Jump to content

Hva skjer med kula?


Guest GAB

Recommended Posts

Jakter en del ringdue om dagen, med kal. 22. Jakta foregår i åkerlandskap, med spredt bebyggelse. Jeg er veldig nøye på å ha trygg bakgrunn. I forbindelse med dette lurer jeg på...

 

1) ...hvor langt kula går ved bom, skyting på 45 grader og høyere? Har hørt ca 1,8 km.

2) ...hvor langt kula kan fortsette etter treff på due?

3) ...hva er skadepotensialet til kula på 4-500 meter?

 

Bruker HP sub-ammo, 2,6 gram. Mener den har en utgangshastighet på ca 320 m/s. Ønsker meninger rundt dette for å lære mer om kal. 22 og sikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

Ved bom nærmere 2000 m, avhengig av ammunisjonstype.

Etter treff er umulig å si sikkert, hulspiss vil deformeres mer enn solid, hvor du treffer gir ulik deformasjon, hvilke vilt du har skutt på, større dyr bremser kulen mer enn små dyr.

Jeg ville anta at det skjelden vil gå kuler mer enn 800 m etter treff i vilt.

På alle avstander er kulen i stand til å drepe et menneske.

Link to comment
Share on other sites

Sikkerthets avstanden som er oppgitt på eska er den du burde forholde deg til...

trodde man bare kunne bruke hulspiss når men bruker 22. til jakt? HVIS det er slik er det jo ganske uinteresant hvor langt en solid går etter gjennomskyting...HVIS!

og siden du spør om hvor langt kula(hp sub) vil gå etter gjennomskyting på DUE, så er jo det avhengi av hvilken vinkel og hvilket skuddhold du har.

4-500 meter er ikke sikkert skytehold med 22. kula dreper sikkert, men risiko for skadeskyting blir stor på det holdet. og hvis det er due det er snakk om så tror jeg du har 99% sjanse for å bomme på slike hold :lol:

Link to comment
Share on other sites

Sikkerthets avstanden som er oppgitt på eska er den du burde forholde deg til...

La ikke merke til noe slikt på esken. Får se en gang til.

 

trodde man bare kunne bruke hulspiss når men bruker 22. til jakt? HVIS det er slik er det jo ganske uinteresant hvor langt en solid går etter gjennomskyting...HVIS!

Det er hulspiss, ja. Men hvorfor er det uinterressant? Kan ikke projektilet gjøre skade selv om kula har ekspandert?

 

Jeg har selvfølgelig ikke tenkt å skyte på vilt på 4-500 meter. Spørsmålet var om skadepotensialet til kula på det holdet, ved bom f.eks. Skyter de fleste duene på 20-40 meter.

 

På alle avstander er kulen i stand til å drepe et menneske.

Det var vel egentlig dette jeg lurte på. Hvis det er riktig, er det jo all grunn til å være varsom ved valg av "skyteplass". Forstår også at det er veldig vanskelige spørsmål jeg har stilt, og at svarene er avhengig av mange variabler!

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Etter treff i vilt eller annet relativt solid materiale vil .22 kula i omtrent 100% av tilfellene ikke være gyroskopisk stabil lenger. F.eks tester jeg har gjort, .22lr skrå skudd mot vann, viser at samtlige så ut til å kante når dem kom opp (nøkkelhull, eller veldig ujevne hull i plate satt bak vannet). Etter en slik medfart vil ikke disse kulene komme langt, jeg antar en 200-300meter som max. Luftmotstanden blir enorm når den snurrer gjennom luften på den måten.

 

Problemet er den gangen dette ikke skjer - tilfeldighetenes spill kan sende en kule avgårde som ikke har kantet og som går mye lenger. Veldig vanskelig å teste slikt fullt ut. Better safe than sorry

 

Som andre skriver får kula gå "helt i fred", og med skrå utgangsvinkel er den farlig på svært lange hold. Dette fordi den mister relativt lite fart og vil gå stabilt langt.

Link to comment
Share on other sites

uinteresant hvor langt en solid går etter gjennomskyting...

fordi man ikke skal buke "solid"(LRN) kuler på jakt med 22.

 

 

og siden du spør om hvor langt kula(hp sub) vil gå etter gjennomskyting på DUE, så er jo det avhengi av hvilken vinkel og hvilket skuddhold du har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...