, eller om det bere fører til at eg tar for store kjangser.. meninger?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg avgitt stemme til fordel for Meopta med lyspunkt, men det er helst fordi jeg er fornøyd med den selv.

Til skumringsjakt og jakt i måneskinn er jeg faktisk ikke så 100% sikker på at man har det store behovet for lyspunkt.

Jada, jeg vet det blir som å banne i kjerka det her, men.. :P

 

Etter å ha sittet en natt på villsvinjakt i Tyskland med altfor dårlig kikkert fikk jeg låne en Zeiss med lyspunkt, noen netter senere brukte jeg den for å felle mitt første villsvin på en åteplass som lå i skyggen inni et skogholt.

Det var uhyggelig mørkt og bare ørene og vill gjetting etter hva jeg husket av terrenget gjorde at skuddet var vellykket.

I dag er det ikke sikkert jeg hadde gjentatt det skuddet, men jeg vet ikke, for den Zeiss'en hadde kun lyspunkt og ikke noe trådkors.

 

Året etter kjøpte jeg en Meopta 3-12x56 med lyspunkt, den var skarp og lyssterk, samt at den hadde nr. 4 trådkors

Med hjelp av den kikkerten har jeg hittil fått 2 villsvin og en mårhund på nattejakt i Tyskland, men uten at jeg brukte lyspunktet...

 

Min teori er i dag at lyspunktet vil forstyrre nattsynet såpass at man egentlig like gjerne kan skyte med et grovt trådkors (eks. nr. 4) på en normal natt, hvis man ikke lenger ser trådkorset er det egentlig for mørkt til å se hva som er foran og bak på dyret man har foran seg.

 

Det var mine tanker om saken.

Link to comment
Share on other sites

 

Min teori er i dag at lyspunktet vil forstyrre nattsynet såpass at man egentlig like gjerne kan skyte med et grovt trådkors (eks. nr. 4) på en normal natt, hvis man ikke lenger ser trådkorset er det egentlig for mørkt til å se hva som er foran og bak på dyret man har foran seg.

 

Det var mine tanker om saken.

 

Det siste der er akkurat kva eg også meiner om saken! eg meiner det fører til at du egentli trur du ser beidre enn du gjær.

ser at heile 22 stk har stemt på meopta M/lys då.. så veit ikkje heilt.. Nåken andre som har innspel på kvifor dei meiner M/lys er best eller omvendt?

Link to comment
Share on other sites

e du på jakt itte budsjett kikkert kan eg anbefale Trijicon. Har bar hatt den litt over en uke, men har vært ute noen kvelder med den. Det eneste eg har virkeligt å utsette på e at eb ikke kan skru lyset av, da det kan være forstyrrenes til tider. Lyset e vel helst te hjelp for å finna siktepunktet fort, og gjøre det lettere å skyte med to øyne. Funker faktisk fint for meg også selv og e høyreskytter med venstre dominant øye. Men med tanke på at dette e ein kikkert til 5500,- ska eg leva med det, optikken e serdeles god iforhold te prisen synes eg(har sefølgeligt kjøpt den fra statene da de norske utsalgsprisene e latterlige). Men på dagtid e det swaroen med en del mindre åpning som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan andre har det, men jeg sliter ofte med å se trådkorset mot mørk bakgrunn (ikke i mørke altså). Og intrykket jeg sitter med etter å ha tittet i andres sikter, er at ett lite lyspunkt i senteret til ett grovt nr4 er topp mot mørk pels. Jeg føler en liten lysprikk er mye mer intuetiv å skyte etter, enn noe man må anstrenge se for å se.

Link to comment
Share on other sites

At man som Vingemutteren har problemer med å se trådkorset mot mørk pels selv om det egentlig er lys nok taler jo for et lyspunkt, jeg stemte på meopta med lyspunkt av den enkle grunn at man kan la være å skru det på og dermed ha et helt vanlig trådkors.

 

Bedre å velge å ikke bruke en funksjon man har, enn å savne en man ikke har... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...