Jump to content

Vinbrygg. Stormgjærer det?


Øyvind_ad

Recommended Posts

Hei, jeg trenger hjelp fra erfarne vinbryggere.

 

Jeg har satt mitt første vinbrygg og lurer på om vinen har begynt å gjære for raskt(stormgjære)? Det er lite skum i dunken, men det bobler nesten konstant i vannlåsen.

 

Dere kan se bryggingen live her:

http://84.48.89.203:81/webcam.html

 

Bør jeg sette dunken et kaldere sted, eller skal jeg bare la den stå slik? Er helt fersk i faget, så tar i mot alle råd med stor takk!

Link to comment
Share on other sites

Er nokre år sidan eg la vin, men det der såg ikkje så gale ut. Pass på å etterfylle vatn i gjerlåsen om den går tom! Lykke til med vinen.

 

Vinen blir som regel bedre om den står lengre enn kva som står i oppskrifta. Etter det eg erfarte sjølv for snart 20 år tilbake i tid.

Link to comment
Share on other sites

Hva er ca. temp i rommet? Jeg har alltid satt dunken i et rom uten gulvvarme med en temp på ca 22 grader.

Den gjærlåsen bobla temmelig hurtig i forhold til hva den gjør her (har 1 dunk vin, 1 dunk mjød og 1 dunk øl stående nå)

 

Har forøvrig fått best resultat når tempen har vært lavere og gjæringen har gått langsomt. Min erfaring er fra 2-3 dunker mjød pr år de siste 6 årene med samme oppskrift og forskjellige typer gjær og temperaturer.

Link to comment
Share on other sites

Det der såg helt normalt ut.

Hvis det gjærer for voldtsomt kan du ta av vannlåsen til det rorer seg og/eller sette dunken kaldere.

Jeg har bestandigt målt sukkerinholdet og avbrut gjæringa når jeg måler den verdien som står i opppskriften.

Resultatet har bestandigt blitt bra og veldig lite skallebank.

Jeg tror at hvis du tyner vinen for å få noen % ekstra så oppnår du bare at det blir produsert høyere ordens alkoholer (metanol) og det er de som er med på gi skallebank.

 

Anbefaler sterk å gå til annskafelse av sukkervekt hvis du ikke har det.

Bare følg bruksanvinsniga så går det bra.

 

Kom på at jeg har en dunk med blåbærvin konsentrat stående, det må det gjøresd noe med.

 

En gang sprenktes lokket av dunken, satt rødvinn med noen rosiner som skulle oppi, det gjæret voldsomt og en rosin satt seg fast i gjærlåsen og bang. ble litt vask av det, men berget vinen.

Link to comment
Share on other sites

Hva er ca. temp i rommet?

 

Romtempen ligger nå på ca 20-21 grader og dunken står ikke direkte på gulvet, men på en bunke med aviser. Det første døgnet var den på 24grader, men jeg senket den litt når gjæringen tok seg opp. I etterkant tror jeg vel det hadde vert bedre å kjørt 22 grader fra starten av.

 

@kjell74: hehe, rosin i gjærlåsen er nok ikke optimalt nei:) Jeg har sukkervekt. Når bør jeg måle det første gang? Jeg bruker forresten Saga hvitvin druekonsentrat.

 

Jeg lar vertfall dunken stå der den står, og beholder temperaturen slik den er.

Link to comment
Share on other sites

Det står i bruksanvisninga sån ca hvor mange dager den skall gjære, pleier å måle når jeg kommer til min. antall dager.

 

Tips. har brukt en sån luftpume til akavarium for å få ut kulsyra. la pumpa stå en dag og vinen er fri for kulsyre.

 

Når er det tid for prøvesmakefyll. Prøvesmakinga pleier å skjære seg bestandig.

Link to comment
Share on other sites

Det står at den er ferdig gjæret etter 2-3 uker, så da får jeg begynne å teste den etter 2 uker.

 

Mulig jeg skaffer meg en akvariepumpe, men det har blitt lite trening på meg i det siste, så kanskje jeg bare skal riste ut kullsyren og slå to fluer i en smekk:P

 

Ser forresten at gjæringen har sakket noe ned nå, så dette ser ut til å gå veien. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...