Jump to content

Ladedata til .45ACP


Haubits

Recommended Posts

mine vanligste acp ladninger er:

-200grs swc: 3,8-4,5grs N-310.

-230grs belagt RN: 5,0grs N-320.

-230grs bly RN: enten 5,0grs N-320 eller 5,5-5,9grs N-330.

 

de fleste kuler setter jeg til 32mm, bortsett fra kortere SWC-kuler, der dikteres lengden av bæreflaten på kula.

 

med forbehold om huskefeil og skrivefeil, kontroller dette oppimot sikre kilder før du gjør noe dumt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

data for normakruttet er det litt lite med som du sikkert vet, men P5 kan fungere der du ellers ville brukt N-310. det er litt tregere, men fungerer til feltladninger. selvom vi ANTAR at P5 er litt tregere enn N-310, ser jeg ingen grunn til å gå over maksladninger for N-310(ca 4,5grs under 200grs H&G SWC), om du ikke gidder å måle trykkringer. Du oppnår uansett ikke noe fornuftig, da du er over det fornuftige nivået for feltladninger om du "jazzer opp" denne kombinasjonen.

 

angående N-320 og 200grs SWCer har jeg aldri fått til noe med denne kombinasjonen, ihvertfall til feltladninger. jeg har ikke fått den prresisjonen jeg ønsker meg(i flere våpen) før hastighetene og rekylen er høyere enn det jeg liker å skyte felt med. men om du lader for IPSC(170faktor) kan det fungere med 320, presisjonen har vært bedre når jeg kommer litt opp i hastighet.

det er nå hvertfall min erfaring..

 

anser ettellerannet rundt 4grs N-310 under 200grs swc som den beste feltladningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Så sant ikke denne kulen har en betraktlig lengre bæreflate enn en SWC, så kan du bruke disse ladedataene.

jeg har brukt disse dataene på en Frontier 200gr FP...

 

Litt på siden, men hvor dypt setter du Frontier 200gr FP-kulene? Jeg har satt dem til 30,5 mm, og det funker greit i min pang, men jeg går og lurer på om de egentlig burde sitte enda dypere?

 

Jeg har ikke finmålt, men det ser ut som om de har omtrent akkurat like lang bæreflate som ei gjennomsnittlig 230gr RN. Disse settes jo vanligvis til 32,0 mm, og ettersom 200gr-kula er 2,5 mm kortere må man vel sette denne til 2,5 mm kortere patronlengde, for å få den samme friflukten? Men da er man jo nede i 29,5 mm, og det synes jeg kanskje at høres litt lite ut, både med tanke på trykk og ikke minst mating.

 

Patronlengde på 30,5 mm er i hvert fall kort nok til at kula ikke tar i bommene i løpet mitt, så da har jeg nesten slått meg til ro med denne lengden.

 

Flere som har noen erfaringer med disse kulene?

 

For øvrig bruker jeg 4,0 gr N310 bak disse kulene, ev. 6,2 gr N340.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...