Jump to content

Flått i Trøndelag


CatLikeFox

Recommended Posts

Håper det er greit at jeg låner tråden litt.

Nå er ikke jeg fra ditt område, men bor litt lenger nord ved fylkesgrensa mellom nordland og tr-lag.

Her har flåtten økt noe grasat de siste årene, og flåttplukking er blitt et dagligdags tiltak bare en har vert uttafor døra litt.

Hundene her har stadig flått på seg, og jeg har plukket flere på meg selv også.

Det været vi har hatt i sommer er vel også med på å fremme bestanden av "utysket"

 

I går fant jeg en på ene hunden min som var helt full av blod, men det rare var at den hadde en "påsitter"

Det krøp en bitteliten flått rundt på den som var fullsugd og stor som ei ert, dette har jeg sett tidligere også.

Er det noen som vet hvorfor den lille flåtten var "påsitter" ?

Har dette noe med formering (parring) å gjøre? jeg bare undres...

 

Har tatt et bilde av flåtten med påsitter'n her.

 

Fltt.jpg

 

Forøvrig: Gratulerer med rådyrbukken catlikefox

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske flått i trøndelag :roll::arrow::mrgreen:

Husker for noen år siden, da fant vi flått på hunden vår, det var på namdalseide i Nord-Trøndelag, så den finnes her

Link to comment
Share on other sites

Kuriøst bilde, Egil!

Har ikke sett lignende selv, men er nysgjerrig på hva svaret er.

har tilhold på Fosen rett over fjorden for Trondheim, og også her har flåtten så til de grader kommet.

Plukket den første av dattera mi her forleden.

Så min første flått på bukken jeg skjøt i fjor.

Bukken til en kompis i år var dekt av flått på hode/ører og nakke.

Årets bukk for min del hadde 6-7 flått totalt.

Har nå lagt inn flåttsjekk som fast rutine på ungene mine, mens jeg sjøl alltid henger fra meg jaktklærne ute og hopper rett i dusjen etter en tur i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Fantes knapt nok flått i distriktet mitt i Sør-Trøndelag inntil for 3-4 år siden. Var en og annen på hundene innimellom, men det var bare "hvert skuddår". For 3 år begynte flåttene plutselig å dukke opp. Og nå er det nokså vanlig at det kryper og kravler flått på oss. Det er ikke så vanvittig som lenger litt lenger sør på Hitra og Nordmøre, men det virker som flåttbestanden øker relativt kraftig hvert år. Spesielt i områder i terrenget hvor vi vet at det oppholder seg mye hjort, er det også veldig vanlig å treffe på flåtten. For to år siden fant vi de første flåttene på viltet vi skjøt, i fjor var det relativt store mengder.

Link to comment
Share on other sites

Har funnet flått her i distriktet (Steinkjer) en gang, på en elgkalv jeg skjøt høsten -08. Elgkalven jeg skjøt høsten -08 må jeg kanskje si, det var et sjeldent magert år...

 

Ellers bruker jeg å sjekke om sauene har flått når jeg har anledning, og har til dags dato aldri funnet flått på dem, men det blir kanskje dårlige forhold for flåtten der det beites hardt (som her...).

Link to comment
Share on other sites

men det blir kanskje dårlige forhold for flåtten der det beites hardt (som her...).

At flåtten dukket opp her jeg jakter i Orkdal, har selvfølgelig sammenheng med den økende hjortestammen og mildere vintre. Men jeg velger likevel å tro at det er en fullstendig stopp i utmarksbeite (flere gårdsbruk avsluttet saueholdet samtidig) som er den viktigste grunnen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...