Jump to content

Begynne med lerdueskyting.


marflow

Recommended Posts

Hei, har akkurat levert søknad om hagle cal 12

har ikke jegerprøve, men er medlem lokal jjf. Dette skal vel være nok for

å få innvilget søknaden?

så kommer det til når jeg skal kjøpe våpen.. Våpenet skal kun brukes til lerdue.

Ønsker forslag til våpen jeg burde kjøpe.. tenker å handle på xxl ?

Prisklasse fra rundt 6 til 10 tusen kroner. O/U hagle er det jeg tenker på

 

på forhånd takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det er fryktelig mye å velge mellom.. Min tanke er at skal man kun drive med lerdue er det kanskje like greit å investere i en hagle som myntes til trap og sporting:) Bakdelen er at det er litt dyrt for mange, men til gjengjeld har man ei hagle som er tilpasset en selv og som han har i mange år og kanskje livet ut om man tar godt vare på hagla! Den mest brukte hagla innen trap er vel kanskje Beretta 682 Gold Sporting/Trap.. Veldig mange konkurranse skyttere bruker denne hagla. Og det er det vel en grunn til regner jeg med :) God balanse, bred sikteskinne, tilpassnings muligheter og fin estetikk .. :) Selv bruker jeg en halvautomat både til jakt og lerdue, en Beretta 391 Urika 12/70 eller 76, husker ikke i farta, den er jeg veldig godt fornøyd med og har utallig mange serier på 25 med den hagla.. Nå ligger den kanskje på rundt 10 000 i pris. Ei hagle som tåler det meste om man tar seg tida til å pusse og rengjøre den titt og ofte, og for en våpen entusiast er det ikke noe problem og bruke 20 minutter etter endt skyting på å rengjøre hagla:)

 

Jakthagler er billigere, Lanber, Star, Rizzini osv.. Det beste tipset er vel egentlig å prøve noen hagler.. Håper det hjalp bittelitt hvertfall! :) Lykke til med skytinga og våpenhandelen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det viktigste er at du får hagla tilpasset akkurat deg. Kjøp av en børsemaker som kan kolbetilpassing av hagle. Det er viktigere at hagla passer deg bra, enn hva hagla heter. Skal ikke si så mye negativt om xxl, men mange av xxl sine avdelinger har desverre relativt liten kompetanse på våpen. Skal jeg si noe om merke så er Lanber nevnt. Dette er Norges mest solgte hagle. Personlig så har jeg aldri skutt med denne, men tror den skal være bra. Denne ligger vel på 7-8tusen tror jeg. Så koster det deg kanskje 1-2tusen for tilpassing, og en tusenlapp i trekk, pussesaker osv. Totalt bør dette ende opp på ca. 10 lapper. Et alternativ kan også være å sjekke på nettet for brukte våpen.

 

Lykke til med valget :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...