Jump to content

Hundens "overnaturlige" evner.


Lynxhunter

Recommended Posts

"Overnaturlig" er vel ikke det riktige begrepet, evnene er antagelig høyst naturlige. Men hunder gjør og vet endel ting som vi mennesker ikke forstår. Dette har sikkert de fleste erfart.

 

En av mine firbente jaktkamerater bor hos naboen, 200 meter unna. Da jeg setter meg i bilen for å dra på jakt, starter levenet i hundegården...han vet hva jeg skal ! ...At jeg antageligvis har ment å ta han med på jakt...

Han kan ikke se meg fra der han står. Når jeg drar på jobb er det ikke en lyd å høre derfra... Det er ikke tida som avslører meg heller, dette varierer endel, både jobb og jakt. Er det jeg som "oppfører" meg annerledes da jeg skal på jakt, er det dette han sanser/hører ?

 

Noen som har noen logiske forklaringer på dette?

Eller liknende episoder med eller uten forklaringer?

Link to comment
Share on other sites

Muttern passer bikkja mi mens jeg er på jobb om sommeren. Hun sier at hun ser det på bikkja (går ut på trappa og legger seg og venter) når det er en halvtime igjen til jeg er hjemme. Dette om jeg så har jobbet formiddag, ettermiddag eller har gjort unna andre ærened, som gjør at jeg kommer en time eller to senerer enn planlagt, uten av jeg har fortalt det til hverken bikkja eller noen andre der hjemme!!

Link to comment
Share on other sites

@ taiko: Kan umulig høre våpenskapet 200 meter unna i en kjeller...

 

Det er vel muligens sånn at alle dyr har en del sanser og egenskaper som vi mennesker har gått vekk i fra, i løpet av mange generasjoners modernisering. Som et lite eksempel merker jeg selv at min egen evne til å orientere meg i terrenget har blitt dårligere etter få års bruk av GPS. Sansene og " tilstedeværelsen" er mindre åpen enn før...synd men sant. Kanskje alle hjelpemidler og duppeditter sakte men sikkert styrer oss ut i avgrunnen...??

Link to comment
Share on other sites

Muttern passer bikkja mi mens jeg er på jobb om sommeren. Hun sier at hun ser det på bikkja (går ut på trappa og legger seg og venter) når det er en halvtime igjen til jeg er hjemme. Dette om jeg så har jobbet formiddag, ettermiddag eller har gjort unna andre ærened, som gjør at jeg kommer en time eller to senerer enn planlagt, uten av jeg har fortalt det til hverken bikkja eller noen andre der hjemme!!

 

Du har jo laika, og det er som kjent hundeslektas Einstein.

Link to comment
Share on other sites

En del av forklaringen ligger nok hos oss selv, for hjernen er svært flink til å lure oss. Det er feks mye lettere å legge merke til de gangene noe underlig skjer enn alle de andre gangene, med mindre man fører statistikk kan man ikke stole på slike observasjoner. En 50% treffsikkerhet kan med vår selektive hukommelse fort se ut som 90% fordi vi bare husker treffene.

 

Men at hunder plukker opp mye rart vi ikke er bevisste på er det ingen tvil om.

Link to comment
Share on other sites

Å nei, det er slett ikke ment som spydighet. Det er reine skjære sannheten. McGyver passer kanskje bedre, men evnen til å fnne løsninger når problemene hoper seg opp, er jo nettopp et tegn på intelligens.

 

Einstein får meg forresten til å tenke på en hund i nabolaget da jeg vokste opp. Den mistet den ene testikkelen i slåsskamp med en annen hund. Før slåsskampen het den sikkert Passopp. Men etterpå fikk den altså navnet Einstein.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...