Jump to content

Sliping av kniver - GERBER - TORMEK etc....


trenurg

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har gått til anskaffelse av en TORMEK slipemaskin - begynner etterhvert å få draget på det og har slipt en del av mine kniver - innebefattet kokk & kjøkkenkniver.

 

har i denne forbindelse noen spørsmål :

 

- Hvor mye skal man slipe på en sløv Egg ?

- GERBER knivene mine virker som de har veldig hardt stål - jeg får ikke disse spesiellt skarpe - bør de ha en lavere eggvinkel enn 40 grader slik jeg bruker på tynne kjøkken & kokke kniver ? øvrige tips ang dette stålet ?

- Hvor mye skal man polere med "lærskiva" - jeg har skjønt at man skal holde på til "rå-eggen" er borte men blir kniven skarepere jo mer man holder på ??? og hvor mye slipepasta skal man ha på skiva ?

 

Takknemlig for svar !

 

hilsen Nybegynnern....

Link to comment
Share on other sites

Som regel sliper man til man får en råegg på oversia.

Hvis du følger nøye med på andre sia av eggen der du sliper, vil du se når du får råegg. Det vil være små spon/"fliser" av stål som begynner å stikke opp, og man holder på til dette skjer langs hele eggen. Og deretter gjentar det på den andre sia.

(Ideelt sett skulle man ha stoppa akkurat rett før råeggen dannes, for å fjerne minst mulig metall, men det krever endel erfaring.)

 

Gerber bruker forskjellige stål i knivene. Står det en betegnelse på bladet, eller vet du hvilken modell du har?

 

Totalvinkelen på en brukskniv kan gjerne være 30-35 grader, på kokkekniver bruker man gjerne 20-25 grader. (Du sliper da halvparten av denne vinkelen på hver side.)

 

Man kan polere til eggen er helt glatt, for å få en best mulig egg. Faren er at man gjør eggen buttere om man holder på for lenge og/eller har for høyt trykk.

 

Bruker en tormek selv og jeg pleier å smøre inn læret ganske godt. (Antagelig alt for mye.)

Bruk omtrent like mye slipepasta som du bruker tannkrem på tannbørsten... :wink:

Link to comment
Share on other sites

GERBER kniven er en "GATOR" med 420 HC Stainless steel - lyden i dette bladet virker mye hardere og "sprøere" enn f.eks. i mine Japanske kokkekniver som blir både skarpe og blanke på null , svisj...

 

Mener du det er best å slipe "med" eller "mot" eggen på en Tormek ?

 

Bruker du "Støtten" når du bryner ?

 

Er det viktig å bryne i samme "vinkel" som man sliper ?

Link to comment
Share on other sites

420 HC er ikke av de mest slitesterke stålene (som er vanskelig å slipe), men vil være værre å slipe enn karbonstål hvis man er vandt med det. En annen mulighet er at arealet som slipes på jaktkniver gjerne er større enn på kokkekniver. Slipfasen er ofte bredere.

 

Er de Japanske kokkeknivene i rustfritt stål eller i karbonstål?

 

Jeg sliper eggen mot steinen, men polering på lær må skje med eggen, ellers kan den skjære seg inn i læret.

Jeg bruker knivjiggen (må kjøpes separat) når jeg sliper kniver på steinen, men polerer uten jigg på lærskiva.

 

Man bør bryne med samme vinkel som man sliper, men ofte bryner man med en buttere vinkel for å få eggen skarp fortere. Dette vil føre til at eggen blir buttere for hver gang man bryner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...