Jump to content

Lokking av Orrfugl


Newbee

Recommended Posts

Hei jeg er ikke sikker på om dette står noe sted her på forumet så derfor spør jeg,

 

Er det noe tider på året som lønner seg å lokke orrhane på? er det bra nå ibegynnelsen av okt. fesk? hva skal man bruke til å lokke med, fant noen lyder på nett,

når på døgnet osv osv. setter stor pris på hjelp rundt dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsøkt dette med vekslende hell, men på tidlig morgen når disen ligger over myr og vann er det som regel alltid orrspill, har lagt merke til at det først ankommer en hane til en spillplass, uten nevneverdig mer lyder kommer det fler haner. Så tjokser en av dem tjooooohhhhho, så setter hele orkesteret i gang med kalkingen.

 

Men da er de veldig opptatt av hverandre og jeg har aldri klart å lokke dem vekk fra spillplassen og inn i en hagleskur. Men hvis jeg kommer over en hane som sitter og tjokser alene om morgenen har jeg fått den til å flytte på seg, men noen suksess kan jeg ikke påberope meg.

 

Men en gang fikk jeg en artig opplevelse, jeg hadde sneket meg ned til et vann, tidlig om morgenen, på den andre siden av vannet 150 meter unna, (skulle hatt 223 med) spilte en flokk haner. 10 - 15 stykker. Noen turet rundt i myrkanten, mens andre satt i furuene og voktet spillet. Bak en stor blåbærtue hadde jeg lagt meg i dekning. Jeg hadde orrspill på telefonen min, skrudde opp volumet, la hagla klar, strakte hånden opp og trykket "spill av". Imidlertid hadde det i mellomtiden skjedd at markøren hadde flyttet seg et hakk opp. Det som kom ut av telefonen var ikke orrspill med tjoksing, men låta "Vil du værre med meg hjem i kveld". All orrfuglen lettet og fløy i panikk rett over vannet og slo seg inn i furua jeg lå under. Jeg lo og skjøt og bommet, og skjøt, lo og bommet igjen. Kompisen min som lå i dekning i litt lenger bort lo enda værre, og klarte ikke en gang å løfte hagla...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...