Jump to content

Artige saker med trøndere , elg og skogsfugljegere


Jonas.L

Recommended Posts

Viktig: Dette er ikke for og lage faen, så dropp alle "sinna innlegg" ta en god historie med et smil istdedet. :)

 

Var på jakt i Klæbu i Trondheim 1 periode og fant ut at praksisen på "sjenerende" adferd for andre jeger har en artig praksis her oppe.

Jaktperiodene her er delt opp i 1 uke "stilletid" før elgjakta,etter at vi skogsfugljegere har herjet fra oss i starten av jakta.

Dette sjønner jeg forsåvidt , men elggutta har en festelig praksis fordi 1 jaktuke for skogsfugljegere benyttes nemlig til og rydde skau,bygge jakttårn

og frakte "bunkers" til hyttene og drekke som menn.

Det paradoksale her er at de hersens tårna er på høyder og myrkanter jeg hvet det er fugl. Skulle tru noen hadde hakket GPS`n min og satt ut tårna der jeg har markert fugl. Og jakte i et tereng med motorsagsymfoni dagen lang er til og bli "tullat´a"

Min lille digresjon her er at :Trøndere liker ikke fuglefolka.

:lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En litt for velkjent situasjon det der...

Har vært utsatt for det samme, og det som undrer meg er om elgjegere virkelig tror

at elgen er så livredd for folk og skudd i nærheten! :roll:

Har mer enn en gang skutt både fugl og rådyr i terrenget, bare for å støte på beitende elg like ved kort tid seinere.

Jeg ville tro at motorsag, ATV'er og andre totalt fremmede elementer er mer skremmende.

Men tviler sterkt på at disse heller har noen langtidseffekt som gjør at elgen rømmer.

 

Koker det hele ned til misforståelser og egoisme tro? :?

Link to comment
Share on other sites

alle som har kjørt scooter eller brukt motorsag på fjellet og i skogen vet at dyrene gir seg en total faen i det så lenge du ikke stopper motoren. men at de må gjøre det i 1. uka er jo litt teit. har ikke noe tradisjon for slikt her omkring. tar det uka før elgjakta de fleste.

Link to comment
Share on other sites

For å forstå noe som helst av trøndersk tankegang kreves en liten innføring. Tren litt på dette før neste reise og du er litt bedre rustet…

 

HVORDAN BLI EN EKTE TRØNDER:

 

LEKSJON 1

1) L- og N-lyd.

 

Å beherske språket er en absolutt nødvendighet dersom man skal komme på talefot med de innfødte. Det som først og fremst skiller trøndersk fra Norsk, er tykk l- og n- lyd. Dette kan innøves ved at man sier "hainn-hoinn i bainn" 2-300 ganger etter hverandre, men det enkleste

er å lime tungen fast til ganen ca. 2 cm bak fortennene.

 

2) "sjø"

 

Husk at alle setninger (unntatt spørsmål) skal avsluttes med "sjø'".(Dette er en forkortelse for "skjønner du"). Eksempel: "Æ e trønder æ, sjø!" "Æ gikk mæ over lainn og sjø, sjø" etc.

 

3) Tonefall.

 

Legg konsekvent trykket på første stavelse i alle ord. Et ord som egner seg til øving er banan. Uttal BA-nnan 10-12 ganger etter hverandre og går så over til litt mer avanserte ord som kanon (KA-nnon), gele(SJE-lle), podagra (PODD-agra), kupé (KUPP-e) og pupiller PUPP-illa) (Husk tykk l !).

 

4) Faste uttrykk.

 

Før du begir deg inn i Trøndelag bør du kjenne til en del faste uttrykk du kan utveksle med befolkningen for a oppnå tillit. Nedenforstående eksempel er tenkt brukt i en situasjon hvor

kursdeltakeren begir seg inn i et trøndersk hjem for å komme på talefot med de innfødte:

"Æ e sopinn, sjø! Har du læms?" (Jeg er sulten. Har dere lefse?)

"E de ein påsså de" (Er det en pose dette da?)

"Nei, dæsken sope, Æ tar heiller ein karsk, sjø!" (Nei, forresten, jeg tar heller noe a drikke).

"Hainn steik-hakke, kara!" (Du verden, Du milde e.l.uoversettelig).

"Hainn va da nåkka så inni gampræva stærk, sjø!" (Den (altså drikken) var ganske sterk).

"Hoi! Heill på ein tynn ein te, sjø!" (La meg få en til). (NB! Vær oppmerksom at "tynn" i forbindelse med karsk brukes i betydningen gjennomsiktig).

 

 

LEKSJON 2

 

1) Medisinske forholdsregler

 

A beherske språket er langt fra nok. Bare det å innta nasjonaldrikken karsk kan være en uoverkommelig oppgave for utrente amatører. Men dersom du blander 60% med flybensin (eller evt. kaustik-soda) i forholdet 1-1 har du et fint surrogat å tørrtrene på før du reiser.

 

2) Kroppsdeler

 

Trøndere er et frilynt folkeferd. Raping og fjerting har alltid vert sosialt akseptert i Trøndelag - ja, man kan faktisk si det er en av grunnpilarene i trøndersk kultur. Titt og ofte blir det arrangert stevner og konkurranser hvor resultatene blir målt både med driver og vindpølse. Du må derfor regne med at dette er noe som vil bli krevd av deg dersom du skal bli godtatt. Øv derfor sa ofte som mulig - hjemme, i flyet, på bussen, på jobben - ja, overalt.

 

3) Ganglag

 

Det trønderske ganglaget er lett skrevende og vaggende fra side til side. Du kan lære dette ved å ha en passe stor kaktus hengende mellom lårene når du går. Kaktusen skal plasseres innenfor buksene, derfor må du benytte bukser som har bukseskrittet plassert rett ovenfor knærne. Dette er imidlertid helt i tråd med trøndersk kleskode.

 

4) Konversasjon

 

Trønderne kan konversere. Husk da å ignorere alle skjellsord som "Din hest-snus", "Di hånteill" (hespetre)etc - de er bare et bevis på at du er akseptert. Når samtalen går i stå er intet sa forløsende som en god trønderskrøne. Av plasshensyn (trønderskrønene er ofte urimelige lange) presenterer vi her verdens to korteste trønderskrøner:

 

1. Æ trudd itj at hainn Olav Trygg va sånn!

2. E d'itj Piaf??

 

Ellers vil du sikkert oppdage at trønderskrønene lett kan drøye ut (trøndere har alltid god tid) og at det kan være vanskelig å fatte poenget når det kommer (har kommet). Gjør det derfor til en hovedregel å gapskratte når fortelleren ikke har sagt noe på 1 minutt. Klask deg samtidig på lårene og slipp en fjert - da virker det mer hjertelig og tillitsvekkende.

 

 

LEKSJON 3

 

1) Trøndersodd

 

Oppskriften ekte trøndersodd forsøker trønderne å bevare som en hemmelighet (muligens pga Helserådet). Kurslederen mener likevel at det er all grunn til å anta at hovedingrediensen er hel pepper. Denne avsløringen kommer etter en tragisk ulykke i forbindelse med et bryllup.

 

Ved senere granskinger av ulykken kom det for en dag at kokka hadde brukt hjortehagl isteden for hel pepper i sodden. Dette skulle vise seg å få tragiske følger. For da brura sent på kvelden skulle klatre opp på hemsen, slapp hun en fjert - slik skikken er - med det resultat at

brudgommen som gikk like bak henne ble skutt og senere døde av skadene.

 

2) Karsk

 

Vi må anta at en slik molekylhastighet som er beskrevet ovenfor ikke ville vært mulig uten karsk som drivgass. (Som kjent: "Det skal mer enn en kule til for å knekke en trønder".) Selve produksjonsmetoden for spriten har det ikke lyktes kurslederen å få greie på, men har du først

dette råstoffet er resten enkelt:

 

1. La en kjele kaffe koke natten over.

2. Legg et kronestykke i en kopp som rommer ca ? liter.

3. Fyll på kaffe til 1/7 del av koppen. Dersom kronestykket flyter,

er kaffen sterk nok.

4. Fyll på sprit til kronestykket går i oppløsning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...