Jump to content

Ohrhøne (rektig stavd?)


Warbee911

Recommended Posts

Hei.

 

Skaut ei Orhhøne lørdag 12 september. Hengte den umiddelbart i kjelleren i 4 døgn med 10 grader +- i rommet.

Etter dette "guttet" og flådde den, samt filiterte den. Slengte ytre og indrefiletene i frysen og der har de ligget fram te nå...

 

Det jeg lurer på:

 

-Var dette riktig gjort?

- Hvordan tilbrede dette til en skikkeleg god middag?:)

 

Takker for svar:)

 

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Det heter Orrhøne!Jeg fryser dem hele,med fjær og innvoller,er beste måten å ta vare på dem.Tiner dem sakte i kjøleskap,og skjærer ut/av brystfiletene.Skroget og lår,koker jeg kraft til sausen av.Oppskrifter finnes sikkert i massevis på nettet..men ikke stek for lenge,da er det ødelagt!

Link to comment
Share on other sites

Kan legge til at grunnen til at ein normalt frys skogshøns(jerpe, rype, orrfugl, storfugl) heile, er at kosthaldet no tidleg haust består stort sett av bær, som fungerer som innebygd "konserveringsmiddel".

 

Ein god og enkel middag kan bestå av orrebryst som er bruna i jarngryte/steikjepanne med godt smør og litt salt og pepar, og deretter steikt ei lita stund på 200 grader i omnen(rundt 8-10 minutt, det lærer ein med erfaring).

 

Kraft kokt av lår, hals og ryggbein, samt gulrot, lauk og innhaldet i kråsen. Med fløyte/rjøme, litt brunost, kanskje litt bærgele. Smakt til med salt og pepar. Evt. steikt og hakka hjarte og lever i sausen.

 

Server med rosenkål og kokte poteter, bærgele el.l., kanskje litt bacon. Og øl eller vin.

 

Nam nam:)

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen:)

 

Nå lagde jeg middag av fuglen igår (mandag). Men det var sikkert ikkje slik det skulle gjøres:P

 

1- Stekte/kokte grønnsaker i smør,

2- stekte kjøttet (kuttet opp i terninger) i samme panne etter grønsakene, fjernet ikkje smøret.

3- Tok ut kjøttet etter at det var brunet.

4- helte oppi litt fløte, og krydret det litt med hvitløkskrydder.

PS: vet hva folket her inne mener om det men:P

5- hadde oppi både grønsakene OG kjøttet oppi sausen, småkokte litt.

6- servert med kokte poteter og Cola:P(var jo tross alt Mandag):P

 

Vet ikkje jeg men syntes dette var j**** godt:P:D

 

Mvh Andreas.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...