Jump to content

Hvordan lese kritikken på fuglehundprøver i dogweb?


Euro

Recommended Posts

Jeg skal hjelpe en kompis med å finne fuglehund og vi har lett litt i dogweb på de aktuelle hundene, men når det gjelder fuglehundprøver er jeg litt blank siden jeg selv bare sysler med elghund.

 

Hvordan leser jeg kritikken på prøvene i dogweb og hva er de forskjellige momentene? Noen er opplagte, men ikke alle...

 

Som eksempel kan det stå slik på forskjellige prøver for en hund:

 

SL ES EST StM StU TS MS JA FA Slv SB Rev Sam Prem

70 1__________________ 5__5__6__4__4___4___0

45 ____________________ 4__4__5__4__4___4___0

65 0___0_________0__0__ 5__5__6__5__5___4___0

70 2___1 _______________5__5__6__4__4___4___1

 

Er det premieringen lengst til høyre? Det synes jeg er litt rart, for som oftest ender det med 0 der.... Noen felt er blanke. Nei, dette skjønner jeg ikke mye av.....

Link to comment
Share on other sites

Tja, husk at for å få premie på hunden ha et fuglearbeid. Ellers blir det ingen premie uansett hvor godt hunden går.

 

SL = slipptid

 

så noe annet angående stand, tomstand etc.

 

Så det viktigste

 

Ja= Jaktlyst Beste karakter 6

Fa= Fart Beste karakter 6

Slv= Selvstendighet Beste karakter 6

Sb= Søksbredde Beste karakter 4

Rev= Reviering Beste karakter 4

Sam= Samarbeid. Beste karakter 4

 

Premiering må inkludere fuglearbeid - karaktersettes ihht totalintrykk 1-3 (1.ste premie er selvfølgelig best)

 

Er ingen ekspert på området, men tror ihvertfall ikke jeg har svart noe feil her.

Link to comment
Share on other sites

De andre leses slik : Egne stand,Egne støkk, Stand med makker, Stand uten makker, Tom stand , Makker stand.

 

Det kom nye jaktprøveskjemaer i vinter og her bedømmes også hundens presisjon samt viljen til reis. Før var reisen også bedømt, men på en annen måte. Stilbedømmelsen er idag tatt vekk, noe jeg personlig er sterkt uenig i. Som du ser, har det ikke vært fugl i slippene, blir det naturligvis mye null eller strek.

 

Som nevnt ovenfor er 4 beste karakter når det gjelder søksbredde, reviering og samarbeid. Mer enn 4 er for meget, og under 4 er for lite. både form mye og for lite trekker i premiegraden, men det er verd å merke seg at to hunder med annen eller tredje premie kan være SVÆRT forskjellige.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

La meg sterkt anbefale at dere rådfører dere med avlsrådet for rasen dere vurderer. Der kan dere få god veiledning, samt en liste over godkjente parringer. Disse tallverdiene er greie nok, men verdiløse uten at man får se hunden i arbeid. Emnet ser lovende ut, men hva vet dere om linjene bak? Om hunden det parres med, etc.

 

Min valp ble kjøpt etter en snakk med avlsrådet. Anbefalt parring. Han gjorde det knallfint i sin første jaktprøve denne helgen, ved å bekrefte oppdretters påstand om linjer som ville gi jaktlyst og format på søk. Faren bekreftet dette ved å ta toppremiering med championatpoeng denne helgen.

Tabellene er gode verktøy, om det finnes mange prøveresultater, men du bør sjekke hele kullet og linjenes andre parringer om du ønsker å bruke denne statistikken.

Det arbeidet har avlsrådet alt gjort for deg, samtidig som du kan regne med at medlemmene i rådet kollektivt vil ha sett hundene i aksjon, under prøver og jakt, eller at de har kunnet rådføre seg med kyndige hundefolk som har sett hundene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar at du vet like godt som meg at kriteriene for bedømmelse av stil er dommernes totale og subjektive oppfattelse av hele hundens måte å bevege seg på i terrenget. Med fin stil regner man som regel en hund som beveger seg på en grasiøs og elegant og livlig måte med høy hodeføring og som tydelig viser glede i det arbeidet den utfører. Noe av grunnen til at vi har hatt denne diskusjonene om stilbedømmelse eller ei, springer utifra det særnorske(og svenske) regeleverket om at britiske og kontinentale hunder bedømmes på samme prøver. Sånn er det ikke andre steder i verden, der disse holdes helt adskilt. Ofte har det blitt satt liketstegn mellom fart og stil, noe som etter min mening ikke var korrekt og som også har vært påpekt av særlig eldre dommere på dommerkonferanser. Selv om stil i dag ikke skal bedømmes med tallkarakter, skal det beskrives i kritikken. Min mening er at en hund som har fin stil, jmf. det som er skrevet lenger oppe, vil være en hund som har lettere for å være presis i inngang i fugl og også sitt videre fuglearbeid. Særlig viktig her er hodeføring for å raskt lokalisere og sette/spikre fuglen. En hund som flyr og roter med snuta i bakken som en annen "nebbenuse"vil oftere støkke fugl, det være seg engelsksetter eller vorstehe.

 

Når det gjelder skogsfuglprøver, avvikles jo de på en helt annen måte. Her er det endommersystem og ingen bikkjer slippes med makker. Terreng og biotop vil gjøre det vanskeligere å bedømme slik som fart og stil. Personlig har jeg aldri stilt på skogsfuglprøve, men særlig dette med hodeføring og inngang i fugl må være viktig også her. Særlig tidelig på høsten. Skogsfuglen er en mye vanskeligere fugl ha med å gjøre enn rypa, og her vil en hunds erfaring ha mye mer å si enn på ett rypekull(selv om steggen også ofte er en luring)

Det diskuteres jo også om 1.AK skog skal kvalifisere for å starte i VK på høyfjell og lavland

Link to comment
Share on other sites

Som eksempel kan det stå slik på forskjellige prøver for en hund:

 

SL ES EST StM StU TS MS JA FA Slv SB Rev Sam Prem

70 1__________________ 5__5__6__4__4___4___0

45 ____________________ 4__4__5__4__4___4___0

65 0___0_________0__0__ 5__5__6__5__5___4___0

70 2___1 _______________5__5__6__4__4___4___1

 

Er det premieringen lengst til høyre? Det synes jeg er litt rart, for som oftest ender det med 0 der....

 

 

Tusen takk for svar, det var oppklarende.

 

Det eneste jeg lurer på da er om det er premiegraden lengst til høyre? Det virker jo som om det oftest ender med 0 i premie. Hvis dere ser på de 4 kritikkene over så er det 0 i premie på de 3 første, selv om det jevnt over er veldig høy score på de forskjellige momentene. Er det trekk i fuglearbeid som gjør totalinntrykket så dårlig at de ender opp med 0 på tross av ellers gode kritikker?

Link to comment
Share on other sites

Når hunden ikke er kommet for fugl, eller har løst fuglearbeidet feil, så kan den ikke få premie.

 

Kommer den for fugl, så premieres den med enten 1., 2., eller 3. premie - innenfor sin klasse.

 

For å få 1. må den ha gått suverent i minst 60 minutter, den må ha arbeidet utmerket innenfor kravene, og den må ha løst fuglearbeidet godt. I AK får den ikke lov til å støkke fugl, f.eks. -- i UK kan den støkke uten å bli utslått, men for å bli premiert må den være for fugl.

 

Det er strenge krav, og få premier. I helgen gikk jeg i et parti med seksten hunder der kun én fikk premie, så etter dette partiet er det femten hunder som får 0 i den kolonnen. Men man gir likevel tallkarakterer på de ulike kriteriene, for at man skal kunne danne seg et bedre bilde av hundens egenskaper, selv om den ikke kom for fugl.

Hunden du vurderer har lovende tall, har et parti der den kom for fugl, men som ikke resulterte i premie; og et annet der den kom for fugl, og som resulterte i en 1. premie, i tillegg til to partier der den viste gode egenskaper, men ikke kom for fugl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...