Jump to content

zoli mg92 vs blaser d99


hijegeren

Recommended Posts

Har du råd så kjøper du Blaser. Har du ikke råd så venter nå så venter du til du får det 8):lol: Spøk litt til side; er skrevet en del om begge disse våpna på forumet tidligere, men jeg kan utrykke noen meninger likevel. Zolien er etter min mening ett helt greit våpen som egentlig er mye mer "ekte" drilling enn Blasern. Som oftest bra presisjon i rifleløpet hvis du lar løpet kjøle seg. Klatring fra første til andre skudd osv. må du regne med. Noen sliter med å få hurtigmontasjen til å være stabil. Zolien er kanskje mer ei hagle med ett rifleløp i tillegg.

Blasern; meget god presisjon i rifleløpet, ingen bekymringer for klatring/ varmespredning hvis man skyter 3-5 skudd ( eller mer) på rappen. Dønn stabil hurtigmontasje! Uvant i begynnelsen med oppspennersystemet, men tren mye med våpenet så ordner det seg. Annen balanse i Blasern enn Zolien og førstnevnte er kanskje mer ei rifle med to hagleløp i beredskap. Ikke helt riktig egentlig for hagleskytingen funker topp den! Minus for kun kal. 20 i hagla, men pluss for ett hav av riflekaliber og kombinasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en zoli.

 

Pluss med denne: - 6-7 tusen billigere enn Blaser.

- Spenner alle løp med å knekke børsa.

- lik sikring som ei vanlig haggel.

- Kaliber 12.

- Enkel hurtigmontasje.

- Vekt i 12/12/7x57r: ca 3.4-3.5 kg.

- God haggle, enig med overstående, mest haggle, så rifle. Hvordan jakter du?

- Kvalitetet virker god nok, dog kansje ikke helt på høyde med blaser.

- 60 cm løp

Minus: - Status???

- Noe framtung.

- Enkelte opplever treffpunkt avvik med orginal montasje.

- Klatring ved mange skudd(rifle)

- Annet??

 

Blaseren virker som ei godt skrudd sammen børse. Kortere løp, kun kal 20 i haggla. Oppspenner som er meget tung å opperere, klarer ikke å spenne denne når våpenet er kommet på plass på skuldra. Ubetydelig mere kronglete montasje, mest med store kikkerter. Etter tråden D99, virker det som om vekta ligger mellom 3.4 og 3.7 på vanligste kaliber. Frittliggende løp. Mere rifle enn haggle, selv om haggla virker god den og. Alt i alt ett godt våpen dette og.

Begge våpen har forøvrig hatt en betydelig prisoppgang...

 

Og dessuten så går krieghoff begge en høy gang.......

 

Og bare så det er sakt, jeg har råd å kjøpe en blaser, men ikke en krieghoff. Så derfor venter nå jeg!

Link to comment
Share on other sites

takker for svar..

 

børsa kommer nok til å bli brukt mest på drivjakt etter rådyr og revejakt me støver/terrier..

vurderer å reise til danmark å kjøpe, betydelig billiger der ser jeg

ser at det er plusser og minus ved begge to så blir spennende å se hva jeg ender opp me til slutt :D

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med Zoli , men har Blaser D99.

 

Er kanonfornøyd med Blaseren. Blaseren er jo laget slik at du går med skudd i kammeret UTEN at det er noen fare for å avfyre disse før du har spent opp , dette er for meg et stort pluss da min jakt foregår i litt " ulent " terreng. Montasjen er meget bra og ikke minst rimelig om man sammenligner med andre drillinger på markedet. Eneste minuset jeg har med D99 er at den er tung , men kvaliteten er meget bra. Fantastisk presisjon på rifleløpet , min samler 17-18mm / 3 skudd på 100m og ingen treffpunktforandringer. Skyter jamt 20-22 treff på lerduebanen. En annen ting er at den tåler harde hagl kanskje bedre enn drillinger med loddede løp.

 

Jeg er ikke enig i at Krieghoff går Blaseren en høy gang. Jeg har hatt Krieghoff og den rustet inne i våpenskapet bare det meldte overskyet på værmeldingen :wink: Jeg har ennå ikke sett antydninger til rust på Blaseren selv med mindre vedlikehold enn med Krieghoffen.

 

PS : Jeg brukker min i hovedsak til revejakt med støver og terrier :wink:

Link to comment
Share on other sites

det sies her at blaseren har en tungvint oppspenner mekanisme..hvordan fungerer denne?

 

Se for deg ei stor sikring på kolbehalsen. Så tung at du ikke greier å spenne den med tommelen når børsa har kommet på plass på skuldra. Altså når du har glemt å spenne opp for du kaster børsa opp. Se så for deg rådyret/tiuren som drar videre idet du må ned med børsa for å spenne opp hanen. Der har du en oppspenner.

 

Vanen må jo da selvfølgelig bli å spenne opp først, og hva skjer hvis det ikke blir noe av situasjonen? Da må du spenne ned igjen, hvis ikke går du rundt i skauen med ei oppspent børse uten sikring. Skjer ikke, sier blaser eiere????

 

Da igjen mitt spørsmål, hvorfor er dette så veldig mye tryggere enn vanlig sikring? Zoli'en har til og med automatisk sikring.

 

Og bare for å ha sagt det, jeg forherliger ikke Zoli'en. Jeg er bare ikke unisont enig i at blaser'en er så fantastisk...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor mener du det er sikrere med oppspenner enn vanlig sikring?

Er det sikrere å glemme å spenne ned enn å sikre våpenet?

Skjønner ikke det der, ser faktisk ikke den store fordelen med oppspenner i det hele tatt.

 

Du kan umulig ha satt deg inn i hvordan en oppspenner fungerer.......

 

Når du lader feks en vanlig hagel så spenner du opp hanene når du brekker våpnenet. Da går du med spente haner og sikringen er barrieren mot avfyring , hvis vi ser bort fra finger på avtrekkeren da :wink: Om du skulle falle å støte våpnet hardt mot en stein eller lignende så kan det hende skuddet går av allikevel. Ikke ofte det hender men muligheten er der.

 

Med Blaseren så kan du gå med skudd i kammerene UTEN at hanene er spent , hanene spennes ikke før du spenner de opp selv. Glemme å spenne ned... :?: Når du har skutt dine 2 skudd og skal lade om så faller oppspenneren ned automatisk om du skulle glemme å spenne ned før du brekker våpnet.

 

Jeg derimot skjønner ikke hva du mener med " Er det sikrere å glemme å spenne ned enn å sikre våpenet?"

Link to comment
Share on other sites

det sies her at blaseren har en tungvint oppspenner mekanisme..hvordan fungerer denne?

 

Se for deg ei stor sikring på kolbehalsen. Så tung at du ikke greier å spenne den med tommelen når børsa har kommet på plass på skuldra. Altså når du har glemt å spenne opp for du kaster børsa opp. Se så for deg rådyret/tiuren som drar videre idet du må ned med børsa for å spenne opp hanen. Der har du en oppspenner.

 

Vanen må jo da selvfølgelig bli å spenne opp først, og hva skjer hvis det ikke blir noe av situasjonen? Da må du spenne ned igjen, hvis ikke går du rundt i skauen med ei oppspent børse uten sikring. Skjer ikke, sier blaser eiere????

 

Da igjen mitt spørsmål, hvorfor er dette så veldig mye tryggere enn vanlig sikring? Zoli'en har til og med automatisk sikring.

 

Og bare for å ha sagt det, jeg forherliger ikke Zoli'en. Jeg er bare ikke unisont enig i at blaser'en er så fantastisk...

 

Har du hørt om trening på bane ?

 

Dette er ikke et problem i det hele tatt , har flere kompiser som har D99 og bruker disse på rypejakt. Det går automatikk i hånteringen av oppspenneren.

 

Kjære deg , hva skjer om det ikke blir noe av situasjonen med et våpen med vanlig sikring da og du skulle glemme å sikre våpnet igjen ?

Link to comment
Share on other sites

Kjære deg , hva skjer om det ikke blir noe av situasjonen med et våpen med vanlig sikring da og du skulle glemme å sikre våpnet igjen ?

 

Nei nettopp. Blir ikke det like galt?

Påstanden din var jo at det skulle være så mye sikrere med oppspenner.

Er jo selvfølgelig enig i at det er bedre å ferdes i skogen uten spente haner, men er dette virkelig et problem med moderne våpen?

 

Ikke mening å være kverulant, men jeg kan bare ikke se den stor fordelen med dette systemet i praktisk bruk. Hva man kan venne seg til med trening, blir jo selvfølgelig en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Det ER mye sikrere å bevege på / fra / til / rundt post eller jaktområde med nedspente haner , alternativet er jo å gå med våpnet uten skudd i og dermed gå glipp av flere jaktmuligheter. Mitt jaktterreng er en del over gjennomsnittet bratt og steinete , og jeg føler da det er en klar fordel og sikrere å bevege seg der uten spente haner men samtidig være klar om det skulle by seg muligheter for en jaktsituasjon.

 

Krieghoffen jeg hadde var konstruert slik at oppspenneren ikke spente seg ned selv ved omlading om man skulle glemme at man hadde spent opp.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Kjære deg , hva skjer om det ikke blir noe av situasjonen med et våpen med vanlig sikring da og du skulle glemme å sikre våpnet igjen ?

 

Nei nettopp. Blir ikke det like galt?

Påstanden din var jo at det skulle være så mye sikrere med oppspenner.

Er jo selvfølgelig enig i at det er bedre å ferdes i skogen uten spente haner, men er dette virkelig et problem med moderne våpen?

 

Ikke mening å være kverulant, men jeg kan bare ikke se den stor fordelen med dette systemet i praktisk bruk. Hva man kan venne seg til med trening, blir jo selvfølgelig en annen sak.

 

Eg relativt ny eigar av ein Krieghoff med oppspenner, og eg ser poenget her...

 

Etter ein situasjon der skot ikkje blir avfyrt er ei opspent börse like farleg som ei usikra, for å sei det slik. Det blir litt smör på flesk. Men FÖR situasjonen er det litt annleis, då mekanismen ikkje er spent på den med oppspennar, mens den er det på den utan(men dog sikra) .

 

Gratulerer til trådstartar! Vurderte hardt og lenge Zoli sjöl, men kunne ikkje foreine meg med tanken om ein drilling i kal. 12 :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En annen fordel med oppspenner er at sjansen for å spenne opp ufrivillig ikke er til stede, har mange ganger opplevd med hagle at den er blitt avsikret mot min vilje i busker etc.

 

Dere som ikke klarer å spenne opp en blaser med våpenet til skulderen må gå hjem å trene :D Spenner vanligvis automatisk opp på vei opp med våpenet men er heller ikke noe problem å spenne det opp når du har det til skulderen heller.

 

Men at en oppspenner er litt saktere enn vanlig sikring kommer man ikke bort fra, så førstevalg til støkkjakt på fugl er den ikke, men med hund eller all annen jakt jeg kommer på legger det ikke noen begrensinger....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...