Jump to content

Tips til kaliber?!


ize79

Recommended Posts

Heisa... Tanker jeg har i mitt lille hode... Jeg har lyst på rifle!

 

Har jo kombi med 7x57R, men kunne godt tenkt meg en med litt mindre kaliber å...

Grunnen er i hovedsak de duene som skulle dukke opp utenfor hagle hold, men vit at jeg bor midt i "skauen" med jakt-muligheter fra stuevindu med noen åkre rundt omkring.

 

Hvilket kaliber ville DU valgt?! Hvor høyt kan du gå før det ikke er mer enn "revemat" igjen av dua, å på hvilket kaliber-størrelse begynner det evnt å bli AKTUELT å skyte feks: hare, rev, å annet småtteri som dukker opp?!

Skjønner ikke en dritt av det kaliber greiene, men har kikka litt på 22.

Link to comment
Share on other sites

Så med andre ord... Istedenfor å kjøpe docter sikte til kombien for å kombinere due å revejakt, å kjøpe en rifle til for å ta duer på langt hold, burde jeg heller ha skaffet meg en 6,5x55/kal.12?!!? Eller er det alikevel forsvarlig å bruke 7x57 til revejakt?!

Link to comment
Share on other sites

Så med andre ord... Istedenfor å kjøpe docter sikte til kombien for å kombinere due å revejakt, å kjøpe en rifle til for å ta duer på langt hold, burde jeg heller ha skaffet meg en 6,5x55/kal.12?!!? Eller er det alikevel forsvarlig å bruke 7x57 til revejakt?!

 

Hvorfor i herrens navn skulle det ikke være forsvarlig å bruke 7x57 på rev..??? Kan jo skyte elg med 7x57 jo :wink:

 

Hvilket kaliber ville DU valgt?! Hvor høyt kan du gå før det ikke er mer enn "revemat" igjen av dua, å på hvilket kaliber-størrelse begynner det evnt å bli AKTUELT å skyte feks: hare, rev, å annet småtteri som dukker opp?!

 

Du kan sprenge dua i filler med en 22-kaliberrifle hvis du bruker feil kule. Men så kan du lage et lite hull gjennom dua med en 30-06 med helmantel.. Hvis du skjønner..

Link to comment
Share on other sites

Var andre veien jeg tenkte på :) Klar over kraften i 7x57`en ja... :)

 

Tenkte at 7 var "mer" gunstig for rev enn 6.5, men har skjønt greia nå!!! :) (egentlig bare for å forsvare å beholde Brno`n, siden jeg liker den godt:)

 

Skal "prøve-skyte" ett par duer med 7x57`en på jordet her for å få oppfatningen av kulas effekt :)

Trenger i tillegg lokkefor til reven :)

 

 

Å joda... jeg er forsåvidt grønn på området, å under opplæring :)

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte mye for både trening og jakt, så ville jeg valgt en rifle i .223 med en riflestigning som er 1:9 eller brattere. Da har du børse som duger til alt fra duer til rådyr. Hvis du derimot skal ha en allsidig rifle som primært skal benyttes til jakt, eller om forskjellen i ammokostnad ikke er et tema, så ville jeg uten tvil ha valgt en 6,5X55.

 

Det beste er jo selvfølgelig å anskaffe seg begge deler :wink: !

Link to comment
Share on other sites

Ser den:) Det beste er bestandig å ha ALT :)

 

Greia er at jeg allerede har en 7x57/12... Ammokostnaden spiller forsåvidt liten rolle, det viktiger er igrunn allsidigheten!

Derfor jeg var innom docter sikte her (vet det ble litt offT) men fordi sjansen på sjappe skudd på ett par duer gikk hus forbi pga kikkerten kom i veien...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...