Jump to content

Gullars på hjortejakt!


Mauser68

Recommended Posts

Då har pulsen senka seg, og ein har fått litt meir ledige klær på kroppen, og mista ca 14 kg i form av våpen, mat, drikke og utstyr.. Det er rett å slett deilig å slite litt oppover bratte vestlandslier på jakt etter hjorten. Og i dag hadde me med oss ein blindpassasjer frå Bergen, nemlig Gullars. :)

 

Me møttes litt over 08.00 i dag tidlig, etter at Gullars plutselig fant ut han ville besøke slekta i Granvin før jaktturen.. :lol::mrgreen:

Og etter å ha kledd seg i anstendige klær, så måtte me vente litt før naboene hadde kome på plass på postene sine. Eg var hos naboen og henta den kølsvarte skogsraceren ( Ehh elghund type svart.. ) og så begynte strabasene.

Det var regn, litt skodde og bratt, det var vel stikkordene for den første delen av turen. Så begynte sola faktisk å skine gjennom og været blei straks lettere å gå i.

Bikkja spora først på litt gamle spor men så begynte det å bli ferskspor og litt sporing på overvær, så då begynte den svarte skogsraceren å slite ein gammal skrott oppover lia.. :)

 

Litt dumt at eg ikkje var flinkere å ta bilder i dag, men grunna været så blei det litt lite bilder. Eg tok kun mobilen med, for eg hadde ikkje så lyst å bruke digitalkamera i dag. Hadde eg derimot visst at været blei som det blei, så hadde nok det blitt med i lomma.

 

Vel etter å ha sendt Gullars rett til topps, der eine naboen satt på post, så tok eg og bikkja ein del mindre lure "snarveger" oppover mot toppen. Me fekk støkt ut 2 dyr, kolle og kalv, så eg fekk så vidt løfta gamle Mauseren opp og fekk den i korset før den forsvann inn i tett skog. Det blei desverre med den sjansen der, sjølv om me hadde nok andre dyr luskene rundt oss som me hørte, men desverre ikkje fekk sett.

 

Nesten framme på toppen, så fekk me i oss litt vestlandsk tradisjonsmat, som seg hør og bør. Selfølgelig så kokte me oss litt skogskaffi også, sånn at me holdt varmen..Me kom til hus igjen ca 17.30, så det blei ein del timer i skogen i dag.. :mrgreen:

Oppsummering blei at det var ein fin tur, med både litt action og slit og masse glede. :)

 

Her er litt bilder som eg klarte å ta, deriblandt Gullars, som æresgjest fekk han også holde børsa på eine bildet.. :)

Så får Gullars laste opp eit par bilder av området me jakta i og kanskje undertegnede litt seinere om han vil. :)

 

Hjortejakt2009_1.jpg

 

 

Hjortejakt2009_2.jpg

 

 

Hjortejakt2009_3.jpg

 

 

Hjortejakt2009_4.jpg

 

 

Hjortejakt2009_5.jpg

 

 

Hjortejakt2009_6.jpg

 

 

Hjortejakt2009_7.jpg

 

Takk for laget Gullars! :D

Link to comment
Share on other sites

Ahhh det var en god sofa å deise nedi nå!

 

Startet friskt opp kl.05.15 , ete og sitte seg i bilen! Tar en god 1 1/2 time opp til Mr Kjell! Har tilgode å huske når jeg stod opp så tidlig på en søndag. I halv koma etter å ha fått meget klare instrukser for å finne frem klarte jeg å passere den ENORME Kiwi butikken og besøke Granvin kommune! :mrgreen:

 

Etter å ha summet meg litt så kan jeg omsider frem! Vi var klar for jakten! Jeg trodde etter å ha besteget en del fjelltopper på rypejakten rundt Sognefjorden at jeg ikke skulle ha noe problem å ta meg frem i terrenget. Så feil skulle jeg ta!

 

Hjortejakt i Voss Kommune foregår nemlig i steinete og mossebelagte bakker med ca 80 grader helling! :wink:

 

Vi strevde oss oppover og terrenget ble en del bedre! Rettere sagt ting ble bare mer og mer vakkert! Igjennom høstens flotte farger, snadder utsikt og gammel skog!

 

Etter å ha besteget fjellet og travet innover fikk oss en rastepause der Mauser disket opp med hjemmelaget og røkt pølse og flesk! De som var på Kammertreffet i Bergen vet hva jeg snakker om :D SNADDER!!!

 

Vi ble sittende på en post og vente på hjorten som dessverre vant denne runden!

 

Dette var en kjempe tur og gav definitivt medsmak for å fortsette mot å bli hjortejeger! Tusen takk Kjell for at du gadd å ta meg med oppover! Håper vi kan ordne en ny tur en annen gang.

 

Ninja edit: Skal laste opp noen bilder senere, må bare finne kabelen til kameraet!

Link to comment
Share on other sites

Her er et par bilder fra dagen i dag! Mye flotte fjell som jeg ikke husker navn på, noe jeg burde. Forhåpentligvis kan Mauser fylle inn det tapte!

 

Sjefen sjøl!

 

img1369w.jpg

 

Oppover det første partiet! Rettere sagt: Opp første fjellet!

 

img1355b.jpg

 

Høsten er godt i gang!

 

img1360t.jpg

 

Her vil jeg tilbake :D

 

img1373p.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...