Jump to content

Rådyrgryte anyone?


Apelars!

Recommended Posts

Jeg har en god slump med diverse bogkjøtt fra bukken jeg skjøt her om dagen, som er klar for å bli til fredagsmiddag.

Jeg driver å leter etter en passende oppskrift, men hvorfor gå over bekken etter vann, når noen her inne sikkert har noe på lur!

Fåreløpig har kjøttet blitt renset og delt, og lett brunet i smør.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt på linje med det ak har beskrevet over. Synes det naturlige og enkle er best.

 

Jeg bryner kjøttet i panne eller støpejernsgryte. Bruk godt med smør. Om du skal ha med løk og diverse sopp (diverse siden det kan være selvplukket skogssopp, eller champinion à la boks) har du det oppi. Gjerne etter at kjøttet har surret litt. Når dette er ferdig, har jeg ofte vann slik at det dekker kjøttet. Det er mest for å være sikker på å få mørt kjøtt, så det avhenger av mørhetsgraden. Vannet fordamper, og smaken forsvinner ikke! Så har man oppi fløte, fløte og eventuelt rømme. Selv er jeg noe forsiktig med rømmen, da jeg ikke er så glad i for mye syrlig smak. Blir gryta noe tynn, kan man ha i litt brunt maizenna-mel og røre ut. Det klumper ikke, og kan strøs rett i gryta.

Om man vil ha i andre grønnsaker, har man de oppi tidsnok til at de blir ferdig til man skal servere. Her gjelder smak og behag.

 

Krydre underveis, og til slutt med geitost + siste finpuss med salt og pepper.

 

Serveres med ris, men helst med hjemmelaget potetmos.

 

Som ak skrev, det er ikke noe slankemat. Men de gangene man serverer vilt (hos meg skjer det ikke hver dag...), så må man tillate seg å bruke ingredienser som er kjøttet verdig.

 

Om man liker vin til, kreves det en litt kraftig en. Selv liker jeg viner laget av Shiraz (Syrah) - druen. Men siden jeg ikke er noen stor vinkjenner, samt at dette også er som baken, vil jeg ikke anbefale noen vin direkte.

 

Med viltkjøtt (og fløte), kan man nesten ikke misslykkes. Ønsker deg ett godt måltid, og lykke til!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...