Jump to content

Dillon XL650 VS Super 1050


dartvidar

Recommended Posts

Jeg har tenkt til og kjøpe meg en ny ekstra lade presse.

Fra før så har jeg en XL650 men jeg lurer på og kjøpe en presse til så jeg slipper og bytte kaliber så ofte.

Valget mitt da blir enten og kjøpe en XL650 til, som jeg allerede har mye utstyr til, eller en Dillon Super 1050.

Er det noen som har efaring med begge disse pressene?

Det blir veldig mye dyrere og gå for en 1050 presse, da utstyret i fra XL650 ikke passer i 1050, er det hvert de ekstra kronen som jeg må ut med for en 1050?

Den er vell bedre en XL650 på 223 rem ammo?

Jeg skal lade mest 38 super, cal 32 S&W, 223 Rem, 9mm + noen mindre mengder 44 Mag, 38 special.

Jeg har allerede conversion set, dier og Quick changes set i alle calibrene til min XL650, så jeg har toolhead ferdig opp satt med krutt måler og dier satt opp i hver caliber.

 

Tips tas i mot med takk.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikkje skjønne at du i det heile tatt vurderar 1050 til ditt bruk, spesielt når du har så mykje utstyr til 650. Kaliberbytte på 1050 er ikkje berre ein større prosess, det er óg mykje dyrare. 1050 er meir egna for folk som ladar veldig store mengder ammunisjon i eitt kaliber.

 

Nokre gode råd frå Brian Enos:

 

If you'll only load one to three-thousand rounds per month, and plan to switch calibers from now and then to frequently, get the 650. If you plan to shoot 50,000 to 60,000 rounds a year (4,000+ rounds/month), especially in a single caliber - get the 1050. So, if caliber changes will be involved, lean toward the 650. If you don't plan to switch calibers, and would just like to set down at the machine and crank out some serious ammo when you have a few minutes - get the 1050.

In the same way one knows if they're ready for the 650 over the 550, one usually knows when they're ready for a 1050.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ingen rasjonelle grunner som kan forsvare prisen på en 1050 - men på den annen side, finnes det noen rasjonelle grunner på å bruke 40-50k på en AR15?

 

1050'n er noe man kjøper fordi man VIL HA en 1050.

 

Facts:

- Den er ganske mye raskere å lade på når den først er satt opp, pga bedre utveksling - dvs du kan lade lengre før du blir sliten og den har færre driftsavbrudd.

- Den er helvette å bytte kaliber på, mye finjustering og fikkel

- For .223 og 9x19 ladere er den genial fordi den fjærner nitinga i hettelommene

 

Min sto i .40 permanent, bortsett fra en gang i året som jeg satte den opp til å size .223.

Solgte den fordi jeg hadde plassmangel, men skal garantert ha en ny en gang i fremtiden.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ingen rasjonelle grunner som kan forsvare prisen på en 1050 - men på den annen side, finnes det noen rasjonelle grunner på å bruke 40-50k på en AR15?

 

1050'n er noe man kjøper fordi man VIL HA en 1050.

 

Facts:

- Den er ganske mye raskere å lade på når den først er satt opp, pga bedre utveksling - dvs du kan lade lengre før du blir sliten og den har færre driftsavbrudd.

- Den er helvette å bytte kaliber på, mye finjustering og fikkel

- For .223 og 9x19 ladere er den genial fordi den fjærner nitinga i hettelommene

 

Min sto i .40 permanent, bortsett fra en gang i året som jeg satte den opp til å size .223.

Solgte den fordi jeg hadde plassmangel, men skal garantert ha en ny en gang i fremtiden.

 

Dagfinn

 

Du er inne på noen der, AR15 min er nokk oppe i ca 45 000 kroner nå.

Det er vell mere man vill ha, en praktiske grunner til jeg har kommet opp i den prisen.

 

Men med valg av lade presse tror jeg nokk jeg vill være mere praktisk.

 

Sitatet i fra Brian Enos var bra skrevet.

 

Jeg har ikke lader 223 Rem enda, men du refererer til 1050 er bedre for den fjærner nitinga i hettelommene. Hvordan gjør du det med en XL 650 Presse ???

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har ikke lader 223 Rem enda, men du refererer til 1050 er bedre for den fjærner nitinga i hettelommene. Hvordan gjør du det med en XL 650 Presse ???

 

Manuelt med tenhettelommebrotsj eller Dillon superswage -en og en hylse. Jeg siza ganske mange tusen 223 hylser på 1050'n min før jeg solgte den og har fremdeles en del igjen, men når det blir tomt tror jeg veien til en ny 1050 er kort.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

 

Manuelt med tenhettelommebrotsj eller Dillon superswage -en og en hylse. Jeg siza ganske mange tusen 223 hylser på 1050'n min før jeg solgte den og har fremdeles en del igjen, men når det blir tomt tror jeg veien til en ny 1050 er kort.

 

Dagfinn

 

Så dette er verktøyet jeg trenger da?

 

http://www.dillonprecision.com/content/ ... _Swage_600

 

Noen som har erfaring med denne? Hvor mange hylser klarer mann i timen>

 

Så på 1050 pressa så gjøres dette automatisk?

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer, den gjer det same nytten som 1050-pressa. Den er óg veldig kjapp å bruke, kan ikkje tru at ei 1050 er så altfor mykje kjappare. Einaste som tar lenger tid er at ein må byte hylse for hand.

 

1050 ER mye kjappere av den enkle grunnen at den gjør dette automagisk samtidig med at du gjør alt annet. Du må mao håndtere hver hylse en gang ekstra skal du lade på noe annet en 1050'n.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Det er vanlig å nite hettene på militære patroner. Det betyr at en god del 9mm hylser er nitta - men langt fra alle. De fleste 223 hylser er av militært opphav, og følgelig nitta.

 

Har ikke vært plaga av dette fenomenet i andre kalibre.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

7,62 nato er nitet, men relativt lite av det vi kommer over i Norge er med boxer hetter, 30-06 (mil)også men den begynner det å bli leeeenge siden var noe av, har også sett 45 acp med niting, men da med berdan hetter. Ikke noe av dette er vel spesiellt problematisk for vårt behov, da det antagelig går mange år mellom hver gang en kommer borti annet det DK alt har nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...