Jump to content

Trenger hjelp med vorsteh


maxx123

Recommended Posts

Hei

 

Vi trenger et tips/hjelp med et problem vi har her i huset

Har en Korthåret vorsteh som har separasjons angst og hater å hvere hjeme alene. (holder leven i mange timer i strekk)

Han er2,5 år nå og problemet har hvert der helet siden vi fikk han

Han er hjemme alene 2 dager pr uke.

 

Vi vurderer å gå til innkjøp av en hund til, men er ikke sikre på om det er riktig vei å gå

Vi tenker da på en eldere hund å ikke en valp som antagelivis bare vil lære av han som allerede holder leven

 

 

MAXX

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler å ta hunden med på kurs.

Hvert tilfelle er mer individuelt basert enn man skulle tro.

 

Kan ramse opp mange ting, men kurs med erfaren instruktør hjelper MASSE.

De ser ting veldig ann iforhold til hunden og dere.

 

 

visse ting er gjengangere:

1. ta fido ut på laaang tur før den er alene.

2. når du drar, ikke lag mye styr men vær bestemt. "hade, nå drar jeg". ikke noe kos eller no.

3. vent utenfor og hvis fido lager lyd, ikke gå inn. når fido er stille i ca 5 min gå inn. Hvis den holder på i timevis...

nonstop... bør du trene den opp noe ala:

gå ut, fido uler, si "nei" sånn atden hører den gjennom vindu/dør etc. Når den stopper, vent 1-2min og gå inn og ros. gradvis øk tiden.

4. og mest viktig. Når du kommer hjem etter en stund, ikke kos med fido!!! Du kommer hjem og alt er rrroooolig.

Gjerne sett deg i sofaen og ignorer hunden i 5-10 min mens du leser posten. Så, kan du ta fido ut på tur =D og være kjempe happy.

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problemet med vår KV når hun var valp. Hun lagde et helvetes leven når vi gikk.

 

Svaret ble og gjøre som "stratos" nevner. Vi gikk mye ut og inn en periode, og til slutt ble det helt normalt for hunden med mye trafikk i døra. Vi satt utenfor og gikk uten mønster inn og ut. Ingen rosing eller kjefting. Noe av løsningen for oss var å slutte å bruke sikkerhetslåsen. Ble den låst = lang periode hjemme alene = uling.

 

Når vi kun brukte en lås, så gikk alt bra. Virket som hun trodde vi bare skulle ut en liten tur.

 

-olan

Link to comment
Share on other sites

Separasjonsangst skriver seg (i min verden) fra dårlig lederskap. En hund med dårlig lederskap blir urolig/får panikk når menneskene dens går fra den. Går du ut av døra kan ikke hunden ta ansvar for deg og blir dermed urolig. Som nevnt over er det å hilse på hunden med det samme du kommer hjem en veldig vanlig feil å gjøre. I ulveflokken må man alltid gjenopprette/sjekke av rang etter adskillelse. Og man hilser alltid først på ranghøyest. Derfor bekrefter man alfa position til hunden ved hilse på den med det samme man kommer inn. Disse hundene er etter minerfaring også lett stresset ellers da de hele tiden må passe på flokken sin.

 

Jeg putter alltid hunden i bur uten ett ord og han kommer aldri ut uten å være helt rolig. Når jeg kommer hjem hilser jeg på alle andre og overser hunden fullstendig. Når han har lagt seg ned og slapper av så kaller jeg inn el slipper ut av buret. Da kan jeg gi så mye kjeærlighet jeg bare vil.

 

Bøkene til Jan Fennel er bra tips vedr dette problem.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Ingen regel uten unntak, bikkja mi er alene hjemme i opptil 7-8 timer, da står han ute i løpestrengen hvis det ikke er forjævlig vær, da er han inne. Han vil seff være med når jeg drar, men med litt klapp og kos og småprat så sitter han bare og ser etter meg når jeg drar. Dette er en petit basset griffon vendeen.

 

Når jeg kommer hjem så ligger han som regel og sover på plena og blir fryktelig glad når jeg kommer. Siden det er bare vi to i kåken her, så hilser vi alltid godt og grundig når jeg kommer hjem. Han er overhode ikke i tvil om rangen i gården her for det.

 

Men tipsene over her er sikkert gode ledetråder uansett, og solid befesting av lederskap er iallfall alfa omega uansett situasjon med hunden. En hund som har soleklart for seg hvem som er sjefen er en trygg hund, da behøver ikke den ta ansvar for "flokkens" ve og vel.

Link to comment
Share on other sites

Dette med rangering og kven ein helsar på først er svært viktigt.

Sjølv med ingen andre enn hunden og meg tilstades får hunden venta nokre minutt til eg helsar på den.

Ingen merksemd sjølv om hunden gir klar melding:

"Hei, sjå her er eg!", og halen den går som ein propell.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...