Jump to content

Bygge om fra .22LR til .17HMR


Uteseiler

Recommended Posts

Kom over en artikkel om hvordan en kan fornye gamle løp ved å legge inn en foring.

http://findarticles.com/p/articles/mi_m0BQY/is_2_53/ai_n27106238/?tag=content;col1

 

Det hele virket veldig enkelt:

 

1. Bor ut det gamle løpet

 

2. Sett inn foringen, som limes fast

 

3. Brotsje nytt kammer

 

Søkte litt og fant en foring i kal.17HMR

http://www.brownells.com/.aspx/pid=25219/Product/_17_CALIBER_RIMFIRE_BARREL_LINERS

 

Nå lurer jeg på om norske børsemakere har tilgang på slike foringer og kan gjøre en slik jobb.

Og hvor mye kan dette koste ca.? Blir det så dyrt at det hadde vært billigere å kjøpe seg en ny rifle istedenfor å

sette en slik en i gamle salongen?

 

Noen som har noen erfaringer her?

 

Takker for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Største problemet blir vel at kassa er for kort!

 

17 HMR er basert på 22. WMR, som er en del lengre... 17 HM2 deriomt er nedstrøypet av 22 LR (stinger vel og merke), men litt mindre fart og morro enn storesøster! Den blir liksom litt kjedelig igjen, så da ville jeg nok heller solgt børsa og kjøpt noe nytt...

 

 

EDIT:

HM2 til venstre, HMR til høyre. Som du ser en betydelig forskjell.

Rimfire_17_Family.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dersom vi synser litt så koster vel ombygging til heldempet salong rundt 3000, vil tro dette rent dele og arbeidsmessig er omtrent i samme baner, så har du problemet med lengden på kassa som pekt på over her. den lille .17 patronen er ikke så grei å få tak i heller.

 

Savage har kjekke små rifler i .17 hmr jeg mener på koster ned mot 3000 på jaktdepoet. for en tusing eller to til får du en CZ.

Var jeg deg hadde jeg tørka støvet av salongen, tatt noen fine bilder og solgt den til fordel for noe nytt. Tipper det blir billigere og bedre.

Link to comment
Share on other sites

Dersom vi synser litt så koster vel ombygging til heldempet salong rundt 3000, vil tro dette rent dele og arbeidsmessig er omtrent i samme baner.

 

Midway har slik foring i kal.22 til 465,-kr. Har spurt de om de kan skaffe i 17 også. Bronwells tar 36$ for en foring i 17. Blir jo styr å prøve å privat importere en slik foring, så derfor lurte jeg litt på om det var noen børsemakere som allerede holdt på med slikt i Norge.

 

Riflen det er snakk om, er en enkeltskudds BRNO som veier snaut 2kg og er perfekt som nr.2 våpen i sekken. Er villig til å legge ut for et par timer med børsemaker arbeid på den. Uansett, etter å ha lest litt om det så ser jobben så enkel ut at jeg kan ikke tenke meg at det skal ta så mange timer.

 

Koster det oppimot et par tusen, så er ikke det så avskrekkende. Men begynner vi å snakke om 3-4-5 tusen, så skal jeg være enig i at det begynner å bli litt søkt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...