Jump to content

Hvilke hylser?


TRG-22sksk

Recommended Posts

hei.

Jeg har lagt merke til at Norma hylser er svært dyre i forhold til andre typer. Jeg har forstått at disse skal være bedre, men på hvilken måte? Vil det ha noen innvirkning på samlingan hvilken type hylse du bruke?

Jeg har til nå ladet med Remington-hylser og har ikke lyktes ennå med å få samlinger jeg er fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

første krav er gode kuler, så bruker du dårlige kuler kan du likegjerne ladde med hvasomhelst av hylser tenker jeg ;)

 

 

norma og lapua er det som ofte regnes som de "beste" hylsene. min erfaring er at har du en stabil børse så har det mindre å si.

 

jeg har best erfaringer med lapua og raufoss hylser. norma er og bra.

har i tillegg brukt omtrent alt jeg fant av hylser i kalibre som 308w. å ser at de fleste kalibre gir ok presisjon. men skal du ha det siste lille ut av kaliberet kan det være greit prøve ra, norma eller lapua

Link to comment
Share on other sites

Du spør hvordan de er bedre. Jeg har forstått det slik at hylser fra Lapua og Norma har veldig jevn vekt og jevn godstykkelse, altså at hylsene i et parti har samme volum. Forutsatt at du lader nøyaktig kan du da forvente veldig likt trykk fra hvert skudd og dermed god presisjon. Har også hørt at disse hylsene tåler flere omladninger enn billigere hylser.

 

Når det er sagt har jeg nettopp ladet mine første skudd, så jeg sitter ikke akkurat på voldsomt med kunnskap.

 

Mine første skudd ble for øvrig ladet med Remingtonhylser og Nosler Custom Competition kuler. Kaliberet er 30-06 og børsa en Kongsberg 393. Brukte 155grs og 168grs kuler og prøvde tre forskjellige krutt. N-160, Norma 19 og Norma 15.

 

Samling med tre skudd på 6mm med 168grs kule og Norma 15 var beste resultat 8) 155grs med 58grs norma 19 ga også under 10mm samling, og de aller fleste samlingene lå under 20mm. Så Remingtonhylser er ikke nødvendigvis dårlige de. Men spørsmålet er om hvor jevnt resultatet ville blitt hvis jeg hadde skutt 50skudd med ellers samme ladning... Da hadde vel ujevnheter kommet til syne hvis de er der...

 

Men jeg tror nå det er små forskjeller da. Handler kanskje mer om levetid på hylsa...

Link to comment
Share on other sites

for å få bedre samling enn 16mm på 100m må utstyret være tipp topp.

kan være våpenet ditt ikke er bedre, osv.

er våpenet ditt bedda? er det god pipe i den, osv....

 

min erfaring etter å ha laddet mye 308w er at 168grs sierra MK er en mer presis kule 150 grs sierra MK, som igjen er mer presis enn enn 155grs sierra og 155 grs lapua scenar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...