Jump to content

Østlaika, debut som løshund. Trenger gode råd.


UlvUlv

Recommended Posts

Har en øst-sibirsk laika, tispe som blir to år nå i november. Årets elgjakt blir debuten som løshund. Hun var med på jakt i fjor, men ble ikke sluppet på elg. Fikk god trening i sporing, og har etter det gått til premiering på bandhundprøve, og er godkjent som ettersøkshund.

Hun skal benyttes som løshund, og jeg gleder meg til årets jakt, men er litt usikker på hvordan jeg bør gå frem.

Hadde i utgangspunktet tenkt å slippe hunden i områder hvor jeg vet at det er sannsynlig at det står elg, la hunden søke og jobbe. Vente på hunden, og følge den rolig. Så vil det jo forhåpentligvis bli elgkontakt etterhvert. Sjansen er jo selvsagt tilstede for at det blir los på "feil dyr" eller dyr som ikke står for hunden og at man må gi seg på det, bytte terreng og slippe igjen. Er jo redd for å gjøre ting galt, slik at hunden blir preget av mine feil. Har lest noen bøker og spurt en del mer eller mindre erfarne løshundfolk, og fått litt ulike råd og tips.

 

Noen påstander som gjør meg usikker:

 

1.

Vent med å slippe første gangen til du har elg som du vet med stor sannsynlighet vil stå for hunden. Unge dyr tar lett ut i uttaket, og vil ikke stå for hunden. Dette er negativt for unghunden. Voksne dyr, feks. ku med kalv står lettere for hunden, og sjansen er bedre for at debuten på los blir en suksess.

 

2.

Skyt kun om hunden har elg i stålos. Skyt ikke elg i bevegelse med hunden etter. Faren er stor for at hunden vil lære at det bare er å få elgen i bevegelse, så skjer det noe.

 

3.

Det er kun hundefører som skal ta seg inn på losen og skyte. Ingen evt. postere skal få ta seg inn på los og skyte. Evt. postere er der kun for å kunne skyte på andre dyr som måtte bevege seg i terrenget. Om en los har løsnet og elgen tar ut med hunden etter skal ikke poster/fører skyte.

 

4.

Vent ca. en time med å ta deg inn på losen. Er man for rask her vil hunden "huske" det, og gi seg for tidlig neste gang.

 

 

Jeg har jo selv en oppfatning om hvordan jeg vil gå fram, men setter stor pris på erfaringer og gode råd.

Link to comment
Share on other sites

Tja.... Ett ofte gitt råd om innjaging av laika er å gå ut i skogen - og bli der.

 

Det finnes flere mange meninger om innjaging av "elghunder" (da har laika - ikke elghund!) enn det finnes raser å velge i, men et søk her på forumet vil hjelpe deg noe på vei.

 

 

Skal du lytte på erfarne folk, så ikke lytt på for mange av dem. De sitter helt sikkert med forskjellige meninger, og ei blanding blir ofte bare rot. Hilke metoder som funker best vil nok også variere fra individ til individ...

Link to comment
Share on other sites

Mange som nok stusser litt når de ser en slik målrettet innjaging av en laika :D De fleste smeller ned det hunden loser på, uansett om det er fugl, mår, mink eller elg. :wink:

 

Erfaringsmessig, så blir en laika bedre og bedre jo mer du skyter for den, og dette med å vente en time før du går inn gjelder kanskje for utpregede elghundraser, men ikke for laikarasene.

Skal du vente en time første gang, så tror jeg hunden er tilbake hos deg, har sluppet elgen og startet søket etter en ny lenge før timen er omme i begynnelsen.

 

Gå inn og skyt så raskt som mulig, og jo fler elger som skytes jo lengre vil lostidene bli. Blinking vi uansett forekomme, da dette ligger i rasens natur å gjøre.

Laika er ikke rasene for de lange uthalende losene, men dette er en prisverdig egenskap man har stor glede av den dagen ulven oppholder seg i terrenget du jager i.

 

Du vil nok oppleve mye loser på ulike viltarter i begynnelsen også, da også dette ligger dypt preget i genene. Ekorn som det kanskje vanligste.

 

Spiller ingen rolle hvem som skyter synes jeg, men hovedsaken er at elgen skytes når den står i ro, og ikke når den løper forbi en postskytter med hunden bak.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en svart elghund men noen kompiser jakter med laika men kan ikke huske om det var øst eller vest. Han brukte de både som bandhund og løshund. I likhet med nordiske hunderaser og pga jaktlysten iboende i laika trur eg at laika klarer fint en jaktdebut i 2 års alder. Psykisk hadde den nok klart tidligare og kansje en fordel introdusere jakta og bytte tidligere, i 1 års alder eller så. Mye prøving og feiling her. Laika er en stor hund som sikkert krever utrulig mye med trening bare for å få den å til å gå fint bandet, ville helst ikke gå med den i bandet nedover vestlandlier. Løshund er lettere. bare slepp hunden i skogen. Jaktlysten er ingen problem! Utrulig gode jakthunder! Og ingen vits i gjøre det for komplisert , da blir ikke tilbakeslagene så skrekkelig store heller.

Link to comment
Share on other sites

Hei Ulvulv.

Jeg har en 1.5 års laika som skal til pers i elgjakta. Gleder meg.

 

De tipsene du har fått er bra, bortsett fra det og vente en time. Men de kan i det praktiske liv være vanskelig å gjennomføre.

Den største belønningen en spisshund kan få er og få skutt noe for den. Derfor burde man tilstrebe seg og skyte ved første og beste sjanse i los.

 

Jeg jakter i et jaktlag og kommer til og slippe min så mye som mulig. Kan ikke gå rundt med bikkja i bånd og ikke tørre å slippe for man er redd for å ikke følge boka. Også får vi håpe på at når bikkja kommer med elg til postene så går det så fort at ingen får sjans til og skyte :lol:

 

Det ideelle er å disponere et egent terreng uten særlig grad av forstyrrelser. Hvor man kan gå alene og bare konsentrer seg om bikkja. Uten x antall postskyttere som pisser i terrenget på vei ut til post og som bruker jaktradioer og mobiltelefoner like aktivt som en gjennomsnittlig amk sentral. Det er faktorer som fører til at elgen vet at det er mennesker i terrenget lenge før bikkja finner det og prøver å få den til og stå.

 

Men slik er det ikke mange som har det første uka. Desverre. Jeg tror det er viktig og jage inn bikkja i det miljøet og de forutsetningene bikkja skal funger og jage i. Også får man håpe på at man har valgt unghund med riktig materiale.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode innspill!

 

Jeg blir litt sterkere i troen på at de oppfatninger og tanker jeg selv har om dette slettes ikke er ille. Er nok også slik at mange av de rådene jeg har fått tidligere er tuftet på erfaringer på gråhunder, og således aldeles ikke trenger å stemme for en laika.

Er vel heldig stilt sånn da jeg har ca. 70 000 mål til rådighet, slik at der er plass til både meg, hunden og resten av jaktlaget. Litt planlegging og godvilje fra resten av laget så skal dette gå greit. Så får vi se da, blir utrolig spennende. Regner med at det kan blir los på litt forskjellig, elg, ekorn, storfugl, mår og gaupe.

Link to comment
Share on other sites

Har en øst laika selv som jeg fikk da den var 2,5 år og kunn brukt som band hund.

Hørte rundt om kring og leste bøker og det som var men den ene meniga motsier den andre osv....

Da tenkte jeg som så dra en plass med lite veier og folk som det lett står dyr i alle varianter og slipp hunden. Han har kommet seg mye de turene som har vært men han slår ut forholdsvis langt. Men ro i terenget og da losen drar igang er det bare å gå sakte å forsiktig innpå.

 

Kort sagt: skal du høre på "alle" så får du ikke gjort noen ting... Ta med hunden ut i terrenget og la det gå som det går, hunden er forholdsvis rask i toppen så den lærer fort av di feilene den ratt gjør :D .

Ha med hunden mye du kan i skogen så blir det saker detta :D

Å benytt alle sjanser da hunden står i los på noe dere har rett på.Må stå iro da skudde faller, ikke skyt da den jager.

 

Hadde et ettersøk som dyret reiste seg i fjord og skytteren sa at nå må vi vente en time før vi går innpå(er vandt med andre raser). Nei denna går vi rett på sa jeg, da sto det ca 350m unna i følge peiler. bled vel stående å diskutere i 20min.Så gikk vi sakte i mot var 250 meter unna kommer hunden å henter oss og drar till bake for elgen hadde lagt seg så da henter han hjelp :D .

 

Det med at laikaen stiller annet vilt å er det noen sure miner for har jeg erfart, men jeg har hund for å bruke mer en 1månde på høsten så jeg svarer da får du ordne hund selv enkelt å greit.Er ikke noe mere med det som regel da.

 

Edit: glemte desto mindre du går inn i terrenget før slipp desto lettere står dyra synes jeg. Har slipp på Natt spor på vei og det har gått som regel utrolig bra.

 

Lykke til med hunden og Skitt jakt :D

Link to comment
Share on other sites

ved ettersøk på elg er det å slippe hunden ofte det eneste som nytter, det er det som er fint med å ha en hund som kan stille viltet i en stålos når du skal gå et ettersøk. vet selv at ved mange av de ettersøkene vi har hatt så haddde vi aldri klart å få ned elgen uten at vi hadde sluppet hunden, ved noen skader vil jo dyret bare reise seg fra sårleiet og gå unna.

Link to comment
Share on other sites

Slipper du bikkja under ettersøk :shock: Det kan da ikke være bra?

Må ta med at elgen reiste seg fra sårleie i tett granplanting uten skuddsjanse og vi hadde vel hatt en dag eller 2 med ettersøk vis ikke jeg hadde slippt hunden.

Kan ta med det å at hvis du ser / hører dyret reiser seg og ikke får skutt så er det lurt å slippe menn husk da må det være det dyret som er skaddet og det er alene. Hvis det er flere dyr så blir det fort krøll.

Ingen situasjon er lik og det må vurderes etter hvor skadd dyret er og hvor skudd sitter osv.

Men stort sett har jeg hund i bånd da jeg går ettersøk og veldig god erfaring med å slippe da alle faktorer er på min/hunden sin side.

En skarp hund slipper ikke take på skadde dyr med blod lukt av.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...