Jump to content

Sjøfugljakt vest for Bergen?


Bris

Recommended Posts

Hei!

 

Har tenkt meg å utvide jaktopplevelsene fra hjort/rype/skogsfugl til sjøfugljakt.

Bor i Bergen og lurer egentlig på det meste om denne -for meg - ny jaktformen.

Padler mye kano og har tenkt å bruke dette som fremkonstmiddel...

 

- Hvor/Hvilke områder kan man jakte uten å måtte kjøre alt for langt fra Bergen?

- Hvilke regler gjelder med avstand fra land, jaktkort, jaktbare arter osv

- Hva er hensiktsmessig jaktstrategi. Postering

eller snikpadling inn mot observerte fugl...?

 

- Og til slutt: Hvis deres gode tips skulle resultere i utbytte lover jeg å legge inn bilder og noen ord (hvis det er interesse for det..)

 

Takker for alle svar :D

Link to comment
Share on other sites

På fjord og sjø kan du jakte fritt med kano (eller båt uten motor). Det eneste du trenger er jegeravgift.

 

Så lenge du ikke alt for nærme hus er det ingen begrensinger.

 

Jeg er ikke sikker på om dette er riktig i sjøommrådene rundt Bergen.

Jeg tror grensen går ved strømsnesholmene(Askøy) og over til Eidsvåg, det er ikke lov og jakte sør for denne grensen .

Jeg tror også grensen går ved hjelteskjæret(Askøy) over til Sotrabroen, Det er ikke lov og jakte øst for denne grensen.

Dette er ikke noe jeg vet helt eksakt, men jeg har hørt dette tidligere. En telefon til havnevesenet vil sikkert avklare dette.

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg aldri hørt om før, men det går jo inn under sunn fornuft.

Burde kanskje ta en telefon til havnevesenet og høre hvor "indre havn" opphører. Men grensene du skisserer er jo de mest sansynlige.

Det er ikke et ideelt område sånn rent jaktmessig heller. En enslig kano har ikke mye å stille opp mot Queen Mary II og andre cruiseskip.

Link to comment
Share on other sites

Om du har anleding til å køyre til Sotra eller Øygarden vil dette ikkje vere noko problem.

Me jakter ein del der ute og helst på vestsida. Med kano har du god tilgang på holmer og skjær.

 

Erfaringsmessig er det helst på kvelden eller i dårleg vær fuglane trekker innaskjærs.

 

Da jakter me primært på skarv.

 

I dei tilfeller me vil gå i land på større holmer for litt posteringsjakt så avklarer me med grunneiger først.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...