Jump to content

M98 & Løp feste prinsippet


S.O.N

Recommended Posts

Har lest at løpet til M98 thruster mot skulderen inne i låskassa, og ikke mot enden av låskassa.

 

På grunn av toleranser og slike ting, så antar jeg det en liten forsenkning som løpet sin skulder går innforbi

kanskje med noen hundredeler eller tiendeler.

 

Er dette prinsippet brukt på alle rifler ?...(med untak av rifler med løpskifte selfølgelig). Skal innrømme jeg

ikke har studert dette, men var litt nyskjerrig på hvorfor dem har laget det slik, når det enkleste ville

vere og kjøre pipa mot annlegg på enden av låskassa.

Link to comment
Share on other sites

piper til M98 skal vel i utgangspunktet ha anlegg både foran på kassa og inni kassa. aktså skal det være en brystning der gjengene slutter uttapå løpet som skal ligge mot fremre del av kassa, men at den i tillegg skal ligge an mot en brystning inni kassa (der gjengene slutter i kassa)

endel M98 ombygginger (bla KV sine skarpskyttergevær M59 og M67) har kun anlegg inni kassa. dvs de mangler brystningen på pipa, men de samler jo godt fordet.

 

mange sivile rifler har kun kontakt foran på kassa(brystning på pipa). den mest ekstreme er vel savage 11x serien som har en kontramutter ;)

Link to comment
Share on other sites

Rent teknisk så høres det ut som en tilfeldig lek med hundredels millimetere vist det skal bryste

samtidigt inne mot collaren og mot enden av låskassa. Det blir liksom ikke fugl eller fisk av.

 

Jeg har aldri sett hvordan det ser ut i enden på låskassa når pipa er ute, men jeg ville anta

at man tok hele brystningen mot collaren inne i låskassa og at det kansje var en hundredels eller tiendels klaring mellom skulderen på løpet og selve låskassa. Har iallefall lest at det bryster inne i låskassa, men når jeg set på børsa mi, så går løpet så i ett med låskassa at man skulle tro at

det bryster i enden på kassa også.

 

Men det kan jo hende du har rett, og man fordeler det litt på begge plasser men det høres jo litt rart ut. En eller annen børsemaker vet sikkert hvordan det er vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Da blir jo hver eneste M98 en tilpasning, der toleranser tilslutt må tilpasses på hundredeler

mellom løp og låskasse for å få fordelt anslaget noenlunde fordelt likt.

 

Er det noen fordeler med dette, og er det slik på andre børser også ?

Link to comment
Share on other sites

Det var egentlig veldigt godt sagt.

 

Men da skjønner jeg iallefall hva som er prinsippet. Få det så likt som muligt

og dra det sammen, så flyter det sammen og det blir som det blir. Det fordeler seg

litt på begge plasser.

 

(hvorfor i verden lagde tyskene det slik når man kunne gjort det enklere)

Link to comment
Share on other sites

som jeg sa tidligere, kongsberg droppa brystning på pipa (som skulle ta foran på kassa) på sine M67 og M59 skarpskyttere. å de lider som oftest ikke av dårlig presisjon.

men i følge en kompis som er børsis så blir det iallefall ikke dårligere presisjon med 2 brystninger om det er gjort rett. så kan man jo vurdere om det er nødvendig eller om det er smør på flesk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...