Jump to content

Skadet hund


absolutatle

Recommended Posts

Jeg var litt lite omtenksom og slurvete i går og lot bikkja fly rundt i skogen med halsbåndet på. Et halvstrupbånd som satt veldig løst. Hun klarte å sette fast framlabben i båndet og ble borte for meg. Jeg fant henne igjen etter 15-20 min da hinket hun rundt på tre bein. Hun virker litt pjuskete og skulderen er øm. Hvis jeg klemmer henne litt øverst på beinet/skulderen så hyler hun til. Antagelig er det bare en muskulærskade, men er det noe spesielt jeg kan gjøre for å lindre skaden så hun blir bedre kjappere?

Link to comment
Share on other sites

Uff, detta var trasig. Håper det går bra, men.. Her er nå min mening:

 

Hvis ho hviner til når du klemmer ville jeg reist til veterinæren på en sjekk. Heller en gang for mye, enn å drite seg ut med å ta den "pøkkj, vi venter og ser, det ordner seg sikkert".

Etter å ha vært minutter fra å miste gullet mitt, og hatt mye skader på henne førut drøyer jeg ikke lenger med å reise. - Det kan jo tross alt dreie seg om skader som ikke bør belastes i det hele tatt på lang tid - selv om hunden etter en stund ser frisk og rask ut.

 

Dissa dyra fortjener kun det beste, og det er bedre å koste på de kronene veterinæren skal ha, enn å laste sin egen samvittighet med "hvorfor i all verden dro jeg ikke før"...

Link to comment
Share on other sites

Eg ville venta littegrann og sett om det gjekk over. Følge hyppig med på hunden og observere almmenntilstand.

Dersom det ikkje går over innan rimeleg tid, kontakt veterinær.

 

Eg er einig med HyprJinta i at dyra fortjener det beste og at det ikkje bør stå på kroner og øre.

Men det hender no at vi får oss ein smell/småskade vi og. Som gjer jækla vondt, men som går greit over.

Link to comment
Share on other sites

Spørs jo hvor stakkarslig hunden er.

Jeg venta med å reise til vet med Keira da ho brøt av tåa. Ho halta/gikk ikke på benet, men når jeg klemte og kjente over benet fra skulder til klo var det ingen smertereaksjon. Prøvde liksom alt, men 2. dagen begynte tåa og hovne opp...

Så det kan være mye skade som vi ikke ser også!

 

Prinsippet mitt er at en kontroll koster lite i forhold til en hund som kan få skader for livet!

Link to comment
Share on other sites

Jo, jeg valgte å la meg overbeise av kona om å ta med bikkja til veterinær i går. Hun hadde vært ute på med bikkja om morgenen og da hadde en "kyndig dame" klemt litt på beinet til bikkja så hun skreik til. Jeg trodde jo da at det kunne være noe alvorlig.

 

Hos veterinæren derimot fant de ingenting feil med henne. Det var da et døgn + noen timer etter hun pådro seg skaden. Så den lille skaden leget seg fort.

 

Lærdommen er vel at det er greit å ha is i magen av og til. Neste gang skal jeg stole mer på min egen dømmekraft og tørre og leke litt lege/fysioterapeut selv. Jeg var jo så redd for å bøye og tøye på beinet i frykt for å gjøre noe galt...

Link to comment
Share on other sites

Lærdommen er vel at det er greit å ha is i magen av og til. Neste gang skal jeg stole mer på min egen dømmekraft og tørre og leke litt lege/fysioterapeut selv. Jeg var jo så redd for å bøye og tøye på beinet i frykt for å gjøre noe galt...

 

Jeg tørr aldri "leke" dyrlege og tenker istedet: hva hadde jeg gjort hvis det var et barn (for hunden min er like mye verd som resten av familien).

Jeg liker å være på den sikre siden bestandig

Link to comment
Share on other sites

Det var bra, og jeg sitter her glad for at du dro til veterinæren.

 

Men, støtter meg absolutt ikke til det å drøye før man reiser til veterinæren.

 

Hva koster et kjapt veterinærbesøk i forhold til en alovlig skade som kan gi varige mén, tapt bruksegenskap osv?

Og hva koster det vel ikke ens egen samvittighet å vite at veterinærhjelp hadde vært viktig for hunden - men du ikke dro dit pga egen grådighet?

Skriver bare detta fordi jeg vet hvordan det er - og har sett gullet mitt i en tilstand de færreste overlever. Henviser litt til hundens 10 bud jeg....

 

Og for å si det så mener jeg absolutt ikke at din hund ikke har det bra, absolutatle! :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...