Jump to content

Ferdigrullet ammo til kort løp og lyddemper .308


V111

Recommended Posts

har kappet løpet til 47 cm og montert Teleskopdemper fra a-tec. Det demper greit, men etter å ha ligget ved siden av en med samme demper og lengre løp er jeg overbevist om at det smeller mer pga kortere løp. Tipper jeg har kruttforbrenning i demper, eller forran. Har prøvd american eagle 150gr helmantel, federal fushion 180gr, forbedret elite 180gr. Helmanteln ble dempet betydlig bedre enn de to andre. Noen som har tips om ferdigrullet ammo til elg som bruker krutt av det litt raskere slaget?

Link to comment
Share on other sites

Nabobørsa smeller alltid mer. Demperen tåler fint munningblåsten, den er laget for å diffusere trykket. Noe krutt vil brenne utenfor munningen for noen ladninger men det er maks et par % for de langsomste kruttene. Fabrikantene vil vel uansett bruke det kruttet som gir lavest trykk/høyest hastighet/ er billigst...

Om en brøkdel av kruttet ikke brenner i løpet så er det ikke dermed gitt at det brenner utenfor heller, og et himla smell og munningsflamme kan en godt ha selv om alt kruttet i teorien skulle brent i løpet. Kruttet som brenne ved lavt trykk utenfor løpet bidrar heller ikke til noe smell.

Egentlig tviler jeg på at kommersielle .308 patroner er ladd med så langsomt krutt at dette er noe som helst problem utover en myte. .308 fungerer jo utmerket med 12" løp (300mm) f.eks. men da smeller det endel..

 

Du vil oftest få mindre smell og lavere munningstrykk om du velger en tyngre kule.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjørte noen ladninger i QL, det er ikke mange ladninger i .308 som gir uforbrent krutt etter 470mm og i så fall svært lite. Det har nesten helt sikker ikke noen betydning for smellet, uforbrent krutt utenfor demperen kan du glemme.

 

 

Du får trøste deg med at siden du har noe høyere munningstrykk så får du bedre rekyldemping, selv om du muligens har et marginalt større smell.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...