Jump to content

"The Argyle", gammel enkeltløper


Ludefladen

Recommended Posts

Heisann!

Har nylig tatt jegerprøven, har aldri jaktet før, men kona har arvet endel våpen som nå "må" brukes til noe.

 

Det gjelder blant annet en eldre hagle som jeg gjerne skulle visst noe mer om. Har forsøkt å finne ut om den på nettet, men uten hell. Kanskje noen her kan fortelle noe.

 

Det er en enkeltløper med følgende inskripsjoner på:

 

"The Argyle"

Firearms Co. Ltd. London. England

2236

729" BNP 12 2 3/4 (12 står i en firkant med spissene opp/ned)

3 1/4 Tons per (en liten firkant)"

 

Ettersom jeg er lite våpenkyndig (foreløpig) vil det være av interesse å vite litt mer om denne hagla, så som navnet "The Argyle" og hva alle disse tallene egentlig betyr. :?:

 

Hilsen Ludefladen

Link to comment
Share on other sites

Hjelper med bilder... :wink:

 

Jeg har ikke noe oversikt over britisk "proof marks" og lignende, men det er det folk her inne som har - så svarene dukker nok opp etthvert, kan dog tenkes det tar litt tid da elgjakten startet i dag... :mrgreen:

 

12 2 3/4 vil jeg dog gjette på er kaliberet, 12/70 om ikke hoderegningen er helt på tur, men vent til du får lengden verifisert.

 

12/70 går nemlig fint i ett 12/65 kammer, men det er ikke en særlig trygg praksis for å si det slik...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke påstå at jeg kjenner haglen, men jeg har hatt en i hendene og sett nærmere på den.

 

Ad merkingene og etter hukommelsen (med forbehold om feil :mrgreen: ):

 

- 12 2 3/4 er ganske riktig 12-70 (denne er jeg sikker på)

- 2236 er sannsynligvis serienummeret

- BNP mener jeg står for British Nitro Proof, m.a.o. trykkprøvet for røyksvakt krutt

- 3 1/4 Tons per [ ] er antagelig testetrykk i tonn per kvadrattomme, i så fall enkelt å regne om til psi eller bar. Hvis den konverterte verdien er helt på jordet, prøv å regne ut per kvadratfot. Britiske måleenheter er en egen verden...

 

Haglen har baskyl i støpt lettmetall, så jeg ville sjekket trykknivået påpatronene nøye før skyting. Den er en typisk lavpris-enkeltløper, virker helt OK i både konstruksjon og utførelse.

Link to comment
Share on other sites

3.25 Ton/ Square Inch = 448 bar. (Altså ikke pr foot, som gir et mye lavere tall...)

 

Litt lite, men en vet jo ikke om det er max trykk, eller arbeidstrykk. Til eksempel er Star Baikal ofte stemplet med 650 bar (65 Mpa). Det er brukstrykket. Andre stempler inn maxtrykk og det vil følgelig stå ett høyere tall, uten at det er en stærkere hagle.

 

 

14

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...