Jump to content

Tungstein vs Bishmuth


Saksvoll

Recommended Posts

Det kommer helt an på hva du prioriterer i en haglpatron. Alle typene alternative hagl har fordeler og ulemper som må veies opp mot dine behov.

 

Er mange forskjellige tungsten blandinger med forskjellige egenskaper.

Tungsten-Matrix (har helt andre egenskaper enn andre tungsten patroner) og Bismuth patroner er relativt likeverdige og er ganske like bly i vekt og mykhet. De kan brukes i alle hagler som tåler blyhagl

 

Hevi-shot og andre de andre Tungsten alternative patroner er litt tyngre enn bly som gir bedre inntrengningsevne på lengre hold. Spesielt Hevi-shot har fått svært gode tilbakemeldinger her på forumet

Disse hagltypene er hardere enn bly og bør kun brukes i hagler som er trykktestet for stålhagl. de har også samme problematikken som stål med økt rikosjettfare og skader på tømmerhogstutstyr.

Link to comment
Share on other sites

:oops:

Fant dette i en test.

 

Sitat:

 

Tungsten-Matrix er hagl av formstøpt wolframpulver og plastmateriale (plastpolymer). Veldig nært bly i egenvekt og omtrent like mykt.

 

Andre wolframlegeringer (Tungsten): Hagl av denne typen er en legering av wolfram, nikkel, jern (stål) og/eller bronse. Ca. 10 prosent tyngre enn bly og hardere enn stål.

 

Hele testen :arrow:http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 323666.ece

Link to comment
Share on other sites

Hevi-shot er basert på tungsten (Wolfram) som alle andre alternative hagl, minus Bismuth og Sinkhagl.

Forskjellen på hevi-shot og andre tungsten-hagl er hvilke stoffer som blandes inn i legeringen.

Rent tungsten er altfor dyrt til å brukes ublandet

Link to comment
Share on other sites

har skutt med en del bishmuth og er ikke fornøyd med den ammoen i det heletatt. har intrykk av at den ikke har en drepeevne som passer til den jakta jeg bruker det på vertfall. har skutt på tiur på 25 meter med 4 bishmuth og den fjøy nesten like pent etter det. :( og en kamerat av meg skaut på rådyr med 2er bishmuth og begge skudene traff. det var på rundt 15 meter og det sprang nesten 900 meter før det la seg.

men har ikke så mye personlig erfaring med tungstein da så den skal jeg ikke snakke så høyt om da.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg fått tak i tungsten matrix i kaliber 16 til drillingen da hadde jeg vært glad da. Har prøvd bismut BB og det funker veldig greit men jeg liker ikke bismut patronenr med mindere haggel det er helt klart.

Jeg bruker i alefall tungsten matrix på skogsfuggel jakta er mest fornøyd med de.

Så jeg i mitt tilfelle kan trygt anbefale deg tungsten matrix.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...