Jump to content

Demper til .17HMR


Barks

Recommended Posts

Jeg overveier å skaffe meg en dempet .17HMR men er usikker på om et slikt kaliber skal monteres med rimfire-demper a la de som brukes på .22LR eller om den større kruttmengden gjør at det må brukes "store" dempere a la typen man ville ha montert på .223 etc. Det er jo enorm forskjell i prisen på rimfore-dempere (rundt tusenlappen) og større dempere til centerfire-patroner. Noen som har god peiling på dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sako Quad med Alm salongdemper som jeg bruker til .22 LR og .17 HMR. Demper .22 greit, noe høyere førstesmell. (kald demper.) Demper kruttsmellet fra .17 HMR ok også, men her har jeg opplevd å få 'sekundærforbrenning' i demperen hvis jeg skyter raske serier. Det høres et tydelig 'fhooohf' i demperen etter at tredjeskuddet har gått, og det kommer mer kruttrøyk enn vanlig. Jeg trodde først at det var mye våpenolje i demperen som antente, men har etterhvert kommet til at det kan være uforbrent krutt som antenner i demperen når den blir varm, evt når luft siver inn i demperen etter skuddet. Jeg har således tenkt tanken at .17 HMR burde ha en fullsize demper istedet.

 

Men dette er selvfølgelig bare synsing fra min side. Håper noen her inne kan bekrefte, evt. avkrefte, teorien nevnt ovenfor, evt også komme med andre forklaringer... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det høres et tydelig 'fhooohf' i demperen etter at tredjeskuddet har gått, og det kommer mer kruttrøyk enn vanlig. Jeg trodde først at det var mye våpenolje i demperen som antente, men har etterhvert kommet til at det kan være uforbrent krutt som antenner i demperen når den blir varm, evt når luft siver inn i demperen etter skuddet. Jeg har således tenkt tanken at .17 HMR burde ha en fullsize demper istedet.

En tanke jeg får, og dette er bare en tanke, er å spørre om baflene inne i demperen din er av plast?

Plasten kan også, når den blir utsatt for varme/trykk, avgi gasser nok til at det blir en antenning inne i demperen (Dieseleffeken...).

Bare en tanke...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jeg bestilte demper fra Alm til min 22 magnum. Alm mente jeg måtte bruke demper beregnet på 223 eller deromkring. Vanlig salongdemper ville bli for svak. Hatt den et år nå og er godt fornøyd.

 

Dette er jo "bullshit" fra Alm, deres 22LR dempere med plast innmat er nok ikke gode nok. LR dempere fra "Alle" andre produsenter er helt fine på 22Magnum og 17HMR.

 

Jeg har laget ett par dempere spesielt for 17HMR/M² Ca. 28mm dia. og hhv130 og 110mm lengde.

Mindre enn de fleste 22LR dempere, men funker supert.

 

Alle dempere med metall innmat vil virke godt og vare "evig".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...