Jump to content

Vihtavouri N 150 og 270 win


Barth

Recommended Posts

Hei !

Har snart et år ladet for å finne optimale treff med div kuler for 270 win. Står i alle skrevne medier at MRP, V.V. N 160 og desslike krutt er det som passer. Har prøvd med Norma N 15, uten å ha fått godfølelsen, mangler liksom den store farten og hull -i- hull. Jeg hadde liggende en halv box V.V. N 150, og etter en kompis sitt råd testet jeg, og jeg må si at dette var saker som satt. Nosler Partition 140 grs, krympet Norma 30-06 hylser, CCI Large hetter, og 52 grs V.V. N150, Farten kjennes - - og når jeg justerte litt på settedybden fikk jeg tre-serie i klisterlappen/100 m. Totalt sett,- meget fornøyd. Spørsmålet er : er det virkelig ingen som har testet N 150 / 270 win før ? Fint lite ladedata og finne.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt N150 til lette varmintkuler med godt resultat.

Har testet en del ladninger med forskjellig krutt (Norma og VV) til min 270win og funnet ut at det kruttet som gir best hastighet og presisjon er N560.

Kulene jeg har testet med er 140gr Accubond og 140gr TSX. Begge gir nå 910 m/s og samlinger på godt under 20mm i et 55cm løp.

Har du kronografert ladningen din?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke målt fart ennå, men kommer fra banen nå. Måtte se hvordan det gikk ut til 200m. Kulen ligger 60 mm over på 100 m og ligger 25 mm over på 200m. Hmm - - på tide å skru litt - kanskje. Lekte litt med PCB`n og fant ut at farten godt kan være 925. Det stemmer om jeg legger Zero til 220 m. Skal høre med en kompisen om måling i dag.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder å få hull-i-hull er det ikke noe i veien med hverken MRP / N 15 eller N 160 krutt, men det virker ikke som om det "røsker" noe.

Etter å ha lest og fundert litt over teorien til Dan Newberry om Optimal Charge Weight, har samling ikke vært noe problem, men jeg liker ikke å stappe krutt for å få futt i kula, derfor synes jeg at N 150- kruttet gav meg litt av en AHA.

OCW går ut på at svingningene i pipa går fram og tilbake mega-raskt, og det gjelder å få kula til å forlate pipa når svingningene er bakerst i pipa. Derfor velger du selv hastighet på kula, og justerer settedybden til du får samling. Juster med 1/2 mm i slengen. Funker for meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...