Jump to content

Sesonvariasjon i bruktmarkedet?


Barks

Recommended Posts

Først og remst til moderator: Usikker på om dette er rett forum; ellers setter jeg pris på om noen flytter tråden til et bedre sted.

 

Anyways; siden jeg er ny jeger, riflekjøper etc. forsøker jeg å "skjønne" bruktmarkedet litt bedre. I en del andre interesseretninger handler jeg brukt utstyr på nett og merker store sesongvariasjoner i priser og utbud. Som jeg ser det bør det også komme mye brukte våpen ut på markedet (og dermed kanskje litt lavere priser) nermere/ etter jul når sesongen for de flestes vedkommende er over, samtidig som utvalget av brukte våpen kanskje er relativt tynnt på høsten. Stemmer dette? Dersom noen med god innsikt kan forklare litt av dynamikken i markedet for brukte jaktvåpen ville jeg satt stor pris på det.

 

Jeg spør ettersom jeg selv overveier å handle en del brukt og lurer på om det er like greit å vente til etter jul med slikt som uansett ikke haster for min egen del.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok som du sier en del variasjon i bruktmarkedet, og jeg vil tror det er flere som selger våpnene sine etter jakta enn rett før. Rett før jaktstart er det og mange jegere som leter etter gode brukttilbud.

 

Samtidig har flere forhandlere lagre med brukte våpen. Listene som legges ut på nett er sjeldent helt oppdatert og jeg tror man kan finne interessante våpen ved å ringe litt rundt og høre hva som finnes på lager. evt også sjekke svenske forhandlere.

 

De beste kjøpene kan kanskje gjøres fra dødsbo da det ofte er familiemedlemmer som kun ønsker å kvitte seg med våpnene/problemet kjapt. Disse finner man vel lettest ved å følge med på finn.

 

Dersom du har mulighet til å reise på diverse messer bør det og være mulig å få gode "messetilbud" på nye våpen.

 

Lykke til med våpenjakt!

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat funnet ei fin rifle på Jaktdepoet i Drammen, for ett par år siden fant jeg en fin hagle. Begge deler brukt, men man kunne ikke se slitasje på noen av dem. JD synes jeg har mange fine brukte og nye våpen, god kundebehandling, er effektive og kan det de driver med. Det er det jeg har opplevd ihvertfall........ Ellers har villmarksbutikken på Jessheim en del våpen, både brukte og nye..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...