Jump to content

Behöver en grovkalibrig drevjaktsstudsare-Har Ni några tips?


.300 Win Mag

Recommended Posts

Jagar vildsvin i Sverige. Till vakjakten använder jag en Schultz&Larsen Victory 300 Win Mag med Zeiss Varipoint 2,5-10x50,riktmedel 69. Men from nästa år,blir det en hel del drevjakter på gris. Funderade först på en halvautomat,en Browning Longtrac Plus,men jag tror att jag inte kommer att tycka om den.

Nu går tankarna kring en,ytterligare S&L Victory i .358 Norma Magnum. Tänkte mig en 60 cm pipa med öppna riktmedel,och en Aimpoint 9000L i Leupold Quickrelease. En fin rigg som även passar på septemberjakten i Jämtland på älg.

Har Ni några förslag,är jag ytterst tacksam.

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke du skal legge fra deg tanken om halvauto helt. Men jeg liker ikke Browningen selv heller. Til vilsvin er det jo ei rifle som er laget for formålet, og det er vepr(som betyr villsvin). Nå vet jeg ikke hvordan tilgangen på disse er i sverige, men her i norge kan man komme over slike brukte innimellom. disse er vanligvis kaliber 308. En annen jeg ville sett på hvis jeg skulle ha meg ei slik rifle, tror jeg ville vært Mauser M03 Trail i f.eks kaliber 9,3x62

Link to comment
Share on other sites

Jagar vildsvin i Sverige. Till vakjakten använder jag en Schultz&Larsen Victory 300 Win Mag med Zeiss Varipoint 2,5-10x50,riktmedel 69. Men from nästa år,blir det en hel del drevjakter på gris. Funderade först på en halvautomat,en Browning Longtrac Plus,men jag tror att jag inte kommer att tycka om den.

Nu går tankarna kring en,ytterligare S&L Victory i .358 Norma Magnum. Tänkte mig en 60 cm pipa med öppna riktmedel,och en Aimpoint 9000L i Leupold Quickrelease. En fin rigg som även passar på septemberjakten i Jämtland på älg.

Har Ni några förslag,är jag ytterst tacksam.

 

Hvorfor ikke få en picatinny skinne på din .300 win mag og så skift mellem din Zeiss varipoint og eventuelt en Zeiss Z-point eller AIMpoint

:D

 

hilsen

Imcses

Link to comment
Share on other sites

Grovkalibrig drivjaktsstudsare, hallå!!!

 

Når du bor i Sveariket så ligger jo svaret klart i Norma's sortiment, og studsaren står garantert i begagnatavdelingen hos nærmeste vapenhandlare, Husquarna 146 i kal. 9,3x57! :D

Gamla potatiskastaren selges jo ut til 15% av prisen på en ny rifle, da har du MYE penger til overs for å kjøpe alt du ønsker av ammunisjon og optiske siktemidler. :wink:

 

Seriøst, jeg har jaktet elg og villsvin med 9,3x62 i snart 15 år og har kommet til den konklusjon at det blir nesten overkill på avstander under 100 meter, en mildere ladning på nivå med 9,3x57 vil gi mindre ødelagt kjøtt, men mer enn nok effekt til å legge villsvinet på rygg på 100 meters avstand.

Og på 20 meters avstand blir ikke villsvinet mer dødt av en 358 NormaMag, det blir bare litt mindre å spise.. :roll:

Til drivjakt ser jeg for meg at et våpen med kort løp i grovt kaliber, med en moderat utgangshastighet vil være mer effektivt enn et magnumkaliber i samme diameter.

Magnumen krever lengre løp, og mer krutt vil forbrennes, noe som egentlig er mest interessant om man samtidig eier aksjer i Bofors.

Nå vet jeg ikke hva den svenske våpenloven sier om minimal løpslengde, men 9,3x57 klarer seg med kortere løp enn 50 cm. for gi full effekt, og det betyr igjen et kortere og mer hendig våpen på trange poster og korte avstander.

 

Det andre alternativet mitt er Marlin 1895 i kal.45-70 gvt.

Jeg har den, bruker den, og jeg er fornøyd.

Til halve prisen av de andre alternativene som er nevnt. :)

Link to comment
Share on other sites

Mauser G33/40 i 8x57js? Lett, kort og hendig våpen :)

 

MAUS-G33-40-040306_01.jpg

 

Eller en vanlig Mauser m98 i 8x57js? (Finnes også en variant i 30-06 som er mer vanlig)

 

Mauser%20K98%20Rifle%20K98k.jpg

 

Ellers så har du jo Husqvarna 9,3x57 "potatiskastaren" :)

 

Er du en jeger som vil være mer moderne så finnes det jo andre alternativ :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har liten erfaring meg villsvin, men etter tre "svin" av den Afrikanske sorten er jeg overbevist om at 500 Nitro Express egner seg bra til jobben :D For å være seriøs, kaliberet kan virke noe i overkant men moderat hastighet kombinert med tunge kule gir veldig bra effekt uten mye ødeleggelse. En dobbeltifle har i mange tilfeller en også en utforming som passer for raske skudd. Har også funnet Aimpoint Mikro som et bra alternativ til kikkert eller åpne sikter.

 

IMG_9689.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror de fleste vil bli positivt overrasket over hvordan rekylen er i en 500. Det krever at våpenet har en fornuftig vekt og utforming av stokken. Ikke alle de grovkalibrede riflene som ble bygd tidligere, eller for den saks skyld i dag, har en utforming som gjør de skytbare.

 

Hvis du har prøvd en 375H&H, er det et stykke opp til 500 Nitro. Du venner deg imidlertid fort til det, og etterpå blir 375`en en lek å skyte med :wink:

 

For min egen del trener jeg ofte med salong ved siden av grovkaliberet. Da merker du fort om du begynner med uvaner som møting med skulder og napping i avtrekker.

 

Skulle du være i Kongsberg-området kan du gjerne få prøve ett par serier med 500`en. Advarer mot havesyken som ofte inntreffer etterpå :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...