Jump to content

kulebane 223 vs 308, med tanke på BCD-retikkel.


73alfa

Recommended Posts

Emnet har nok vært oppe en drøss ganger før, men jeg klarte ikke å finne svar ved å søke denne gangen...

Det jeg lurer på er altså forskjellen mellom (eller liketen til) .223 og .308 når det gjelder kulebane.

Altså, enkelte kikkertsikter finnes med BCD-retikkel, kalibrert for enten .223 eller .308.

Hva om man ønsker å benytte samme kikkert på begge kalibre? Er dette mulig innenfor rimelighetens grenser? Altså, hvor like er disse kulebanene ut til, la oss si 400-500m ?

Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg bare si at det blir litt som så spørre om den gule eller røde bilen går fortest. Det er en hel del parametere som kulevekt, kuleform, hastighet osv å ta hensyn til her. Men det går selvsagt ann å vurdere på vilkår.

 

Jeg har ballistic plex på en kikkert fra burris. Dette er deres svar på bdc, og det følger med følgende data (som jeg ikke har dobbeltsjekket på noen som helst måte):

 

.223 rem 55 grain, hastighet 3240 fps: 100 yards = 0 (0), 200 yards = -3 (0), 300 yards = -13 (1), 400 yards = -32 (-2), 500 yards = -66 (-11)

 

.308 win 150 grain, hastighet 2820 fps: 100 yards = 0 (0), 200 yards = -4 (-1), 300 yards = -15 (-2), 400 yards = -34 (-4), 500 yards = -64 (-9)

 

Her er tallene fallet med avvik fra kompensatorstrekene i parentes. Finner ikke ut enhet på dem i farten, men antar det er tommer. Og konklusjonen kan vel være at det i grunn funker mer eller mindre :D

Link to comment
Share on other sites

tja..

Først jeg vet ikke hva et BCD-retrikkelm er men regner med det er et kulebanekompanserende, og jeg mener at alt annet en MIL-dot er leketøy.

Met rette kuler har 223 og 308 veldig like kulebaner, men men det enorme området av kulevekter som finnes i de 2 kaliberne er det fult mulig å få 2 kulebaner som er fryktelig ulike.

Så hvis du skall bruke en kikkert met et retrikkel med kulebanekompensator må du finne kuler som passer og holde deg til de.

Vil heller anbefale deg å kjøpe en kikkert med MIL-dot retrikkel så er du helt uavhenig av kulevalg og kaliber.

Link to comment
Share on other sites

hmm.. først får jeg korrigere meg selv her: Det skal selvsagt være BDC-retikkel (og ikke bcd). Så ja, det er kulebanekompenserende.

Mil dot er vel og bra det! :) men, når det gjelder det aktuelle siktet (Acog), så leveres disse altså ikke med annet enn BDC. Derfor tenkte jeg litt på om jeg burde gå for 223 eller 308-kalibrert sikte. Jeg ser helt klart nytten av å heller ha mil-dot, og så bruke en skikkelig tabell på den ammoen man skyter med ja.

Link to comment
Share on other sites

Først jeg vet ikke hva et BCD-retrikkelm er men regner med det er et kulebanekompanserende, og jeg mener at alt annet en MIL-dot er leketøy.

Det er ganske bra å anse alt annet som leketøy som du IKKE har kjenneskap til eller vet hva er.

 

Jeg har to Zeiss Rapid Z . En diarange RZ600, og en Conquest RZ1000. Trykk litt rundt på denne siden; http://www.zeiss.com/c1256bcf0020be5f/C ... 6200057786 og se videoer og animasjoner.

se også; http://www.zeiss.com/c1256bcf0020be5f/C ... 6200057786

 

Denne retikkelen er laget slik at du drar forstørrelsen til en viss kalibrert forstørrelse. Dermed passer den for alle kaliber. Imidlertid må du velge en retikkel som passer for kalibergruppen du har. En 9,3X62 og en 6,5-284 har ikke akkkurat samme bane utover, og det blir for mye å kompensere for.

 

Dette skjekker du på Zeiss sin Rapid Z kalkulator; http://www.zeiss.de/C1256BCF0020BE5F/Co ... 6200057786

Her kan du leke deg som i Quickload.

Bruk en emailadresse og et Zipcode nummer fra USA på login. (5 sifret) spør meg ikke om hvorfor...

 

Rapid Z er laget av Pride fowler og jeg ringte dem for litt tekniske data på noen mål på strekene. De var meget hjelpsomme, og sa Zeiss hadde kjøpt rettighetene til bruk av Rapid Z. Men fikk likevel de dataene som de hadde gitt Zeiss :wink:

 

Det sier vel litt om retikkelen når Zeiss bruker den? For min egen del er den helt super. Hadde en mil-dot men for min bruk er Rapid Z overlegen.

Link to comment
Share on other sites

Fine de retikkelene til Zeiss, har brukt Rapid-Z og er meget fornøyd.

 

MEN - kikket på linken, og syns de anbefaler et meget høyt skudd på ELK, i Reticle Selector funksjonen. De andre skuddene ser bra ut, men akkurat ELK stusset jeg over, virker som om de anbefaler nakkeskudd på et dyr som presenterer fin bredside. Hva syns dere?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...