Jump to content

Kan min gamle hagle tåle stålhagl?


leifosor

Recommended Posts

Hagla er en italiensk Marocchi O/U.

Det fremste avtrekket fyrer nederste løpet.

 

På det øvre løpet står det: CAM.76 18,5

På det nedre løpet står det: KG1 420 18,5

 

CAM.76 beskriver vel kammerlengden og 18,5 er løpsdiameter.

 

Er KG1 420 en beskrivelse av hvor høyt trykk som tåles, eller sier det noe om trangboring?

 

Kan noen som vet dette sikkert forklare meg litt rundt dette, og om jeg kan bruke stålhagl uten å trykkteste hos børsemaker?

Link to comment
Share on other sites

Ja er du ikke enig? Ei hagle sprenger normalt ikke av stål hagelbruk. Det som skjer er at det økte trykket sliter mere på kassa(slark oppstår) Og chokene hvis de er trange vil kunne danne buler på løpet og de kan dele seg i loddinga. ALtså ikke farlig får skytter eller andre men våpenet vil etterhvert bli ødelagt. Derfor ikke gjøre det hvis du er glad i gamle børsa, men kjøp noen som tåler det.

 

Er bare litt lei slike tråder som dette da det er minst 50 slike fra før her :evil:

Link to comment
Share on other sites

KG 1420 betyr at løpet veier ca 1420 gram, altså litt over 1,4 kg.

 

Når det gjelder eldre hagler og stål, så kan ikke jeg se at det skulle slite noe mer på låsekasse og slikt. De fleste stålpatroner til lerduer er i hvert fall CIP godkjente og dermed har de et tilsvarende eller lavere trykk enn standard blypatroner. Haglene ligger jo stort sett i koppen helt til de er ute og dermed burde slitasjen på selve løpet også være minimal. Jeg har for tiden min gamle hagle til trykktest i Askim hos Gressvig. Det eneste jeg har hørt er at man ikke bør skyte med trangere boring enn 1/2 i eldre hagler når det gjelder stål. Nyere hagler har choker som er merket med at de er stålgodkjente.

 

Siden haglen din er kammeret for magnum ladninger vil jeg tro at den også er testet til et relativt høyt trykk. Ta en telefon til Jakt og Friluft i Arendal, Rygge Våpen eller Gressvik i Askim, de kan sikkert svare deg bedre.

 

Der som man leter rundt på løpet med en lupe vil man sikkert også se en rekke "proof marks" disse kan gi en god indikasjon på hvor høyt trykk haglen er testet til.

Du kan finne ut hva merkene betyr ved å lete etter "proof marks" på f.eks shotgunworld.com og lignende. På ammopakkene så står det ofte oppgitt maks trykk, da kan du jo sammenligne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...