Jump to content

Ang. Skytterlagskrutttabeller


300en

Recommended Posts

Hei.

 

Lader 6,5x55 med nc96m 39grn 9,3g matchking og patronlengde på 76mm. Dette er en ladning som står på kruttdonken og en ladning somfor meg fungerer ganske fint i børsa mi. Men så lurer jeg på det. For det første. På kruttdonken står det ikke maks og minimumgrense på kruttvekt. Noen som vet hvor jeg kan lese fram til det?

Også når det gjelder patronlengden. Kan man eksperimentere med den? Har det evt noen betydning? Viss man har nok friflukt kan man da sette kula lenger ut?

Link to comment
Share on other sites

Regner nok med det er ganske i nærheten av maks med såpass kort patron.

Å sette den kula noe særlig lenger ned er ikke vits tror jeg. Men du kan kanskje tjene på å sette den lenger ut. Har sett flere som har brukt 79mm col feks på den kula, har vel sett 80 mm col også. 3 mm lenger ut vil gi mindre trykk i patronen og du kan dermed øke kruttmengden. Begynn med å finne ut på hvilken friflukt du får finest samlinger og jobbe deg litt oppover derfra. Begynn med 39 gr.

Bruk kronograf. Høyere hastighet = høyere trykk. På børser med trange kammer kan det være vanskelig å lese trykktegn på hylsene.

 

Husk at skytterlagskrutt har forskjell på lot'ene med krutt. Det er ikke sikkert neste kanne har samme egenskaper som den du har.

Link to comment
Share on other sites

anbefaler deg lese artikkel om skytterlagskrutt. eventuelt tråden om skytterlagskrutt.

 

 

du sier det ikke står max og minimum ladedata på boksen?

der tror jeg du tar feil. det står vel 2 forskjellige ladedata for 9 grams kuler ?(feks 1 for 770 msek og en for 800?) om det bare står 1 stk ladedata for en kule, så kan du gå ut fra at dette er max data.

 

uansett, de ladedata som står på boksen er anbefalt ladedata. det er vel egentlig ingen ladetabell, å det står vel spesifisert at "avvik fra ladedata på eget ansvar".

 

så kan man jo kansje tenke litt selv?

Link to comment
Share on other sites

Også når det gjelder patronlengden. Kan man eksperimentere med den? Har det evt noen betydning? Viss man har nok friflukt kan man da sette kula lenger ut?

Det er stort sett tre faktorar som bestemmer kor djupt du skal setta kula:

1) Magasinlengde. Du kan ikkje lade skot som er for lange for magasinet (viss du ikkje vil ha enkeltskotsrifle).

2) Friflukt. Det blir ofte anbefalt å halde seg til minimum 1-2mm friflukt. Skal du ned mot null eller til og med negativ friflukt du vite kva du gjer!!!

3) Grep om kula. Det er viktig at kula sit så djupt at hylsehalsen får godt grep. Det blir av mange rekna som vel så viktig som kort friflukt for å oppnå god presisjon. Set du kula såpass djupt at bæreflata på kula når til endes på halsen oppnår du jamt grep om kula og patronar som tolar litt meir handtering enn når kula berre såvidt heng fast.

 

Så til spørsmålet ditt er svaret: ja, du kan eksperimentere med patronlengda, og det kan bety noko for presisjonen - både negativt og positivt. Prøv sjølv, men pass på å ha litt friflukt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har brukt nc96m ganske mye tidligere men har nå konvertert til Norma for 6,5x55.

Jeg går ut fra at det står bare en hastighet ( 800m/s) og en ladingsvekt. Det er da ikke mulig for deg å vurdere om det aktuelle kruttet er makslading eller ikke.

De forskjeldige produksjonspartiene har forskjeldige egenskaper. Akkurat det partiet du har skal ha en spesifik lading for å gi de påtrykte hastighetene. Jeg gikk gjennom "arkivet" og fant at jeg har hatt nc96m som har variert i området fra 38 grain til 43,5 grain for å gi 800m/s... hvor ditt krutt ligger på skalaen mellom min og max får du nok aldri vite. Et annet tips er at du ikke kjøper 1 boks.. du kjøper 2 kasser, da har du til å eksperimentere litt med uten at du må kjøpe nytt krutt når eksperimenteringen er ferdig.

 

Normalt settes kulene slik som beskrevet på boksen, det er stort sett ok. Neste regel er at den delen av kulen som har grep skal være tilsvarende diameteren. Alle lengder mellom 76 mm og 80 mm går nok innenfor "normalen" men husk at DFS sier at det SKAL være friflukt ( om det var et krav husker jeg ikke).

Dersom friflukt går mot 0 vil det bli en helt annen trykkopbygging i hylsen med fare for overtrykk, dette er kanskje moro for "spesiellt interreserte" og benkeskyttere..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...